گروه بین‌الملل- نخست‌وزیر مالزی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن تاکید بر اینکه تمامی مسلمانان صلح دوست سراسر جهان باید علیه افراط‌گرایانی که از مذهب آنها برای انجام خشونت‌ استفاده می‌کنند، متحد بمانند، گفت: اعتدال کلید پیروزی جنگی است که برای آینده اسلام آغاز شده است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه خبری سازمان ملل، نجیب عبدالرزاق، نخست‌وزیر مالزی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: افراط‌گرایان در سراسر جهان جان افراد را می‌گیرند و فرصت‌ها را ضایع می‌کنند. این مساله بر همه ما تاثیر می‌گذارد اما تنها یکسری افراد و با یک ایمان و اعتقاد بیشترین ضرر را می‌بینند. معتقدم که امروزه بزرگ‌ترین تهدید علیه مسلمانان از داخل جهان اسلام است و نه از جهان بیرون.

وی افزود: درگیری میان سنی و شیعه جان و معیشت میلیون‌ها مسلمان را از سوریه و لبنان تا عراق و پاکستان تهدید می‌کند. من معتقدم که مسلمانان صلح دوست که بخش اعظم اکثریت مسلمانان را تشکیل می‌دهند باید علیه افراط‌گرایانی که از مذهب ما به عنوان ملعبه‌ای برای انجام خشونت استفاده می‌کنند، متحد بمانند.

عبدالرزاق با اشاره به جامعه مسلمانان ادامه داد: مذهب ما که بر صلح و شکیبایی استوار است توسط افراط‌گرایانی که استدلال‌های غلطی را برای افزایش تفرقه و توجیه خشونت به کار می‌گیرند، تحریف شده است. در سراسر جهان اسلام‌، افراط‌گرایان برنامه مفرط و منحرف خودشان را در لباس مذهب می‌پوشانند و خانواده‌ها، کشورها و امت را از هم می‌پاشند.

وی گفت: اما مسلمانان برای واکنش نشان دادن به آنها ضعیف و ناتوان نیستند. من معتقدم که اعتدال در مذهب و روندهای سیاسی می‌تواند کشتارها و اقدامات خشونت‌آمیز در سراسر جهان اسلام را متوقف کند. پشت این خشونت‌های وحشتناک،‌ جنگی است که بر سر آینده اسلام در گرفته است. با تاکید بر اعتدال، حل مسائل سیاسی و از بین بردن بی‌ثباتی می‌توانیم به نقطه اصلی باز گردیم، افراط‌گرایان را منزوی کنیم و برنامه صلح، یکپارچگی و عدالت را توسعه دهیم. البته نباید اعتدال را با ضعف اشتباه بگیریم. مواجه شدن با افرادی که دست به خشونت می‌زنند و همچنین خواستار آرامش و شکیبایی شده نشانه قدرت است نه ضعف.

نخست وزیر مالزی افزود: رهبران مسلمان باید به پا خیزند و چنین خشونت‌هایی را محکوم کنند مبادا که سکوت آنها اشتباها به عنوان قبول اقدامات این افراط‌گرایان تلقی شود.