دنیای اقتصاد - استعفای عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه واکنش‌های متفاوتی را درپی داشت. از یک سو آمریکا، فرانسه و انگلستان این استعفا را نشان شکست ماموریت وی دانسته‌اند و از سوی دیگر چین و روسیه با ابراز تاسف اعلام کرده‌اند که همچنان به دنبال راه‌حلی سیاسی برای حل بحران هستند. دولت سوریه نیز بیان کرد که همچنان به تعهدات خود پایبند است. در همین حال وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت: آنها فرافکنی می‌کنند و درصدد القای نظر خود هستند، نه بیان واقعیت. واکنش‌ها به استعفای کوفی عنان

گروه بین‌الملل- مسوولان کشورهای مختلف نسبت به استعفای کوفی عنان از پست خود به عنوان فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه ابراز تاسف کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در‌خصوص استعفای کوفی عنان از پست خود عنوان داشت: این اقدام بیانگر وجود بن بست فاجعه بار در سوریه است. کاخ سفید نیز اعلام کرد که استعفای کوفی عنان بیانگر شکست بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در پایبندی به تعهداتش است.کاخ سفید همچنین تاکید کرد که این اقدام از شکست روسیه و چین در حمایت از موضع شورای امنیت در سوریه خبر می‌دهد. آمریکا در ادامه اعلام کرد: ارسال سلاح‌های بیشتر به سوریه باعث آغاز روند مسالمت‌آمیز انتقال قدرت در این کشور نمی‌شود.

وزارت خارجه سوریه نیز نسبت به استعفای کوفی عنان ابراز تاسف و اعلام کرد: دمشق همچنان به تعهدات خود و اجرای طرح کوفی عنان و همچنین همکاری با هیات ناظران سازمان ملل در سوریه پایبند است.

این وزارتخانه در ادامه اعلام کرد: کشورهایی که ثبات سوریه را هدف قرار دادند و به نفع طرح کوفی عنان در شورای امنیت رای دادند همان‌هایی هستند که مانع تحقق این روند شده و همچنان می‌کوشند تا این تلاش‌ها را ناکام بگذارند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز با قدردانی از اقدامات کوفی عنان در سوریه عنوان داشت: با نظارت کوفی عنان تمام طرف‌ها با طرح وی موافقت کردند و جامعه بین‌الملل نیز از این طرح حمایت کرد.

وی در ادامه مدعی شد: نظام سوریه نتوانست به تعهدات خود پایبند باشد و طرح کوفی عنان تاکنون طرحی شکست خورده به شمار می‌آید. کوفی عنان به دلیل استفاده از وتو در شورای امنیت احساس شکست می‌کند.

وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به استعفای کوفی عنان ابراز تاسف کرد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه عنوان داشت: امیدواریم تلاش‌های بین‌المللی برای پایان بخشیدن به مساله سوریه همچنان ادامه یابد.

چین نیز با ابراز تاسف از کناره‌گیری عنان عنوان داشت که این کشور هم‌چنان به یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه پایبند است.

پکن که به همراه مسکو تاکنون مانع تصویب قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت شده است، همچنین اعلام کرده است که سازمان ملل باید نقش پر رنگ‌تری را برای حل بحران ۱۷ ماهه سوریه ایفا کند.

کوفی عنان، نماینده جامعه جهانی برای حل بحران سوریه روز پنج‌شنبه از سمت خود کناره‌گیری کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که عنان تصمیم گرفته که فعالیت خود را در این سمت تمدید نکند. او تا پایان ماه اوت در این سمت باقی خواهد ماند.

دبیرکل سازمان ملل متحد از تلاش‌های کوفی‌عنان در این سمت قدردانی کرد و گفت، طرح شش ماده‌ای عنان هنوز بهترین راه‌حل و امید برای حل بحران سوریه به شمار می‌رود.

طرح کوفی عنان از جمله شامل عقب‌نشینی نیروهای ارتش سوریه و انتقال تسلیحات سنگین از مناطق شهری و توقف عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی، اجرای آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان، آزادی زندانیان سیاسی و امدادرسانی به غیرنظامیان در مناطق درگیری بود.

عنان برای اجرای این طرح به کشورهای مختلف از جمله ایران و روسیه سفر کرد و موافقت این کشورها برای آن را به دست آورد.

مقام‌های روسیه بارها هشدار داده‌اند که ماموریت کوفی عنان می‌تواند آخرین فرصت برای جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی در سوریه باشد.

ایران: غرب مانع توفیق عنان شد

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا که روسیه و چین را عامل شکست کوفی عنان، دانسته است، گفت: این که آقای عنان از انسجام نداشتن شورای امنیت سخن گفته است، به معنای چین و روسیه نیست؛ آمریکایی‌ها فرافکنی می‌کنند و درصدد القای نظر خود هستند نه بیان واقعیات.

«علی اکبر صالحی» در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: طرح شش ماده‌ای آقای عنان مورد قبول سوریه و کشورهای نقش آفرین منطقه بود اما طرف مقابل نگذاشت آقای عنان توفیقی در اجرای طرحش حاصل کند.

صالحی تاکید کرد: متاسفانه هر گاه تلاش‌های آقای عنان در جهت حل موضوع سوریه بود، غربی‌ها به گونه‌ای مانع‌تراشی می‌کردند. در مجموع، کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه بودند که نمی‌خواستند طرح آقای عنان موفق شود چون که اگر این طرح موفق می‌شد، آنها به اهداف خود دست نمی‌یافتند. وی افزود: غربی‌ها آقای عنان را که مستقل عمل می‌کرد، به بن بست کشاندند و چنانچه فردی به جای وی روی کار آید که موضع‌گیری‌هایی همسو با غرب داشته باشد، از همان ابتدا به بن بست می‌رسد.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره آینده طرح کوفی عنان گفت: طرح آقای عنان پابرجاست چون که بهترین طرح روی میز است.