مونا مشهدی رجبی- در سه ماه اول سال 2009 میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه 1/2درصد نسبت به سه ماه قبل از آن تنزل پیدا کرد که این بالاترین نرخ انقباض فصلی از سال 1960 میلادی تا‌کنون است.

این در حالیست که در سه ماه آخر سال ۲۰۰۸ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو این سازمان با نرخ ۲‌درصد منقبض شده بود‌.نرخ انقباض اقتصادی این کشورها در سه ماه اول امسال نسبت به سال قبل از آن برابر با ۲/۴درصد اعلام شد.
طبق گزارش منتشر شده توسط این سازمان در سه ماه اول امسال ارزش تولید ناخالص داخلی آمریکا 6/1درصد نسبت به سه ماه قبل تنزل پیدا کرد.
در این بازه سه ماهه اقتصاد کشور ژاپن ۴درصد و اقتصاد سیزده کشور عضو منطقه یورو ۵/۲درصد منقبض شد‌. در سه ماه آخر سال ۲۰۰۸ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی کشور ژاپن ۸/۳درصد و منطقه یورو ۶/۱درصد تنزل داشته است.
در این بازه زمانی ژاپن بیشترین نرخ انقباض اقتصادی فصلی را داشت در حالی که کمترین نرخ انقباض اقتصادی در میان کشورهای گروه هفت به فرانسه اختصاص داشت.
این کشور در سه ماه آخر سال قبل با انقباض ۵/۱درصدی اقتصاد مواجه شد و در سه ماه اول امسال شاهد رسیدن نرخ انقباض اقتصادی به ۲/۱درصد بود‌. اما در بعد مقایسه نرخ رشد اقتصادی نسبت به سال قبل به ارقامی‌بالاتر می‌رسیم‌. در سه ماه اول امسال ارزش تولدی ناخالص داخلی ژاپن نسبت به سال قبل از ان ۱/۹درصد کاهش یافت و آلمان شاهد انقباض ۹/۶درصدی اقتصاد خود بود‌.در تقسیم بندی منطقه‌ای بیشترین نرخ انقباض اقتصادی به کشورهای منطقه یورو اختصاص داشت‌. در سه ماه اول امسال ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه یورو ۶/۴درصد نسبت به سال قبل از آن تنزل پیدا کرد.
مطالعات نشان می‌دهد در سه ماه اول امسال نرخ انقباض اقتصادی تمام کشورهای صنعتی نسبت به سه ماه قبل از آن افزایش یافته است و تنها کشور فرانسه که از ابزارهای مختلفی برای ممانعت از تشدید بحران استفاده کرده بود با کاهش نرخ انقباض مواجه شد‌. در سه ماه اول امسال ارزش تولید ناخالص داخلی کشور فرانسه 2/1درصد تنزل پیدا کرد‌.
سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه اعلام کرد در سه ماه اوپل امسال ارزش تولید ناخالص داخلی سی کشور عضو نسبت به سه ماه اول سال قبل ۲/۴درصد تنزل پیدا کرد که ۹/۰درصد از این کاهش به کشور آمریکا اختصاص داشت.
سهم سیزده کشور عضو منطقه یورو در این تنزل برابر با 3/1درصد و سهم کشور ژاپن برابر با 1درصد اعلام شده است. دیگر کشورها در مجموع موجب کاهش 1درصد در ارزش تولید ناخالص داخلی سازمان شدند.