کره شمالی دو موشک کوتاه برد آزمایش کرد

گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه کره شمالی در شرایطی دو موشک کوتاه برد جدید را به بوته آزمایش گذاشت که مخالفت‌های بین‌المللی با آزمایش انفجار اتمی زیرزمینی روز قبل آن کشور به اوج خود رسیده بود. این اقدام به رغم تهدید شورای امنیت سازمان ملل انجام شد و تقابل این رژیم را با بسیاری از کشورهای جهان افزایش داد. این موشک‌ها یک موشک زمین به هوا و یک موشک زمین به دریا بودند که بردی حدود ۱۳۰ کیلومتر داشتند و به طور آزمایشی از سواحل شرقی کره شمالی پرتاب شدند. بر اساس گزارش دفتر پارک یون سان، یکی از قانونگذارانی که در جلسه توجیهی این موضوع پشت درهای بسته شرکت کرده‌بود، رییس سازمان جاسوسی کره جنوبی وون سی هون در اوایل روز سه‌شنبه به قانونگذاران کشورش اطلاع داده‌بود که یک آزمایش قریب‌الوقوع دیگر در راه است. کره شمالی روز دوشنبه دومین آزمایش هسته‌ای زیرزمینی خود را انجام داد که حجم انفجار این آ‌زمایش از آزمایش قبلی این کشور در سال ۲۰۰۶ به مراتب بیشتر بود.

کره شمالی هم‌چنین روز دوشنبه سه موشک کوتاه برد زمین به هوا را در سواحل شرقی خود آزمایش کرد. این کشور منزوی در چند سال اخیر چندین مرتبه موشک‌های کوتاه برد خود را در دریای زرد و دریای ژاپن آزمایش کرده است.

کره جنوبی اعلام کرده ‌است به نیروی دریایی متشکل از ۹۰ کشور که کشتی‌های مشکوک به گسترش سلاح‌های کشتار جمعی را متوقف می‌کنند، خواهد پیوست. در برابر کره شمالی گفته‌است که چنین اقدامی منجر به بروز جنگ خواهد شد.

کره شمالی طی هفته‌های اخیر تهدید کرده‌است که اگر شورای امنیت به‌خاطر محکوم کردن پرتاب موشک این کشور در روز پنج آوریل از آن عذر خواهی نکند، یک آزمایش هسته‌ای انجام خواهد داد و موشک‌های دوربردی را پرتاب خواهد کرد. کره شمالی اعلام کرده است به عنوان بخشی از برنامه صلح آمیز فضایی خود ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کرده است. به نظر می‌رسید که آزمایش هسته‌ای روز دوشنبه کره شمالی جهان را شگفت زده کرد اما وون گفته‌است که پکن و واشنگتن ۲۰ تا ۲۵ دقیقه پیش از انجام آن آزمایش می‌دانستند که پیونگ‌یانگ چنین برنامه‌ای دارد. وون گفت که پیونگ‌یانگ اعلام کرده بود اگر شورای امنیت بلافاصله عذر خواهی نکند، این بمب اتمی را آزمایش خواهد کرد.

ویتالی چورکین نماینده روسیه و رییس کنونی شورای امنیت گفت: «اعضا مخالفت شدید خود را با این آزمایش ابراز داشته و آن را محکوم کردند.» وی افزود که این آزمایش آشکارا ناقض قطعنامه شماره ۱۷۱۸ سازمان ملل است. کشورهای همسایه کره شمالی نیز آزمایش هسته‌ای کره شمالی را خطری برای خود دانسته‌اند.

دولت ژاپن گفته است در نظر دارد یک نیروی ضربتی تشکیل دهد و کره جنوبی نیز اعلام کرده که ارتش خود را به حال آماده باش کامل در می‌آورد. قرار است برای رسیدگی به اقدام کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل متحد که در حال حاضر ریاست دوره ای آن با روسیه است یک جلسه اضطراری تشکیل دهد.

ماه گذشته، کره شمالی یک موشک دوربرد را آزمایش کرد و اعلام داشت که این موشک برای حمل ماهواره به فضا ساخته شده است اما شورای امنیت سازمان ملل این اقدام را به شدت محکوم و تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع کرد که در اعتراض به آن، مقامات کره شمالی گفتند که فعالیت‌های اتمی و موشکی خود را گسترش خواهند داد.

چین نیز روز دوشنبه اعلام کرد که به شدت با آزمایش‌های کره شمالی مخالف است و از پیونگ‌یانگ خواسته است بر سر میز مذاکرات بازگردد و برنامه‌های اتمی خود را پایان بخشد.