فرانسه در انتظار گردش به چپ تاریخ ساز

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دیروز برگزار شد/ عکس: AFP

بر اساس نظر‌سنجی‌ها سارکوزی تنها با یک معجزه می‌تواند در کاخ الیزه ماندگار شود احسان ابطحی

فرانسوی‌ها دیروز در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند تا رهبر آینده این کشور برای پنج سال آینده را انتخاب کنند، انتخاباتی که به نظر می‌ رسد یک چپ‌گرا را برای نخستین بار از سال ۱۹۸۸ میلادی راهی کاخ الیزه کند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، در دور اول انتخابات، فرانسوا اولاند، نامزد سوسیالیست‌ها، موفق شد ۶/۲۸ درصد آرا را به دست آورد اما نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری راستگرای در مسند کار، موفق به کسب تنها ۲/۲۶ درصد آرا شد.

این برای اولین بار در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه بود که یک رییس‌جمهوری مستقر در مرحله اول انتخابات به عنوان نفر دوم به دور بعد راه می‌یافت.

بیکاری فزاینده و بحران یورو مهم‌ترین مسائلی است که بر مبارزات انتخاباتی سارکوزی و اولاند سایه افکنده‌بود.

سارکوزی در مبارزات انتخاباتی مدعی شده بود که رکود را از فرانسه دور و این کشور را قوی نگه داشته‌است. اولاند اما تاکید می‌کرد که کشورش در یک «بحران جدی» به سر می‌برد و نیازمند تغییر است.

بیشتر صندوق‌های رای‌گیری در سرزمین اصلی فرانسه و جزیره کرس ساعت ۱۸ دیشب به وقت محلی (۲۰:۳۰ به وقت تهران) بسته شدند اما صندوق‌های رای‌گیری در شهر‌های بزرگ برای دو ساعت دیگر نیز باز بودند.

چهارشنبه هفته گذشته اولاند و سارکوزی در یک مناظره تلویزیونی که فضایی بسیار متشنج داشت شرکت کردند. این مناظره را ۹/۱۷ میلیون نفر تماشا کردند. مبارزات انتخاباتی دو طرف تا روز جمعه ادامه داشت.

اولاند سوسیالیست که انتظار می‌رود به عنوان رییس‌جمهور هفتم جمهوری پنجم فرانسه انتخاب شود پیش از این تاکید کرده‌بود که میزان مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند بر نتیجه آن تاثیر‌گذار باشد.

سارکوزی هم گفته‌بود که نتیجه هیچ انتخاباتی تا این اندازه غیر‌مشخص نبوده‌است.

این همه در شرایطی است که هر دو نامزد تلاش کردند تا آرای طیف‌های افراطی را به سوی خود جلب کنند. نیکلا سارکوزی، نامزد حزب راست میانه «همبستگی برای جنبش مردمی» تلاش کرد تا آرای مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «جبهه ملی» را به سوی خود جلب کند و فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست هم در تلاش بود تا آرای ژان لوک ملانشن، نامزد حزب چپ گرای افراطی «جبهه چپ» را به سمت خود سرازیر نماید.

اگرچه ملانشن پس از مرحله دوم انتخابات از هواداران خود خواست تا برای شکست سارکوزی در مرحله اول به اولاند رای دهند، اما خانم مارین لوپن تاکید کرد که در مرحله دوم رای سفید به صندوق خواهد انداخت. لوپن در مرحله اول انتخابات ۹۰/۱۷ درصد آرا را به دست آورده بود که برای جبهه ملی یک رکورد محسوب می‌شود. ملانشن هم با کسب ۱۰/۱۱ درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفت.

فرانسوا بایرو، نامزد حزب میانه «جنبش دموکراتیک» هم که موفق شده‌بود در مرحله اول انتخابات ۹ درصد آرا را به دست آورد و پنجم شده‌بود هفته گذشته گفت که توصیه خاصی به هوادارانش ندارد اما شخصا به اولاند رای خواهد داد.

سارکوزی که از سال ۲۰۰۷ میلادی رییس‌جمهوری فرانسه است وعده داده است که کسری بودجه شدید فرانسه را کاهش خواهد داد و از کسانی که به دلایل مالیاتی کشور را ترک می‌کنند مالیات خواهد گرفت.

اولاند هم تاکید کرده است که از شرکت‌های بزرگ و افرادی که سالانه بیش از یک میلیون یورو در‌آمد دارند مالیات بیشتری اخذ خواهد کرد.

اولاند همچنین قصد دارد تا حداقل در‌آمد‌ها را افزایش دهد، ۶۰ هزار معلم جدید استخدام کند و سن بازنشستگی را از ۶۲ سال به ۶۰ سال کاهش دهد.

اولاند که پیروزی او تقریبا قطعی به نظر می‌رسد - مگر آنکه معجزه‌ای رخ دهد- نخستین رییس‌جمهوری سوسیالیست فرانسه پس از فرانسوا میتران خواهد بود. میتران دو دوره هفت ساله این سمت را در اختیار داشت.دوره ریاست‌جمهوری در فرانسه تا اوایل قرن ۲۱ هفت سال بود اما با اصلاح قانون و با هدف ارتقای دموکراسی این مدت از هفت سال به پنج سال کاهش پیدا کرد.

اگر سارکوزی در انتخابات شکست بخورد، اولین رییس‌جمهوری در مسند کار خواهد بود که پس از والری ژیسکاردستن موفق نمی‌شود دوباره برنده انتخابات شود و از ورود به الیزه باز می‌ماند. در آن سال ژیسکاردستن از میتران شکست خورد.

انتخابات پارلمانی فرانسه هم قرار است در ماه ژوئن برگزار شود.

این همه در شرایطی است که نتایج نظر‌سنجی‌هایی که طی روزهای جمعه و پنج‌شنبه منتشر شد حاکی از آن بودند که اختلاف میان سارکوزی و اولاند کاهش یافته اما همچنان اوضاع به نفع اولاند است.

نتایج نظر‌سنجی موسسه BVA نشان دهنده این است که ۵/۵۲ درصد از مردم به اولاند رای خواهند داد و ۴۷ درصد رای خود را به نفع سارکوزی به صندوق خواهند انداخت. موسسه CSA هم نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از مردم به اولاند رای می‌دهند و ۴۷ درصد به سارکوزی.

این کمترین اختلاف میان دو نامزد انتخاباتی در چند ماه گذشته است. تنها چند ماه پیش بود که این موسسه‌ها پیش‌بینی کرده‌بودند که اولاند ۶۰ درصد آرا را به دست می‌آورد در شرایطی که سارکوزی موفق به کسب تنها ۴۰ درصد آرا می‌شود.