زنـان علیـه تـرامپ عکس: AFP

سال گذشته، همزمان با اولین روز کاری دونالد ترامپ، میلیون‌ها نفر در بسیاری از شهرهای آمریکا تظاهرات کردند که یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات تاریخ آمریکا را رقم زد. شعارهای تظاهرات‌کنندگان نیز که در روز شنبه در شهرهای مختلف برگزار شد، بر موضوعات سیاسی و مطالبات اجتماعی، از جمله مساله مهاجران و نابرابری حقوق زنان و مردان تمرکز داشت. امسال، همچنین مساله آزار جنسی زنان، یکی از موضوعات اصلی مورد توجه شرکت‌کنندگان در تظاهرات بود.

زنان، در سالگرد تظاهرات میلیونی سال گذشته که در اعتراض به نابرابری موقعیت‌های اقتصادی- اجتماعی در ده‌ها شهر آمریکا برپا شد، در بیش از ۶۰شهر آمریکا به خیابان‌ها آمدند تا همبستگی خود را به نمایش بگذارند. میلیون‌ها زن در لس‌آنجلس، لاس‌وگاس، واشنگتن، نیویورک و ده‌ها شهر کوچک و بزرگ دیگر آمریکا، روز شنبه در ادامه اعتراض سال گذشته به رفع نابرابری و تبعیض به خیابان‌ها آمدند. در لس‌آنجلس، کری واشنگتن و برخی از ستارگان مشهور هالیوود به صف معترضان پیوستند و ده‌ها هزار زن به شکل صلح‌آمیزی دست به اعتراض زدند. دینا کتز، از برگزارکنندگان تظاهرات زنان گفت: «تظاهرات اعتراضی روز شنبه زنان نمایش توانمندی آنها بود. همه ما سال گذشته در پشتیبانی از خواست‌های خود برای برابری گرد آمدیم. ابتدا همه نگران بودیم، ترسیده بودیم، شک داشتیم و نمی‌دانستیم چه می‌شود، اما وقتی گردهمایی عظیم سال گذشته را ترک کردیم، سرشار از حس امیدواری و قدرتمندی بودیم و امسال که انتخابات کنگره نیز در راه است، اینجا را به قصد ایجاد تغییر ترک می‌کنیم.» اوایل سال آینده خورشیدی قرار است انتخابات کنگره برگزار شود. راهپیمایی لیبرال‌ها در روز شنبه می‌تواند به سود دموکرات‌ها تمام شود که به شدت با طرح‌های محافظه‌کارانه مخالف هستند. درحالی‌که جمهوری‌خواهان، خواستار منع سقط‌جنین هستند، لیبرال‌ها به آزادی سقط‌جنین اعتقاد دارند.

حضور سلبریتی‌ها در راهپیمایی اعتراضی

یکی از عوامل تاثیرگذار در راهپیمایی هر دو سال حضور سلبریتی‌ها بوده است. سازمان‌دهندگان راهپیمایی، از ستارگان و مشاهیر صحنه و سینما نیز خواسته بودند تا به آنها بپیوندد و می‌گویند. گرچه تظاهرات روز شنبه نسبت به جمعیتی که سال گذشته در خیابان‌ها گرد هم آمده بودند کمتر بود، اما رقم حضور زنان همچنان قابل‌توجه بوده است. کری واشنگتن، هنرمندی که هفته گذشته برنده جایزه گلدن گلوب شد و به همراه ده‌ها ستاره دیگر در اعتراض به آزار جنسی زنان در هالیوود که با لباس سیاه روی فرش قرمز این مراسم رفت، روز شنبه به صف راهپیمایان پیوست تا بار دیگر بر ضرورت حمایت از قربانیان آزار جنسی و ایجاد یک صندوق برای گردآوری کمک مالی و حقوقی به آنها تاکید کند.

دیناکتز نیز درباره خواسته‌های شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی گفت: «ما همه در یک خواست مشترک هستیم و آن برابری و رفع تبعیض جنسیتی است. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که هیچ زنی به حاشیه رانده نمی‌شود و برای همین هم باید قدرت را دست بگیریم و برای این‌کار باید در انتخابات شرکت کنیم و به کسی رای دهیم که از خواسته ما حمایت کند.» زنانی که در این راهپیمایی شرکت کرده بودند عمدتا طرفدار دموکرات‌ها هستند و این خبرخوشی برای آنها درخصوص انتخابات کنگره است. سال ۲۰۱۷ برای زنان آمریکا، سالی جنجالی و پر فراز و فرود بود. در چند ماه گذشته با راه‌اندازی فراخوان یا «من نیز» علیه سوء استفاده جنسی در محیط کار ایستادند و مردان خاطی و قدرتمند را به چالش کشیدند. تظاهرات روز شنبه در سراسر آمریکا، در پی شتاب بخشیدن به دستاوردها و فشار برای دریافت مطالبات زنان آمریکا است.

04-02