جنگ کره در سال ۱۹۵۰ با حمله نیروهای کره‌شمالی به جنوب به منظور دستیابی به «وحدت دو کره» آغاز شد. در این جنگ، یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و با تایید سازمان ملل حمایت از کره‌جنوبی را برعهده داشت و اتحاد شوروی سابق و جمهوری خلق چین حامیان کره‌شمالی بودند. جنگ کره در سال ۱۹۵۳ با توافقنامه ترک مخاصمه پایان یافت، اما هنوز بین ایالات‌متحده و کره‌جنوبی با کره‌شمالی معاهده نهایی صلح امضا نشده است. به گزارش بی‌بی‌سی، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در نشست ونکوور با تاکید بر غیرقابل قبول بودن تبدیل کره‌شمالی به یک قدرت اتمی، هشدار داد درصورتی‌که آن کشور به مذاکره برای خلع سلاح اتمی تن در ندهد، احتمال «واکنش نظامی» را نباید نادیده بگیرد. با توجه به اینکه شورای امنیت تحریم‌های شدیدی را علیه کره‌شمالی وضع کرده، نشست ونکوور خواستار رعایت کامل این تحریم‌ها از سوی همه کشورها شد.

درحالی‌که برخی منابع خبری گفته‌اند در میان مقامات آمریکایی موضوع احتمال عملیات نظامی تنبیهی پیشگیرانه علیه کره‌شمالی، از جمله حمله به تاسیسات اتمی آن کشور مورد بحث بوده، اما تیلرسون از تایید این گزارش‌ها خودداری ورزید. او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت مایل نیست درباره موضوعی اظهار نظر کند که شورای امنیت ملی و رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز درباره آن تصمیمی نگرفته‌اند. وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفت «تهدید کره‌شمالی» در منطقه و جهان رو به افزایش است و هشدار داد که «اگر حکومت کره‌شمالی راه تعامل، گفت‌وگو و مذاکره را در پیش نگیرد ممکن است باعث به جریان افتادن گزینه دیگری شود». او گفت که در نهایت، بهترین گزینه برای کره‌شمالی انتخاب مذاکره برای حل بحران کنونی است.

رویترز نیز می‌نویسد شرکت‌کنندگان در نشست ونکوور در بیانیه پایانی خود تاکید کردند که قبل از هرچیز لازم است اطمینان حاصل شود که تحریم‌های شورای امنیت علیه کره‌شمالی به‌طور کامل از سوی تمامی کشورهای جهان رعایت می‌شود و افزودند که در عین حال باید «تصمیمات دیگری برای وضع تحریم‌های یکجانبه و اقداماتی فراتر از مصوبات شورای امنیت مورد بررسی قرار گیرد.» در این بیانیه آمده است که چین و روسیه نیز باید درک کنند که ملزم به رعایت کامل تمامی تحریم‌های بین‌المللی هستند. برخی منابع غربی این دو کشور را متهم کرده‌اند که تحریم‌های بین‌المللی را به‌طور کامل به اجرا نمی‌گذارند.

وزیر خارجه آمریکا به خصوص لزوم نظارت کامل کشورهای شرکت‌کننده برای جلوگیری از حرکت کشتی‌های تجاری «تحریم‌شکن» به سوی کره‌شمالی را یادآور شد و افزود باید به کره‌شمالی تفهیم شود که «هر تخلف جدیدی، تبعات جدیدی در پی خواهد داشت.» اخیرا نیروی دریایی کره‌جنوبی دو کشتی حامل نفت قاچاق برای کره‌شمالی را توقیف کرد. در واکنش به برگزاری این نشست، روزنامه دولتی زبان چاینا دیلی، چاپ پکن، نشست ونکوور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که چنین جلساتی می‌تواند غیرسازنده باشد. همچنین وزیر خارجه چین گفت همه کشورهای جهان باید درصدد کاهش تنش باشند و اظهار کرد که «تاریخچه این مناقشه نشان می‌دهد هرگاه تنش فروکش کرده، مداخله یا اقدامی صورت گرفته که به تشدید آن منجر شده است.» در پایان نشست ونکوور قرار شد یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به پکن سفر کند و مقامات چینی را در جریان مذاکرات این نشست قرار دهد. به گفته سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی، مدیریت نادرست اقتصادی و فشار تحریم‌ها همراه با قطع کمک خارجی اکثر مردم کره‌شمالی را در شرایط بسیار دشواری قرار داده هرچند مقامات کره‌شمالی گفته‌اند که مردم آن کشور برای حفظ دستاوردهای هسته‌ای و موشکی حکومت خود مایل به قبول هر گونه دشواری هستند.