زنان سعودی در ورزشگاه‌

«بن هوبارد»، گزارشگر نیویورک‌تایمز، در گزارش ۱۲ ژانویه ۲۰۱۸ خود می‌نویسد این اولین باری بود که زنان برای تماشای یک بازی آن هم در یک استادیوم عمومی حضور می‌یافتند. هوبارد معتقد است: «این گام جدیدی در تلاش‌های دولت برای کاهش محدودیت‌های جنسی است.» عربستان همواره یکی از کشورها بوده که شدیدترین محدودیت‌ها را برای زنان وضع می‌کرده است. این محدودیت‌ها ترکیبی است از مذهب، سنت‌های اجتماعی و مقررات دولتی که در حقیقت دیکته‌کننده این بود که زنان باید روبند داشته باشند، از رانندگی منع شوند و محدودیت‌هایی بر شغل و سفر آنها می‌نهاد. هوبارد می‌نویسد اما این محدودیت‌ها از سال ۲۰۱۵ و روی کار آمدن ملک‌سلمان و پسرش محمد به تدریج در مسیر حذف شدن قرار گرفت.

طبق اصلاحات اجتماعی اخیر در عربستان سعودی، زنان بدون همراهی مردان خانواده می‌توانند وارد استادیوم‌های ورزشی شوند. در ماه‌های اخیر، مقامات سعودی یک رشته اصلاحات را در زمینه حقوق و شرایط زنان به اجرا گذاشته‌اند. محمد بن‌سلمان گفته ‌است که جوانان که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خواستار تغییرات اجتماعی هستند. ولیعهد سعودی سختگیری‌های دینی در آن کشور را مغایر اسلام واقعی و عادات و فرهنگ عربستان دانسته است. علاوه بر این، به‌زودی اولین مسابقه اسکواش زنان در عربستان برگزار خواهد شد. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد محمد قدرت پلیس مذهبی را از او سلب کرده، زنان را در مشاغل مهم نشانده و محدودیت‌های زیادی را از زنان برداشته است. این تلاش‌ها بخشی از اصلاحات بزرگتری است که هدفش ساختاربندی دوباره اقتصاد عربستان و جدایی آن از نفت است. افزون بر این، این اصلاحات به‌دنبال آن است که اقتصاد غیرنفتی این کشور را برای ایجاد شغل برای جوانان از جمله زنان فعال‌تر کند.

تصمیم برای اجازه دادن به زنان برای حضور در بازی‌های فوتبال – هرچند در بخش «قسمت‌های خانوادگی» که باعث جدایی آنها از بخش مردان می‌شود- بخشی از این تلاش‌ها است. این برنامه‌های اصلاحی همچنین درصدد است تا خانواده‌های سعودی به جای اینکه پول خود را برای سفر به خارج هزینه کنند، در امور رفاهی، تفریحات و سرگرمی‌های داخلی صرف کنند. پیش از این حضور هم اتفاق دیگری رخ داد که نشانه‌ای از تغییر بود: اولین نمایشگاه خودروی زنان.

در عربستان سعودی اولین نمایشگاه خودروی مخصوص زنان برگزار شد. شرکت‌های خودروسازی هم سعی دارند از این فرصت نهایت استفاده را برای فروش خودروهایشان بکنند. برخی این را اقدامی بسیار بزرگ در راستای استقلال زنان در این کشور محافظه‌کار می‌دانند. عکاسان نیز سوژه‌های خوبی برای شکار به‌دست آوردند. آنان زنانی را به تصویر کشیدند که ایستاده و فریاد شادی سر داده و تیم مورد حمایت خود را تشویق می‌کردند. فوتبال یک ورزش محبوب در عربستان است اما هواداران زن مجبورند این بازی‌ها را از تلویزیون تماشا کنند. به نوشته «هوبارد»، اکنون هشتگ‌های زیادی به زبان عربی در این کشور ساخته شده که نشان می‌دهد مردم دچار حسی از «بهت»، «شوک» و «شگفتی» شده‌اند. «فاطمه باشن»، سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن در این باره می‌گوید: «این بیش از حقوق زنان است. من برای حقوق زنان فریاد می‌زنم.» برخی دیگر هم در توییتر می‌نویسند: «فکر نمی‌کنیم ورود زنان به استادیوم اشتباه یا ممنوع باشد. بر عکس، این بر خلاف سنت و مذهب و اخلاق نیست...» اما هستند کسانی که از توییت‌ها و هشتگ‌های تند و تیز استفاده کرده و به حامیان و بانیان ورود زنان به استادیوم‌ها می‌تازند. آنها می‌گویند: «جای زنان در خانه است. آنها باید بر تربیت فرزند و حفظ اعتقادات و شوهرداری‌شان متمرکز شوند.» گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد استادیوم‌های عربستان در زمان ساخت اصلا به فکر زنان نبود. اما اکنون نیازمند اصلاحات است تا قابلیت حضور بیشتر زنان در آنها فراهم شود. قیمت بلیت این مسابقه ۲۰ ریال یا ۳۳/ ۵  دلار بود.