«یک پیروزی خیره‌کننده برای دموکرات‌‌ها»؛ این توصیفی است از رسانه‌های آمریکایی، برای آبی‌ها که توانستند از یک ایالت قرمز رنگ به یک پیروزی پررنگ برسند. درحالی‌که در ایالات قرمز رنگی مثل آلاباما کمتر پیش می‌آید که رنگ عوض کند و از دل آن جمهوری‌خواهی بیرون نیاید، این‌بار اما در انتخاباتی که برای پر کردن کرسی خالی این ایالت در سنا برگزار شد، یک دموکرات توانست پیروزی قابل توجهی به دست آورد.

به گزارش سی‌ان‌ان انتخابات آلاباما با همه جنجالی بودنش پایان یافت و در آن داگ جونز، نامزد دموکرات‌ها توانست روی مور، نامزد جمهوری‌خواهان را شکست دهد. حالا پیروزی جونز موجب شده است تا برتری عددی جمهوری‌خواهان در سنا شکننده شود. انتخابات آلاباما از این جهت مهم است که می‌تواند به‌نوعی پیش‌بینی نتایج انتخابات کنگره در سال ۲۰۱۸ باشد. این پیروزی شگفت‌انگیز برای دموکرات‌ها در یک ایالت عمدتا طرفدار جمهوری‌خواهان موجب می‌شود که دموکرات‌ها امیدوار شوند می‌توانند برتری عددی خود را در انتخابات آتی در این کشور به دست آورند. کرسی آلاباما که چند صباحی بود به دلیل رفتن جف سشنز به دولت خالی مانده بود، به گفته کارشناسان حالا با تصاحب کرسی از دموکرات‌ها، تبدیل به یک اهرم فشار علیه خود دولت خواهد شد.

سشنز هم‌اینک دادستان کل آمریکا شده است و ترامپ برای اینکه جمهوری‌خواهان کرسی خود را از دست ندهند، مجبور شد در روزهای آخر از روی مور حمایت کند. روی مور نامزد مورد نظر ترامپ نبود و او بیشتر نماینده جمهوری‌خواهان کلاسیک و اونجلیکاها بود که سر سازگاری چندان با افکار نیویورکی ترامپ ندارند. افزون بر این او در آستانه کارزار انتخاباتی از سوی چند زن متهم به آزار و اذیت جنسی شد. یکی از این زنان ادعا کرده بود که مور، در ۳۰ سالگی و در اوایل کارش به وی تجاوز کرده است.  همین اتهام‌ها به شدت موجب شد تا جایگاه مور در آستانه انتخابات نزول کند. به‌رغم اینکه ترامپ از مردم آلاباما خواسته بود تا برای حفظ کرسی جمهوری‌خواهان در این ایالت بجنگند اما پیروزی داگ جونز محاسبات ترامپ را به هم ریخت.

در این شرایط برخی کارشناسان می‌گویند که پیروزی داگ جونز می‌تواند در دراز مدت به ضرر کاخ سفید باشد. درحالی‌که چند ماه پیش اگر کسی حرف از برتری عددی دموکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۸ می‌زد، بسیاری آن را یک شوخی تلقی می‌کردند اما پیروزی داگ جونز سبب شده است تا امیدهای حزب دموکرات برای انتخابات سال آتی بالاتر رود.

سی‌ان‌ان نیز در تحلیلی درباره شکست روی مور نوشت: این شکست تنها شکست جمهوری‌خواهان کلاسیک نیست، بلکه ترامپ نیز در این نبرد باخته است. ترامپ با قمار در روزهای آخر انتخابات و با حمایت از روی مور، اعتبار خود را بیهوده خرج این رقابت کرد، چراکه داگ جونز توانست با یک پیروزی خیره‌کننده، زنگ خطر را برای دونالد ترامپ به صدا در آورد.

ترامپ برای اینکه بتواند یک پیروزی برای جمهوری‌خواهان در سنا به دست آورد، با توییت‌های پیاپی خود از روی مور، این قاضی بازنشسته آلاباما حمایت کرد اما این حمایت چندان کارگر نشد. آنگونه که جمهوری‌خواهان انتظار داشتند، روی مور از مناطق روستایی نتوانست آرای قابل توجهی به دست آورد، درحالی‌که جمهوری‌خواهان به شدت روی این مناطق حساب باز کرده بودند.

در مناطق روستایی مردم در انتخابات پیشین با فاصله قابل‌توجهی به نامزد جمهوری‌خواهان رای می‌دادند اما این‌بار آرای نامزد دو حزب ۴۸ به ۴۸ بوده است. نکته قابل‌توجه در این آرا، این بود که ترامپ از این مناطق رای بسیار بالایی به‌دست آورده بود اما حتی پشتیبانی وی از روی مور نیز نتوانست مانع سقوط نامزد جمهوری‌خواهان شود.

کریس سیلیزا، سردبیر سی‌ان‌ان می‌نویسد: شکست سه‌شنبه شب روی مور، در واقع به نوعی شکست دونالد ترامپ هم به حساب می‌آید. البته این پیروزی به این معنا نیست که ترامپ شکست را بپذیرد و رفتار خود را متعادل کند. سابقه حضور ترامپ در این چند وقت نشان داده است که ترامپ هیچ باختی را قبول نمی‌کند و خود را برنده همه میدان‌ها می‌پندارد.

این پیروزی دموکرات‌ها از نظر دموگرافی نیز موجب خواهد شد تا دموکرات‌ها به انتخابات آتی امیدوار باشند. برای مثال درحالی‌که در سال ۲۰۱۲ و در اوج قدرت ریاست‌جمهوری باراک اوباما، نخستین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست این کشور، میزان مشارکت سیاه‌پوستان تنها به ۲۸ درصد آرا رسید اما در انتخابات روز سه‌شنبه میزان حضور سیاه‌پوستان به ۲۹ درصد رسید و این امر یکی دیگر از امیدواری‌های دموکرات‌ها برای انتخابات سال ۲۰۱۸ به حساب می‌آید.