به گزارش «بلومبرگ»، بیانیه‌های اخیر واشنگتن بیانگر مواضع سختگیرانه‌تر آمریکا علیه پادشاهان آل‌سعود است. این اظهار نظرات همچنین نشان داد ترامپ به‌دنبال همکاری بیشتر با دیپلمات‌های عالی‌رتبه کاخ‌سفید – افرادی که تمایل به اتخاذ مواضع سختگیرانه علیه عربستان و مجازات این کشور به‌خاطر سیاست‌های خارجی تنش‌زا دارند – است. تامارا کافمن ویتز، کارمند ارشد مرکز سیاست‌ خاورمیانه موسسه بروکینگز در این رابطه می‌گوید: «به‌نظر صداهای متحد شده بیشتری از واشنگتن به گوش می‌رسد. این اظهارات مشابه بحث‌های پیشین وزیر دفاع جیمز متیس و وزیر خارجه رکس تیلرسون است. پیش از این بیانیه‌های کاخ‌سفید و توییت‌های رئیس‌جمهور ترامپ چنین نگرانی‌هایی را نادیده می‌گرفت، اما اکنون چنین اظهاراتی دیگر شنیده نمی‌شود.»

در بیانیه مربوط به یمن دونالد ترامپ که به‌دنبال نسخه طولانی‌تر روز جمعه بود، در کنار انتقادهایی که از انصارالله به‌دلیل کشتن علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن و حمله موشکی به عربستان و امارات شد، از ائتلاف آل‌سعود خواسته شد تا اجازه عبور و مرور آزادانه کالاها به بندرگاه‌ها وپرواز هواپیماهای تجاری به صنعا را بدهند. در ورای این انتقادها، نگرانی رو به افزایشی در وزارت خارجه آمریکا وجود دارد، نگرانی درخصوص ولیعهد محمد بن‌سلمان که از دید تیلرسون و بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی، فردی جوان و بدون تجربه است. وزیر خارجه رکس تیلرسون بارها تلاش کرده است تا به حل‌وفصل اختلافات میان قطر – کشوری که میزبان پایگاه‌های نظامی مهم آمریکا در منطقه است – و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس پایان دهد.

 آمریکا به آل‌سعود: تفکر کنید!

ماه گذشته میلادی زمانی که سعد حریری در عربستان از سمت نخست‌وزیری دولت لبنان استعفا کرد شاید بیشتر از هرکس دیگری آمریکایی‌ها متعجب شدند. البته چند هفته بعد، او با بازگشت به لبنان استعفای خود را تعلیق کرد. دولت ائتلافی حریری متشکل از حزب‌الله است. هشدارهای رکس تیلرسون درخصوص فعالیت‌های تحریک‌آمیز آل‌سعود پس از بدگمانی‌های او نسبت به ولیعهد محمد بن‌سلمان و داماد و مشاور ترامپ، جرد کوشنر – دیگر مبتدی در سیاست خارجی – شدت گرفت. او نسبت به پنهان‌کاری‌های محمد بن‌سلمان و جرد کوشنر درخصوص جزئیات برنامه صلح خاورمیانه انتقادهای فراوانی دارد. به عقیده وزارت خارجه آمریکا این برنامه عواقب ناگواری می‌تواند با خود به همراه داشته باشد.جرالد فیراستین، دستیار سابق معاون وزارت خارجه آمریکا و کارشناس فعلی موسسه خاورمیانه در واشنگتن در این باره می‌نویسد: «در چند هفته گذشته شاهد برخی اتفاقات بودیم. سعودی‌ها از روی ماجراجویی یا بی‌تجربگی، ما را به راهی کشانده‌اند که به ضرر منافع کشورمان و ثبات منطقه است. به‌نظر می‌رسد باید میان واشنگتن و ریاض ارتباطات شفاف‌ و بازی باشد تا دیگر شگفت‌زده نشویم.»

ماه مه سال‌جاری، ترامپ اولین سفر بین‌المللی دوران ریاست‌جمهوری خود را به عربستان داشت. زمانی‌که تصویر ترامپ بر دیوار هتل اعیان‌نشین ریتز-کارلتون منقش می‌شد، او درحال فروش میلیاردها دلار سلاح به پادشاهان آل‌سعود بود. در این خصوص تصویر معروفی که در آن زمان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دست‌ به دست می‌شد عکسی بود که دونالد ترامپ و پادشاه سلمان بن‌عبدالعزیز دستان خود را روی گوی تابان قرار داده بودند و افتتاح مرکز مبارزه با تفکرات افراطی را جشن می‌گرفتند.در هفته‌های اخیر، وزیر خارجه رکس تیلرسون این اجازه را از دونالد ترامپ گرفت تا پیام محرمانه‌ای را به ولیعهد محمد بن‌سلمان بفرستد. او در این پیام درخصوص اقدامات تنش‌زای بیشتر در قطر به شاهزاده جوان عربستانی هشدار داد. در این هفته نیز به نظر می‌رسد باید شاهد ابراز نگرانی علنی آمریکایی‌ها در قالب دیپلماتیک باشیم.جمعه هفته گذشته تیلرسون در سفری که به پاریس داشت در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به دخالت‌های عربستان در قطر، شیوه مدیریت آنها در جنگی که با یمن به راه انداختند و مداخلات آنها در موضوع لبنان، به نظر ما باید آنها را به ارزیابی و تفکر بیشتر درخصوص فعالیت‌هایشان دعوت کنیم. آنها باید کاملا متوجه عواقب سیاست‌هایشان باشند.»