24 ساعت ترامپ چگونه می‌گذرد؟

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به اوضاع زندگی شخصی و کاری ترامپ در کاخ سفید پرداخت. این روزنامه می‌نویسد که ترامپ مانند سایر روسای‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید رفتار نمی‌کند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: هر روز صبح ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه از خواب بر می‌خیزد و تلویزیون را در اتاق خواب بزرگ کاخ سفید روشن می‌کند.

او ابتدا به سراغ سی‌ان‌ان می‌رود و پس از آن به دیدن برنامه «فاکس و دوستان» مشغول می‌شود و برنامه پیام‌رسانی ایده‌ها را دنبال می‌کند و برخی اوقات نیز به تماشای برنامه «صبح‌بخیر جو» از شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» می‌پردازد و او این‌گونه خود را برای یک روز کاری آماده می‌کند. این بخشی از زندگی هر روزه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در کاخ سفید است.

گاهی پر انرژی، گاهی خشمگین ترامپ به سراغ گوشی آی‌فون خود می‌رود. به گفته دستیارانش، گاهی اوقات او درحالی که بالش خود را مرتب می‌کند، توییت خود را هم منتشر می‌کند. در برخی زمان‌ها نیز وی به اتاق کناری می‌رود و در حال تماشای برنامه‌های تلویزیونی، توییت‌های خود را منتشر می‌کند. او در ادامه برنامه‌های روزانه‌اش، پس از بیدار شدن با لباس رسمی به اتاق مطالعه می‌رود و گاهی اوقات نیز دیده شده است که او همچنان با لباس شب در این اتاق حضور داشته است و بعضا دیده شده است در هر دو حالت، کاری و غیر کاری به دیگران تلفن زده است.

درحالی‌که سال نخست ریاست‌جمهوری وی رو به اتمام است او در حال تعریف مجدد از معنای رئیس‌جمهوری است. او پس از پیروزی خیره‌کننده بر هیلاری کلینتون بر کرسی بالاترین مقام در ایالات‌متحده تکیه زد و برای اینکه بتواند موقعیتی را که به‌دست آورده محافظت کند باید هر لحظه مبارزه کند و توییتر شمشیر بران وی است. ترامپ با همه سر‌وصداهایی که دارد، براساس مصاحبه‌ای که با ۶۰ تن از مشاوران، دستیاران، دوستان و اعضای کنگره به عمل آمده است خود را به‌عنوان قهرمانی که توانسته است بر صحنه جهانی غلبه کند، نمی‌بیند و خود را همچون بیگانه‌ای می‌بیند و برای یک مبارزه جدی تقلا می‌کند.

برای روسای‌جمهور دیگر این کشور، هر روز یک آزمونی بود که چگونه کشور را اداره کرد، نه اینکه فقط به فکر به هم زدن «تعادل منافع» به سود خود شد؛ برای ترامپ، هر روز، ساعت به ساعتش یعنی دفاع و حفاظت از خود. در این شرایط باید گفت او همچنان درحال متقاعد کردن بازرس مولر، مامور ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ایالات‌متحده است و تلاش می‌کند به وی اثبات کند در یک انتخابات سالم پیروز میدان شده است.  او پیش از اینکه کاخ سفید را تصاحب کند به دستیاران خود گفته بود هر روز ریاست‌جمهوری مانند یک شوی تلویزیونی است که وی توانسته است در آن بر رقبای خود پیروز شود. افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که وی هر روز دست‌کم چهار ساعت برنامه تلویزیونی می‌بیند و برخی روزها این رقم دو برابر می‌شود. او گاهی اوقات با صدای خاموش برنامه‌ها را می‌بیند و گاهی اوقات مشغول تماشای اخبار شبکه‌های کابلی است و بعضا نیز آماده آتش متقابل است. سناتور لیندسی گراهام، به‌عنوان یکی از اعضای برجسته جمهوری‌خواهان می‌گوید: «او احساس می‌کند جریانی تلاش می‌کند انتخاب او را تضعیف کند و تبانی ادعا شده در انتخابات را مخدوش و بی‌اساس می‌داند.» این سناتور اهل کارولینای جنوبی می‌افزاید: او به شدت باور دارد که جریان لیبرال چپ و رسانه‌ها به‌دنبال نابود کردن وی هستند. برای همین است که او به‌دنبال مبارزه است و برخی اوقات نیز مشت متقابل می‌زند.

گراهام تصریح می‌کند: «مشکل اما اینجاست که یک تفاوتی بین رئیس‌جمهوری و نامزدی برای ریاست‌جمهوری وجود دارد. به‌عنوان رئیس‌جمهور یک فرد باید نقطه‌ای شیرین را ما بین جنگجو بودن و رئیس‌جمهور بودن پیدا کند. رویکرد سیاسی دونالد ترامپ برای کهنه‌سربازان هر دو حزب بسیار دمدمی و بی‌برنامه به نظر می‌رسد. به اعتقاد آنها او رویکرد سیاسی‌اش را همچنان بر این محور قرار داده است که با سیستم پایه سیاسی بیگانه است، آن‌گونه که وی در دوران مبارزات انتخاباتی از این سیستم انتقاد می‌کرد.

 برخی از سیاستمداران و خبرگان از این بی‌ثباتی گله می‌کنند و حتی بدون مدرک پزشکی هم می‌توان اذعان کرد که ترامپ از اختلالات روانی رنج می‌برد. او در هفته‌های اخیر ویدئوهایی در مورد افراد بومی آمریکا منتشر کرد و سپس با باز انتشار فیلم‌های نژادپرستانه که مربوط به یک گروه راست‌افراطی در بریتانیا و علیه مسلمانان است، سعی کرد در عرصه بین‌المللی خود را دور از تزلزل نشان دهد. شعارهایی که ترامپ را به داخل کاخ سفید برد، یکی همین دیدگاهش در مورد مسلمانان بوده است که به‌زعم وی همچنان درست است. او در میان روسای جمهوری سابق آمریکا، نسبت به زمان مشابهی که سایرین داشته‌اند به شدت نامحبوب‌تر است. سایت نظرسنجی پیو اخیرا اعلام کرده است که محبوبیت رئیس‌جمهوری این کشور در آستانه یک سالگی دوره کاری‌اش به ۳۲ درصد رسیده است.

پرونده جدید بازرس مولر

مهم‌ترین پرسش در دل تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ممکن است در راهروهای بزرگ «مار-آ-لاگو» خوابیده باشد. به گزارش سی‌ان‌ان این پرسش از این قرار است: آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌دانست که مایکل فیلن، در حین گفت‌وگوهایش با طرف روسی، یعنی سفیر سابق روسیه در آمریکا، در باب تحریم‌ها صحبت کرده است یا نه؟ یا اینکه حلقه کوچک مشاورانش وی را از این موضوع با خبر نکرده‌اند؟

نگاهی به ۴۸ ساعت حضور تیم ترامپ در مجموعه ریاست‌جمهوری پالم بیچ در فلوریدا «مار-آ-لاگو»، یک پنجره جدید در مورد اقدامات اولیه تیم جدید رئیس‌جمهوری آمریکا باز کرده است و عواقب آن در پیشانی و قلب تحقیقات بازرس مولر در پرونده روس‌گیت درحال بررسی است. زمانی که ترامپ و تیم او در ۲۹ دسامبر سال گذشته در این مجموعه حضور پیدا کرده بودند، هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که روزی خواهد آمد که ریاست‌جمهوری ترامپ مورد سوال قرار بگیرد. اما تصمیماتی که رئیس‌جمهوری آن روز در آن مجموعه گرفت، هنوز دامن ترامپ را رها نکرده است.

حالا برای مولر درمورد دروغ فلین مشخص شده است که وی در آن زمان، پس از دیدار با سفیر روسیه با مجموعه مار-آ-لاگو تماس تلفنی برقرار کرده و با مشاوران ترامپ گفت‌وگو کرده است. تحقیق درباره این مورد ممکن است در نهایت بازرس مولر را به برخی پاسخ‌ها برساند و مهم‌ترین سوالات در تحقیق بازرس ویژه پرونده روس‌گیت نیز مربوط به آن برهه زمانی است که تیم ترامپ در مجموعه مار-آ-لاگو حضور داشته است.

داستان از چه قرار بود؟

ترامپ در دورانی که هنوز در کاخ سفید مستقر نشده بود بارها با باراک اوباما، رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید تماس تلفنی داشته است. چند روز پیش از ۲۹ دسامبر، باراک اوباما که برای تعطیلات به هاوایی رفته بود با دونالد ترامپ تلفنی مجددا گفت‌وگو می‌کند؛ اما ساعاتی پس از این گفت‌وگو ترامپ در توییتی هشدار می‌دهد که گویا قرار نیست انتقال قدرت به‌آسانی صورت بگیرد.

 همین امر رابطه دو رئیس‌جمهور قدیم و جدید را تیره و تارتر می‌کند تا اینکه اوباما روز ۲۸ دسامبر مجددا با ترامپ تلفنی صحبت می‌کند و ترامپ پس از این گفت‌وگو اظهار رضایت کرده و تاکید می‌کند که این‌بار موضوع روسیه مطرح نشد و درحالی‌که گفته می‌شد اوباما قرار است به‌دلیل دخالت روسیه در انتخابات تحریم‌های فراگیری علیه کرملین اتخاذ کند.

این در شرایطی است که عصر همان روز اوباما به همان دلیل تحریم‌های تصویب‌شده علیه کرملین را امضا می‌کند. در این شرایط نیز گفته می‌شود اوباما شش هفته پیش از اینکه ترامپ وارد کاخ سفید شود، در باب انتصاب فلین به وی هشدار داده بود. باراک اوباما یکبار فلین را از بخش اطلاعات پنتاگون اخراج کرده بود؛ اما به هر حال وی از سوی ترامپ به سمت مشاور عالی امنیت ملی کاخ سفید منصوب می‌شود.

اما فردای تماس تلفنی ترامپ با اوباما، در روز بیست و نهم دسامبر فلین با مجموعه ریاست‌جمهوری آمریکا در فلوریدا تماس برقرار می‌کند و آن، همان روزی است که وی تماسی تلفنی با کیسلیاک، سفیر سابق روسیه در آمریکا داشته و با او در مورد تحریم‌ها صحبت کرده است. حالا این سوال مطرح است که آیا ترامپ از محتوای گفت‌وگوهای فلین با سفیر روسیه با خبر بوده یا اینکه مشاوران وی، او را از این موضوع دور نگه داشته‌اند.