قبل از اعلام استعفای دیکتاتور زیمبابوه سی‌ان‌ان گزارش داد: « امرسون امنانگاگوا که برای مدت طولانی نفر دوم زیمبابوه بوده است از موگابه خواست تا سریع‌تر استعفا دهد. او که سه‌شنبه صبح بیانیه‌ای به همین مناسبت خواند گفت که به زیمبابوه باز نمی‌گردد تا اینکه سلامت جانی وی تضمین شود. این درحالی است که موگابه برای وی دعوت‌نامه فرستاده است تا با او گفت‌وگو داشته باشد اما او بازگشت خود را به زیمبابوه مشروط به سلامت جانی‌اش کرده است.

این سیاستمدار کهنسال و ۹۳ ساله اواخر روز یکشنبه با وجود ایراد یک سخنرانی تلویزیونی از اعلام رسمی استعفایش از ریاست‌جمهوری بعد از اقدام ارتش در به‌دست گرفتن کنترل دولت خودداری کرده بود.

پیش از این امرسون امنانگاگوا، معاون سابق موگابه با درخواست از وی برای کناره‌گیری گفت: لازم است موگابه درخواست‌های مردمی را بشنود و کنار برود. وی با ذکر این نکته که به‌دلیل تهدید زندگی‌اش پس از اخراج از حزب حاکم از زیمبابوه گریخته، گفت که موگابه از وی خواسته بود به کشور بازگردد اما او تا زمانی‌که نتوانسته تضمینی برای امنیتش دریافت کند به این دعوت پاسخ نداده است. امنانگاگوا افزود: به رئیس‌جمهوری گفتم تا زمانی که از امنیت خود مطمئن نباشم باز نمی‌گردم.

قانون‌گذاران حزب حاکم «زانو پی‌اف» اعلام کردند که نخستین اقدامات را برای برکناری موگابه از ریاست‌جمهوری بعد از بی‌توجهی او به اولتیماتوم استعفا اتخاذ خواهند کرد. وونگای موپرری، قانون‌گذار حزب «زانو پی‌اف» گفت: ما می‌خواهیم از شر این حیوانی که اسمش موگابه است، راحت شویم! ما از نفرات کافی برخورداریم و مخالفان نیز قرار است از ما حمایت کنند.مکنزی نکوبه، یک قانون‌گذار دیگر حزب حاکم زیمبابوه بعد از دیدار با قانون‌گذارانی که تا همین چند وقت پیش وفاداران سفت و سخت موگابه بودند، گفت: ما قصد داریم استیضاح انجام دهیم. ایشان باید کنار بروند. دوشنبه شب کونستانتینو چیونگا، رئیس ارتش زیمبابوه گفت: در مذاکرات برای توافق مربوط به برکناری موگابه پیشرفت حاصل شده است. چیونگا همچنین اظهار کرد: رئیس‌جمهوری با امرسون امنانگاگوا، معاون سابقش که اخراج چند وقت پیش او عملیات ارتش علیه دولت را رقم زد، در تماس است. چیونگا خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی به سبب تحولات جدید که از جمله منجر به تماس میان رئیس‌جمهوری با معاون سابقش شد، دلگرم شده‌اند و انتظار می‌رود این معاون سابق به زودی به کشور بازگردد. وی افزود: بنابراین مردم در جریان نتایج مذاکرات میان این دو قرار خواهند گرفت.چیونگا همچنین بعد از آنکه تعداد زیادی از زیمبابوه‌ای‌ها اقدام ارتش علیه موگابه را جشن گرفتند خواهان آرامش شد. انگلیس که پیش از این زیمبابوه مستعمره آن بوده در واکنش به تحولات این کشور خواهان خودداری همه از خشونت شد. سخنگوی دفتر ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس گفت: چیزی که آشکار به‌نظر می‌رسد این است که موگابه پشتیبانی مردم و حزبش را از دست داده است.»