به گزارش سی‌ان‌ان ترامپ تصریح کرد که با گروه‌های اطلاعاتی آمریکا در زمینه دخالت پوتین از طریق هک انتخابات در آمریکا اختلاف‌نظر دارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ارزیابی‌های مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا را در مورد اینکه روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا مداخله داشته را با انگیزه‌های سیاسی دانست که توانایی‌ وی را در همکاری با رهبران خارجی زیرسوال می‌برد. او پیش‌تر نیز گفته بود که وی از سوی دموکرات‌ها به‌شدت تحت فشار است تا نتواند با ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس اپک دیدار رسمی داشته باشد. با این حال برخی جمهوری‌خواهان نیز درباره سخنان ترامپ واکنش نشان دادند.

ترامپ در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران در مسیر هانوی، ویتنام و در پی دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه نشست اپک گفت: پوتین باز هم تاکید کرد که کشورش هیچ مداخله‌ای در انتخابات آمریکا نداشته و آنچه که ما می‌گوییم، انجام نداده است. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا صحبت‌های پوتین را باور می‌کند، گفت: زمانی که به من گفت هیچ نقشی در مداخله انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نداشته است، او را باور کردم. من نمی‌توانم با او درگیر شوم. من بیشتر می‌خواهم به مساله سوریه و همچنین اوکراین در گفت‌وگوهایم با او بپردازم.

وی ادامه داد: پوتین هر وقت مرا می‌بیند به من می‌گوید که این کار را نکرده است و من گفته‌های او را باور دارم. ترامپ همچنین ادامه داد: فکر می‌کنم پوتین بابت گزارش‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته میلادی آمریکا، ناراضی است. به نظرم این توهین بزرگی برای پوتین است و چیز خوبی برای آمریکا نیست. این درحالی است که سناتور جان مک‌کین اظهارنظرهای رئیس‌جمهوری آمریکا را در مورد مساله دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا مورد انتقاد قرار داد و گفت: زمانی که پوتین دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را انکار کرد، ترامپ گفت که به صداقت ولادیمیر پوتین باور دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سناتور جان مک‌کین ادامه داد: هیچ ارتباطی میان «نخست آمریکای ترامپ» با صحبت با سرهنگ سابق کا‌گ‌ب (پوتین) و بی‌اعتنایی به ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا وجود ندارد. هیچ واقع‌گرایی در همکاری با روسیه در مورد حکومت دمشق نیست چراکه این مساله همچنان بزرگ‌ترین مانع برای یک راه‌حل سیاسی است که به جنگ داخلی سوریه پایان می‌دهد. ولادیمیر پوتین اصلا به‌دنبال منافع آمریکا نیست، هیچ ارتباط اصولی میان آمریکا با روسیه در مورد حکومت دمشق وجود ندارد. این مساله همچنان بزرگ‌ترین مانع برای یک راه‌حل سیاسی است که به جنگ داخلی سوریه پایان دهد. ولادیمیر پوتین اصلا به‌دنبال منافع آمریکا نیست. باور حرف‌های پوتین نه تنها ساده نیست بلکه امنیت ملی آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

همزمان با این اظهارات تند رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، رئیس سیا نیز غیرمستقیم از دونالد ترامپ انتقاد کرد و گفت که باور دارد پوتین در انتخابات آمریکا دخالت داشته است. به نوشته روزنامه دیلی‌میل، به‌رغم اظهارات جدید دونالد ترامپ مبنی بر باور داشتن صحت اظهارات ولادیمیر پوتین درباره مداخله نکردن در انتخابات آمریکا، مدیر سیا گفت: از ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ دفاع می‌کند. در این‌باره مایک پمپئو، مدیر سیا که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این سمت منصوب شده است، طی بیانیه‌ای ارزیابی‌ سیا درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را بار دیگر تایید کرد. پمپئو در اظهاراتش به سی‌ان‌ان گفت: همواره از ارزیابی جامعه اطلاعاتی با عنوان ارزیابی فعالیت‌های روسیه و انگیزه‌های آن در انتخابات اخیر آمریکا حمایت می‌کند. این ارزیابی اطلاعاتی پیرامون مداخله روسیه در انتخابات تغییر نکرده است.

اوایل روز یکشنبه، ترامپ به خبرنگاران گفته بود، بارها طی گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در جریان نشست اپک درباره ادعای مداخله از او سوال کرده است. ترامپ گفت: او گفت مداخله نکرده. من دوباره از او پرسیدم. می‌توانید چندین بار بپرسید. او صراحتا گفت در انتخابات ما مداخله نکرده است.  ترامپ همچنین گفته بود: من واقعا حرف او را باور می‌کنم. او راست می‌گوید. من نمی‌توانم بایستم و با او بحث کنم. صادقانه بگویم، من ترجیح می‌دهم کاری کنم که [این کشور] از سوریه خارج شود. ترجیح می‌دهم به جای بحث درباره بله یا خیر، کاری کنم که با او درخصوص مساله اوکراین کار کنم. چون کل این ماجرا از جانب دموکرات‌ها مطرح شده است.

در میانه بحران کره‌شمالی، ترامپ روابط با روسیه را برای حل این بحران بسیار کمک‌کننده می‌داند. وی گفت: اگر علاوه بر چین، روسیه نیز به ما کمک کند، این بحران بسیار سریع‌تر حل خواهد شد. قانونگذاران دموکرات آمریکا پس از اظهارات ترامپ مبنی بر صحت حرف‌های پوتین، به‌شدت از وی انتقاد کردند. آدام شیف، دموکرات ارشد هیات اطلاعات مجلس نمایندگان گفت: ترامپ می‌داند که روسیه ایمیل‌های رهبران دموکرات را هک کرد و با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۱۶ لطمه زد و به ترامپ کمک کرد تا در انتخابات پیروز شود و کشور را به دودستگی کشاند. او همه اینها و حتی بیش از اینها را می‌داند. ترامپ فقط نمی‌داند که چطور این مسائل را به مردم تفهیم کند یا شعار «نخست آمریکا» را اجرایی کند.