آمادگی ترامپ برای عملیات نظامی

او افزود پرزیدنت ترامپ آماده انجام چنین کاری است. این مقام سیا روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر با حضور در نشستی در «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» افزود: «از نقطه‌نظر آمریکا، ما باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که گویی این کشور در آستانه رسیدن به این هدف است. البته مدت‌ها است کره‌ای‌ها در این مسیر قرار دارند. اکنون مساله این است که شما چگونه در مورد متوقف کردن این کشور در گام آخر می‌اندیشید؟» پومپئو افزود:«خواه این اتفاق امروز روی دهد یا چند ماه دیگر اما رئیس‌جمهوری به این نتیجه رسیده که باید تلاشی جهانی به خرج دهیم تا کره‌شمالی به چنین قابلیتی دست‌نیابد.»

«نیکول گوته»، گزارشگر سی‌ان‌ان در گزارش ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷ خود می‌نویسد: پومپئو در زمره آن دسته از مقام‌های سابق آمریکا است که از نشانه‌های احتمالی غلتیدن به سوی تقابل نظامی با کره‌شمالی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور سخن گفته است. در این نشست، پومپئو پیش از ژنرال مک مستر (مشاور امنیت ملی ترامپ) سخن می‌گفت. مک‌مستر نیز افزود رئیس‌جمهوری یک پیونگ‌یانگ هسته‌ای را نمی‌پذیرد. این درحالی است که «جان برنان»، رئیس اسبق سیا نیز اظهار داشت که احتمال درگیری نظامی با کره‌شمالی ۲۰ تا ۲۵ درصد است. این گزارش می‌افزاید کره‌شمالی از ماه فوریه تا نیمه سپتامبر ۲۲ موشک در ۱۵ آزمایش شلیک کرده است. با این حال ترامپ رهبر کره‌شمالی را «مرد موشکی» نامید و با نادیده گرفتن تلاش‌های تیلرسون، وزیرخارجه‌اش، گفت که اقدام نظامی محتمل است.

مک‌مستر در این نشست امنیتی افزود که آمریکا یک «کره‌شمالی هسته‌ای» را نمی‌پذیرد اما پیش از حرکت به سوی تقابل نظامی «یک مسابقه» درگرفته تا این بن‌بست را به صورت دیپلماتیک حل‌وفصل کند. این مقام آمریکایی افزود: «رژیمی که آمریکا را با تسلیحات هسته‌ای تهدید کند قابل‌قبول نیست.» کسانی هستند که می‌گویند: «خب بپذیرید اما مانعش شوید.» بسیار خب، پذیرش و بازداشتن دیگر قابل پذیرش نیست.» اگرچه پومپئو و مک‌مستر احتمال گزینه نظامی را رد نکردند اما برنان که چهارشنبه شب ۲۶ مهرماه در دانشکده حقوق دانشگاه فوردهام سخن می‌گفت تاکید کرد که «راه‌حل نظامی برای این مساله وجود ندارد.» جان برنان معتقد است که چشم‌انداز درگیری نظامی بر سر برنامه کره‌شمالی بیش از هر زمان دیگری در چند دهه اخیر است اما افزود که «فکر نمی‌کنم این گزینه محتمل باشد اما اگر احتمال آن یک به ۴ یا یک به ۵ باشد نشان می‌دهد وضعیت حاد است.»

برنان می‌گوید: «اگر یکی از سناریوها این باشد که حمله نظامی محدود صورت گیرد که منجر به مرگ و میر شود، این می‌تواند حمله متقابلی از سوی کره‌شمالی را سبب شود که وضعیت را بدتر خواهد کرد.» این مقام سابق آمریکایی می‌گوید چند سناریو هست که باید برای ممانعت از بدتر شدن وضعیت از آن احتراز کرد. او افزود:«شما دو رهبر در دو کشور خصم دارید که به این لفاظی‌های رفت و برگشت‌وار دامن می‌زنند و خصائل سیاسی شخصی‌شان هم در این فرآیند دخیل است.» او معتقد است مسیری که ترامپ در پیش گرفته سازنده نیست و به‌کار بردن عباراتی مانند «مرد موشکی»، غیرمسوولانه است.

در مقابل، پیونگ‌یانگ نیز آمریکا را به حملاتی غیرقابل انتظار و بی‌سابقه در یک زمان غیرقابل انتظار تهدید کرد. به گزارش رویترز، در شرایطی که برخی از تجهیزات نظامی فوق قدرتمند واشنگتن در حال استقرار در کره‌جنوبی است، پیونگ‌یانگ هشدار داد آمریکا اهداف اولیه را «زیر بینی» آنها آورده است. خبرگزاری «کی‌سی‌ان‌ای» اعلام کرد: «آمریکا با آوردن اهدافی به زیر بینی ما که ما آن را اهداف اولیه درنظر می‌گیریم، دست به دیوانگی زده است. آمریکا باید انتظار داشته باشد که با حمله‌ای غیرقابل تصور در زمانی غیرقابل تصور روبه‌رو شود.» ناو هواپیمابر یواس‌اس رونالد ریگان در میان تجهیزاتی است که در مانورهای دریایی جاری با کره‌جنوبی مشارکت دارند. پیونگ‌یانگ همچنین پیش از این به ساقط کردن هواپیماهای نظامی آمریکا تهدید کرد که پس از پرواز ماه گذشته آنها در نزدیکی کره‌شمالی بود. انتظار می‌رود تنش‌ها در هفته‌های آتی به اوج خود برسد چراکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه آتی به کره‌جنوبی و کشورهای دیگری در آسیا سفر می‌کند.