استیضاح ترامپ در سال 2018 ؟

مقامات ارشد کاخ سفید، دستیاران قانون‌گذاران، کمک‌کنندگان مالی و مشاوران سیاسی در خفا این سوال را می‌‌پرسند که آیا ترامپ تشخیص نمی‌دهد از دست دادن مجلس نمایندگان از سوی جمهوری‌خواهان، کاخ ریاست‌جمهوری وی را به خطر می‌اندازد. به گزارش سی‌ان‌ان، در بیش از ده‌ها مصاحبه که جمهوری‌خواهان داخل و خارج از کاخ سفید با این شبکه خبری داشته‌اند در پشت صحنه‌های این گفت‌وگوها گفتند که عداوت ترامپ با هم‌حزبی‌های خود و کمبود دستاوردهای قانونی می‌تواند حیات ریاست‌جمهوری وی را به خطر بیندازد.

از چند منبع متفاوت نقل شده است که اهداکنندگان کمک‌های مالی که به زحمت در تابستان خود را به جسکون هول، در وایومینگ رساندند تا از پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان حمایت کنند، به‌شدت از رفتار ترامپ ترسیده‌اند. در میان این تصاویر ارائه شده از آینده مجلس نمایندگان گفته شده است که اگر جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را از دست بدهند، این دموکرات‌ها هستند که کنترل کمیته‌های کلیدی را به‌دست خواهند گرفت. این گفته را الایجا کامینگز، به‌عنوان رئیس کمیته نظارت بر مجلس نمایندگان هم تایید کرده است. اظهارات برخی از کسانی که در این نشست حضور داشتند، واضح و روشن بود.

اگر جمهوری‌خواهان از این رهگذر زیان ببینند، دموکرات‌ها با حضور در کمیته‌های کلیدی، قطعا نمایشی را به اجرا درخواهند آورد که تمامی دستورکارهای محافظه‌کاران به هوا خواهد رفت و باقی‌مانده دوره ریاست‌جمهوری ترامپ مبهم و تاریک خواهد شد و احتمالا این کشتی جدید که توسط دموکرات‌ها به حرکت درخواهد آمد دستور کار خود را به تقویت تجسس از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و بسیاری از محاکم دیگر علیه ترامپ اختصاص خواهند داد.  

یکی از کارشناسان پیش‌بینی کرده اگر دموکرات‌ها رهبری مجلس نمایندگان را به عهده بگیرند آنها قطعا به سوی استیضاح ترامپ پیش خواهند رفت. آلکس کونانت یکی از استراتژیست‌های جمهوری‌خواهان گفته است که ترامپ باید روی حفاظت از حزب خود تمرکز کند. کونانت افزوده است: اولویت اصلی ترامپ باید حفظ ریاست‌جمهوری خود از طریق کمک به جمهوری‌خواهان کنگره باشد تا اکثریت خود را حفظ کنند. او تصریح می‌کند: در مقابل ترامپ اجازه می‌دهد متحدانش مانند استیو بنن مبارزات انتخاباتی جمهوری‌خواهان را تضعیف کند. این اقدام بی‌پروایانه از نظر سیاسی ساده‌لوحانه است و ترامپ نمی‌داند ریاست‌جمهوری‌اش با این رویه چگونه به مرز نابودی نزدیک خواهد شد.

 کونانت که در زمان جورج دبلیو بوش در کاخ سفید خدمت می‌کرد به یاد می‌آورد زمانی که دموکرات‌ها انتخابات میان‌دوره‌ای را پیروز شدند و کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به‌دست گرفتند، چگونه تحقیقات خود را علیه دولت بوش تقویت کردند و چگونه با احضارهای فراوان در کارهای رئیس‌جمهوری وقت اخلال ایجاد می‌کردند و مطمئنا این سیل علیه دونالد ترامپ هم به راه خواهد افتاد. کونانت به ترامپ گوشزد می‌کند: آنها برنامه‌های کاری‌ات را فلج خواهند کرد و مطمئنا به‌طور مداوم حالت دفاعی به خود  خواهی گرفت.

مشکل زیربنایی

دست بسته بودن جمهوری‌خواهان و از دست دادن کنترل مجلس نمایندگان از سوی آنها به‌طرز گسترده‌ای در سطح عمومی مطرح شده است. اما پچ‌پچ‌هایی که در میان جمهوری‌خواهان در خفا پیگیری می‌شود، آنها را کاملا به این نتیجه رسانده است حتی دموکرات‌هایی که دست خالی هستند می‌توانند مهر پایان بر ریاست‌جمهوری ترامپ بزنند.

چند جمهوری‌خواه که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود در مورد این موضوع حساس گفت‌وگو کرده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین اهداکنندگان کمک‌های مالی به‌طور خصوصی به یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه گفته است: اگر ما بازنده مجلس نمایندگان باشیم او استیضاح خواهد شد. آیا او این موضوع را می‌فهمد؟ یکی دیگر هم گفته است: طعنه‌آمیز نیست که استیو بنن همزمان که برای انتخاب شدن ترامپ تقلا کرد برای استیضاح وی نیز می‌کوشد؟

بنن که در کاخ سفید به‌عنوان مشاور ارشد برای دولت ترامپ خدمت می‌کرد و در ماه اوت نیز اخراج شد، در نظر دارد سناتورهای جمهوری‌خواهی که برای انتخاب مجدد تلاش می‌کنند، با چالش‌های زیربنایی روبه‌رو کند. بنن در ابتدای هفته جاری در یک نشست محافظه‌کاران گفته است: حالا زمان جنگ با جمهوری‌خواهان فرا رسیده است.

برخی از جمهوری‌خواهان هشدار داده‌اند این آخرین رشته از محاسبات سیاسی (حفظ اکثریت از سوی جمهوری‌خواهان) است که می‌تواند مانع سرنگونی رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده شود. سارا فاگن که به‌عنوان مدیر سیاسی کاخ سفید در دوران جورج بوش خدمت می‌کرد، گفته تعداد قانون‌گذاران می‌تواند میزان بازرسی‌ها و تجسس‌ها را علیه دولت ترامپ مشخص کند. اگر دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را به‌دست گیرند، آنها به‌دنبال تضعیف ترامپ خواهند بود و هنوز وی به این موضوع پی نبرده است.

مارک شورت، مدیر امور قانون‌گذاری در کاخ سفید می‌گوید: کاخ سفید هنوز به مفهوم از دست دادن مجلس نمایندگان نرسیده است. او می‌افزاید: ما رویکرد شکست‌پذیرانه در این مورد نداریم. شکی نیست که تاریخ به ما فهمانده است باید در مورد هر چیزی تحقیق شود اما این لزوما به معنای آن نیست که ما در مسیر شکست حرکت خواهیم کرد. این مشاور ترامپ اصرار دارد که تخریب دموکرات‌ها می‌تواند به جمهوری‌خواهان در کنترل دوباره کنگره کمک کند.

 شورت تصریح می‌کند: من معتقدم ترامپ به‌شدت از این موضوع آگاه است و می‌داند که دموکرات‌ها قصد دارند تا با به‌دست گرفتن اکثریت وی را استیضاح کنند. شورت می‌گوید: رویای جمهوری‌خواهان تا چند ماه این بود که اعضای خانواده ترامپ را به کاپیتول هیل بکشانند و شهادت آنها را بشنوند. یکی از استراتژیست‌های جمهوری‌خواهان می‌گوید که فقط کافی است نگاهی به یک توییت از سوی دونالد ترامپ جونیور انداخته شود موضوع روشن می‌شود: وقتی خانه‌ای از بین رفت، همه‌چیز مجددا از نو آغاز می‌شود. یکی دیگر از اعضای موثر و ارشد جمهوری‌خواهان می‌گوید: بسیار دردناک است با پای خود به سمت استیضاح حرکت کنیم.

یکی دیگر از مشاوران جمهوری‌خواهان در کنگره پیش‌بینی می‌کند که دموکرات‌ها زندگی را برای ترامپ به جهنم تبدیل خواهند کرد. چند منبع اطلاعاتی تاکید کرده‌اند که بارها به‌طور آشکار در کاخ سفید در مورد احتمال استیضاح صحبت شده است. برای بسیاری به خطر افتادن ریاست‌جمهوری ترامپ واضح و آشکار است. منابع می‌گویند که کارکنان کاخ سفید تمایلی ندارند در مورد این موضوع صحبت کنند. یکی از مقامات موثر جمهوری‌خواهان می‌گوید: هیچ‌کس در داخل کاخ سفید حاضر نیست تا خبرهای بد را به گوش رئیس‌جمهوری برساند، به‌ویژه اینکه اگر قرار باشد در مورد استیضاح صحبت شود. مثلا جمله‌ای این‌گونه گفته شود که «هی این موضوع خیلی می‌تواند مهم تلقی شود. نباید آن را نادیده بگیری. چاک (شومر) (رهبر اقلیت‌های دموکرات در سنا) و نانسی (پلوسی) دوستانت نیستند.»

فرآیند دشوار استیضاح

کنار گذاشتن رئیس‌جمهوری از دفتر کار خود بسیار کار سخت و سنگینی است، نکته‌ای که حتی برخی منتقدان تند و تیز ترامپ هم به آن واقف هستند.  اگر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان برنده شوند، می‌توانند به مواد قانونی استیضاح رای بدهند. اگر یکی از این مواد قانونی توسط اکثریت رای بیاورد، رئیس‌جمهوری به‌طور فنی استیضاح شده است، مانند مورد بیل کلینتون که در سال ۱۹۹۸ برای وی اتفاق افتاد. سپس موضوع به سنا ارجاع می‌شود و محاکمه‌ای که عموما توسط دادگاه دیوان عالی کشور آمریکا صورت می‌گیرد، توسط سنا برگزار می‌شود. اگر دو سوم مجلس سنا به مجرم بودن رئیس‌جمهوری رای بدهند او حذف می‌شود و معاون وی رئیس‌جمهور می‌شود.

تاکنون اما هیچ رئیس‌جمهوری محکوم و از دفتر کار خود بیرون رانده نشده است. درحالی‌که ترامپ ممکن است آنگونه که باید در معرض تهدید استیضاح قرار نگیرد اما حیثیت او با ناتوانی کنگره در راستای اجرای قول‌های انتخاباتی او لکه‌دار شده است.  جان کلی، ژنرال بازنشسته‌ای که هم‌اینک رئیس کارکنان کاخ سفید ترامپ است در جلسه‌ای با خبرنگاران گفت: «کنگره، رئیس‌جمهوری را خسته کرده است. برنامه وی مشخص است؛ اصلاح مالیاتی، کاهش مالیات‌ها، اصلاح قانون خدمات درمانی (اوباماکر)، برنامه‌های مربوط به زیرساخت‌ها و تقویت ارتش آمریکا.»

در پاسخ به این سرخوردگی، رئیس‌جمهوری تغییرات را تا جایی که امکان دارد یکجانبه رقم می‌زند. او هشدار داده است که به برنامه مربوط به کسانی که از کودکی غیرقانونی وارد آمریکا شده و براساس قانون دوران اوباما می‌توانستند از مزایای اقامت موقت بهره ببرند، پایان خواهد داد. هفته گذشته نیز او قانون اوباماکر را با یک فرمان اجرایی زخمی کرد. او در این راستا هشدار داد که دولت در نظر دارد تا یارانه‌هایی را که برای شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهد لغو کند، درحالی‌که این کمپانی‌ها از این طریق بیمه افراد کم‌درآمد را تامین می‌کرد. ترامپ همچنین گفت که او قصد ندارد برجام را تایید کند و توپ را در این مورد به زمین کنگره انداخت تا آنها تعیین کنند که آیا باید تحریم‌ها را علیه ایران بازگردانند یا نه؟

با این حال، اینها تنها فرمان‌های اجرایی هستند که پروسه قانونی را طی نکرده‌اند. این امر حتی می‌تواند جمهوری‌خواهان را به سازش‌کاری متهم کند، زیرا برای سالیان سال بود که آنها فرمان‌های اجرایی اوباما، موسوم به حاکمیت قلم و تلفن را نقد می‌کردند و می‌گفتند این قوانین از دل کنگره بیرون نیامده‌اند. کری بلیس، مدیر اجرایی برای تامین وجوه رهبری کنگره و شبکه اقدامات آمریکایی می‌گوید: مهم‌ترین عامل در چگونگی عملکرد جمهوری‌خواهان در (انتخابات) سال ۲۰۱۸ کاهش مالیات طبقه متوسط است. او می‌افزاید: جمهوری‌خواهان حکومت را اداره می‌کنند و ما براساس نتایجی که به‌دست آورده‌ایم مورد قضاوت قرار خواهیم گرفت.

پیشرفت آهسته در هیل

رویکرد ترامپ برای اداره کشور از طریق فرامین اجرایی، موقعیت متزلزل رئیس‌جمهوری آمریکا را نشان می‌دهد و شرایط سختی که وی تا سال ۲۰۱۸ خواهد داشت. پس از اینکه ترامپ چندبار درخصوص اصلاح اوباماکر و کاهش مالیات با شکست روبه‌رو شد، پیروزی آسانی که ممکن بود نصیب جمهوری‌خواهان شود، حالا سخت و دور از دسترس قرار گرفته است.  براساس یافته‌های پولیتیکو از یک جلسه، نیک آیریس، رئیس کارکنان مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در یک جسله که مملو از کمک‌کنندگان مالی جمهوری‌خواهان بود، گفته است: ما واقعا به موفقیت‌هایی که دونالد ترامپ تاکنون داشته است، افتخار می‌کنیم اما واقعا دست او روی مواردی که باید به‌طور مستقیم کنترل و نظارت داشته باشد، بسته است. او می‌افزاید: ما واقعا از دست کنگره به دلیل ناتوانی‌هایش در پیش بردن امور سرخورده شده‌ایم.

در شرایطی که برخی از متحدان ترامپ قصور اندکی را برای کاخ سفید متصور هستند، بسیاری از افرادی که در انتهای خیابان پنسیلوانیا (خیابان کنگره) مستقر هستند، نگاه دیگری دارند. آنها رئیس‌جمهوری را می‌بینند که از زمان حضور در دفتر کار خود برای برنامه‌هایشان تلاش اندکی داشته است. در مقابل او با دموکرات‌ها ساخت و پاخت کرده و با اعضای جمهوری‌خواه رقابت می‌کند و به وسیله بنن کرسی‌های جمهوری‌خواهان را در کنگره تهدید می‌کند. تمام این اقدامات موجب به تاخیر افتادن برنامه‌های قانون‌گذاران جمهوری‌خواه می‌شود و جمهوری‌خواهان از این ترس دارند درحالی‌که اکثریت را در مجلس نمایندگان و سنا در دست دارند، این فرصت برتری داشتن را از دست بدهند.  آیریس نیز در سخنان خود به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید که ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که به یک شکست مفتضحانه منجر خواهد شد. او از کمک‌کنندگان مالی خواست دست به پالایش قانون‌گذارانی بزنند که نمی‌توانند همپای برنامه‌های دونالد ترامپ باشند. شاید او نشانه‌ای از شکست با نابسامانی بخش غربی کاخ سفید ارائه داد و سرنوشت رئیس‌جمهوری را از پیش روشن کرد. او مدعی شد: «رئیس‌جمهوری خوب عمل خواهد کرد.»

اعلان جنگ به جمهوری‌خواهان

استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ در یک گردهمایی در روز شنبه صبح در میان فعالان جمهوری‌خواه به برخی از اعضای جمهوری‌‌خواه کنگره حمله کرد و برخی از آنها را به نام مورد هجوم قرار داد، از جمله رهبر اکثریت سنا، میچ مک-کانل.  بنن به شرکت‌کنندگان در نشست ارزش رای‌دهندگان که یک نشست سالانه اجتماعی محافظه‌کاران است، گفت که باید به مبارزه با طبقه سیاسی امپریالی ادامه داد. بن تاکید کرد که این جنگ، تنها جنگ وی نیست، بلکه جنگ همه آنها است و او شروع‌کننده نبوده، بلکه توسط تشکیلات شروع شده است. او تصریح کرد: حالا نوبت جنگ علیه تشکیلات جمهوری‌خواهان است.  او در فاکس‌نیوز و در گفت‌وگو با «شان هانیتی» نیز در ابتدای هفته گفته بود که او علیه تشکیلات جمهوری‌خواهان اعلان جنگ می‌کند. رئیس سایت دست‌راستی برایت‌بارت به‌دنبال متحد کردن جمهوری‌خواهانی است که پشت دونالد ترامپ بایستند. تلاش‌های او باعث ایجاد آشفتگی درون حزب جمهوری‌خواه و محافظه‌کاران می‌شود.

در نشست محافظه‌کاران نیز بنن مستقیما میچ مک‌کانل را نشانه می‌گیرد و هشدار می‌دهد که بر بالای هیل گویی موضع جنگی گرفته شده است. آنها فقط می‌خواهند بدانند چه کسی بروتوس برای جولیوس سزار خواهد بود؛ اما ما فقط راه نفست را قطع خواهیم کرد میچ!

در نمایشنامه شکسپیر، بروتوس در میان سناتورهایی است که به جولیوس سزار خنجر می‌زند؛ درحالی‌که او بهترین دوست و حامی جولیوس سزار، امپراتوری رم است. سخنان بنن در شرایطی ایراد می‌شود که محافظه‌کاران درحال برنامه‌ریزی برای انتخاب افراد برای انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ هستند و شبکه‌ای از اهداکنندگان کمک مالی شکل گرفته است که قرار است از افرادی حمایت کنند که شایستگی سناتوری جمهوری‌خواهان را دارند. قابل توجه اینکه بنن جزو کسانی بوده که در انتخابات دور اول از قاضی بازنشسته روی مور حمایت می‌کند و وی نیز می‌تواند سناتور فعلی آلاباما لوتر استرنج، را در ماه پیش کنار بزند و حالا او نماینده جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۸ است.

بنن در این نشست همچنین تاکید کرد: چه دونالد ترامپ باشی چه قاضی مور، مهم‌ترین چیز در مورد یک کاندیدای معتبر این است که بدانی که باید به چه کسی رای بدهی.  ترامپ در دور اول انتخابات آلاباما از رقیب مورد حمایت کرد؛ اما بنن در این نشست تاکید کرد که این تصمیم بد به‌خاطر مشاوره بد روی داده است. بنن تاکید می‌کند: به ترامپ اطلاعات نادرست و برخی مواقع مشاوره بد داده می‌شود و مردم باید بگویند که اصل ماجرا چیست. او تصریح می‌کند: من به او گفتم که اصل قضیه در آلاباما چیست و داستان به چه شکل در حال پیش رفتن است.  بنن در این نشست به جمهوری‌خواهان به دلیل عقب انداختن برنامه‌های ریاست‌جمهوری به شدت حمله کرد و آنها را مانع ناکامی ترامپ معرفی کرد. سناتور دیگری که وی در این نشست به‌طور مستقیم به نام وی اشاره کرد، باب کورکر است که از وی با یک درد بزرگ و واقعی یاد کرد.  هفته پیش بنن در برنامه تلویزیونی فاکس‌نیوز و در مصاحبه با هانیتی از کورکر خواست به دلیل جنگ و دعوای آشکار با ترامپ استعفا دهد. بنن گفته بود: اگر کورکر کمی شرافت و نجابت داشته باشد، باید استعفا دهد.