اتحاد بین‌المللی علیه پوپولیست‌های مخالف جهانی‌ شدن

در بخشی از پیام «کمیته توسعه» متشکل از وزرای حاضر در نشست مشترک صندوق و بانک جهانی که در پایگاه داده‌های بانک جهانی منتشر شد، آمده است: «طی یک سال گذشته، رشد اقتصادی جهان افزایش یافت و احیایی در سرمایه‌گذاری، تجارت و قیمت کالاها ایجاد شد که دلیل آن شرایط مالی خوب جهان بود. با وجود این اما خطرات کاهنده همچنان وجود دارند و چشم‌انداز رشد در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است.

بانک جهانی در جایگاهی منحصربه‌فرد قرار دارد که می‌تواند کشورهای درحال توسعه را یاری رساند تا به چالش‌های پیچیده‌ای که دستاوردهایشان را در اقتصاد به هم مرتبط جهانی تهدید می‌کند، پاسخ گویند.»

 در نشست اواخر روز شنبه که با حضور وزرای دارایی اقتصادهای عضو گروه ۲۰ و هیات‌هایی به نمایندگی از اغلب ۱۸۹ کشور عضو صندوق تشکیل شد، کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول خطاب به حضار گفت:‌ «ما براساس تجربیاتمان می‌دانیم که همکاری‌های بین‌المللی ثمربخش هستند؛ از ساخت‌وسازهای پس از جنگ جهانی دوم در بیش از ۷۰ سال پیش گرفته تا مبارزه با بیماری ابولا در همین چند سال پیش.»

به تازگی اما موج هماهنگی علیه جهانی‌شدن و همکارهای بین‌المللی شکل گرفته است و رهبران پوپولیستی در جهان به قدرت رسیده‌اند که انزواطلبی و حمایت‌گرایی اقتصادی را سرلوحه خود قرار داده‌اند. اتحاد اقتصادی جهان که صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و نمایندگان گروه ۲۰ آن را هدف اصلی خود قرار داده‌اند، امروز مورد انتقاد و حمله قرار گرفته است.

انگلستان، ناراحت از موج ورود مهاجران، به جدایی از اتحادیه اروپا رای داده است، آمریکایی‌ها، دونالد ترامپ را به کاخ سفید راه داده‌اند تا قراردادهای تجاری بد را پاره کند و شعار «اول آمریکا» را تحقق بخشد. احزاب ملی‌گرا هم در پی انتخابات ماه گذشته در آلمان قدرت گرفته‌اند. با وجود همه اینها اما ولفگانگ شویبله، وزیر اقتصاد آلمان، روز جمعه اعلام کرد که نارضایتی‌های پوپولیستی، نابخردانه بوده‌اند.

 شویبله که کشورش امسال ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را بر عهده دارد و بنابراین خود او رهبر این گروه محسوب می‌شود، گفت:‌ «ما شاهد هستیم که اوضاع آن‌قدرها که پیش‌بینی می‌شد، بد نیست.»

کریستین لاگارد نیز هشدار داد رهبران جهان باید از مزیت رشد سالم برای اتخاذ سیاست‌هایی استفاده کنند که دسترسی همه آنهایی را که جا مانده‌اند، به رفاه تضمین کند. او گفت: ‌«نابرابری مضاعف... مانع رشد اقتصادی می‌شود، اعتماد را از بین می‌برد و موجب بروز تنش‌های سیاسی می‌شود.»

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی نیز در سخنرانی خود خطاب به این اجلاس در روز جمعه گفت:‌ «اغلب احساس می‌شود جهان ما که به نظر می‌رسد روزبه روز ارتباطات در آن بیشتر می‌شود، در حقیقت از هم جدا افتاده است و کشورها و مردم از یکدیگر دور می‌شوند.»

کیم افزود: باید درک شود که صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هر دو نماینده «بخشی از نظم پس از سال ۱۹۴۵ هستند، نظمی که در آن پیش‌بینی شده بود آنچه بر یک شهر، یک کشور و یک منطقه اثر می‌گذارد، می‌تواند اثرات فوری و پایداری بر همه ما بگذارد.»

بنا به گزارش بیزینس اینسایدر، در پشت صحنه این نشست اما آمریکا خود را منزوی یافت؛ چون در بسیاری از موضوعات مطرح‌شده توسط این دو نهاد بین‌المللی با آنها اختلاف دارد. ترامپ که با شعارهای پوپولیستی حمایت از صنایع داخلی آمریکا و ترک پیمان‌های بین‌المللی تجاری و زیست محیطی به قدرت رسید، اکنون در کانون سیبل هشدارهای صندوق و بانک جهانی قرار گرفته است.