توسعه با چاشنی گوگرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروی دریایی آمریکا جمعه (۲۱ مهرماه) اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر آمریکایی به‌زودی این رزمایش را که قدرت‌نمایی جدیدی علیه کره‌شمالی است رهبری خواهد کرد. برخی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد موشک‌های بالستیک روی پرتابگرها مستقر شده و به استان «فیونگان» منتقل شده است. این موشک ممکن است موشک بالستیک قاره‌پیما هواسونگ – ۱۴ باشد که برد آن تا آلاسکا می‌رسد. همچنین ممکن است کره‌شمالی موشک میان‌برد هواسونگ – ۱۲ را که پیش‌تر تهدید کرده بود گوام را با آن هدف می‌گیرد، آزمایش کند.

احتمال دیگر این است که کره‌شمالی برای تست یک موشک بالستیک قاره‌پیما هواسونگ – ۱۳ جدید آماده شود که برد آن از دو موشک دیگر بالاتر است و ممکن است به ساحل غربی آمریکا برسد. با این حال، «چو سانگ- هون»، گزارشگر نیویورک‌تایمز، می‌نویسد درحالی که آمریکا و کره‌جنوبی برای مانور هفته جاری آماده می‌شوند اما کره‌شمالی تهدید گوام را از سر گرفته است. این مانور قرار است فردا با مشارکت ناو هواپیمابر رونالد ریگان در آبهای شرق و غرب کره‌جنوبی برگزار شود. ناوگروه هفتم آمریکا اعلام کرد که این مانور ۱۰ روزه «ارتباطات، قابلیت همکاری و مشارکت» را رصد خواهد کرد. زیردریایی هسته‌ای میشیگان هم روز جمعه ۲۱مهرماه وارد آب‌های بوسان در کره‌جنوبی شد. برخی کارشناسان می‌گویند این مانور مشترک در کنار پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکایی بر فراز کره‌جنوبی در روز پنج‌شنبه ممکن است کره‌شمالی را به سوی «اتخاذ یک رویکرد نظامی تقابل‌جویانه سوق دهد.»

این آرایش نظامی درحالی است که رهبر کره‌شمالی قصد دارد برخی مناطق بکر و توریستی کشورش را توسعه داده و از آنها برای کسب درآمد و جذب توریست استفاده کند. «جو – مین پارک» و «جیمز پی یر سون»، گزارشگران رویترز، در سفری که به این کشور اسرارآمیز داشتند جنبه‌هایی از زندگی در کره‌شمالی را به تصویر کشیده‌اند. آنها در گزارش خود می‌نویسند در شهر ساحلی «وُنسان» در کره‌شمالی، خانواده‌ها در کنار ساحل بساط آشپزی به راه می‌اندازند، ماهیگیری می‌کنند و در تابستان بستنی‌هایی با طعم ژله می‌خورند. برای رهبر کره‌شمالی «کیم جونگ- اون» اینجا هم یک استراحتگاه تابستانی است، هم یک مکان توریستی در آینده و هم محل مناسبی برای آزمایش موشک‌ها. «جو – مین پارک» و «جیمز پی‌یر سون»، گزارشگران رویترز می‌نویسند «کیم» به‌دنبال بازسازی این شهر ۳۶۰ هزار نفری است و می‌خواهد آن را به یک محل توریستی چندین میلیارد دلاری تبدیل کند. همزمان، او ۴۰ موشک- به‌عنوان بخشی از آزمایش‌های تسریع یافته برای بازدارندگی هسته‌ای کره‌شمالی- از این منطقه شلیک کرده است. «لیم یول- چول»، متخصص اقتصاد کره‌شمالی در دانشگاه «کیونگ نام» در کره‌جنوبی می‌گوید: «شاید برای یک خارجی احمقانه به نظر برسد که از یک مکانی که می‌خواهید آن را به لحاظ اقتصادی توسعه دهید موشک شلیک کنید اما این هم یک روش برای اداره کشور است که کیم جونگ- اون در پیش گرفته است.»

محققان و کسانی که با منطقه آشنا هستند می‌گویند ترکیب توریسم و تسلیحات هسته‌ای نماد استراتژی «اون» برای بقاست. طرح‌های توسعه‌ای کره‌شمالی برای ونسان از سال ۲۰۱۴ که اعلام شدند سرعت یافته است. این کشور یک سند ۱۶۰ صفحه‌ای همراه با ۳۰ بروشور از سوی منطقه ونسان برای «همکاری‌های توسعه‌ای» به زبان‌های کره‌ای، چینی، روسی و انگلیسی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ منتشر کرد. کره‌شمالی معتقد است که منطقه ویژه توریستی ونسان از ظرفیت ۵/ ۱ میلیارد دلاری برخوردار است. این منطقه ۴۰۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود و «کیم» در نظر دارد تا یک مرکزی برای اسکی‌بازی و فرودگاه جدیدی بسازد. به نوشته یکی از این بروشورها، این منطقه شامل ۱۴۰ اثر تاریخی، ۱۰ ساحل شنی و ۶۸۰ تفرجگاه توریستی، ۴ محل آب معدنی، چندین تفریحگاه برای حمام گرفتن و دریاچه‌های طبیعی و «بیش از ۳۳ میلیون تن لجن با خاصیت درمانی است.»

پروژه‌ای که کیم درنظر دارد تا سرمایه‌گذاران را به آن جذب کند عبارت است از: ساخت ۳/ ۷ میلیون دلاری چندین سوپرمارکت، توسعه مرکز شهر به ارزش ۱۹۷ میلیون دلار و یک زمین برای بازی گلف به ارزش ۱۲۳ میلیون دلار که شامل ۵/ ۶۲ میلیون دلار برای اجاره این زمین می‌شود. با این حال، در زمانه‌ای که کره‌شمالی تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته معلوم نیست این کشور چگونه می‌خواهد برنامه‌های توسعه‌ای خود را پیش گیرد. اوایل سال جاری رهبر کره‌شمالی تیمی ۱۶ نفره از مقام‌های کشوری را به اسپانیا فرستاد تا ایده‌ای برای توسعه ونسان به‌دست آورند. آنها برخی مکان‌های تاریخی را بازدید کردند تا بتوانند به ایده‌ای برای توسعه بومی ونسان دست یابند. ظاهرا این شهر ساحلی قرار است به الگویی برای توسعه (سایر بخش‌های) کره‌شمالی تبدیل شود. یک سخنگوی سفارت کره‌شمالی در مادرید اعلام کرد: «افراد این تیم جاهای زیادی را به چشم خود دیدند و عکس‌ها و فیلم‌هایی تهیه کردند.»

هیچ مقام خارجی تاکنون اعلام نکرده که به‌دنبال حمایت از پروژه کیم در ونسان است. فرودگاه جدیدی که قرار بود در سال ۲۰۱۵ تکمیل شود هنوز به اتمام نرسیده است. تحریم‌های بین‌المللی مانع سفر توریست‌ها شده و امکان سرمایه‌گذاری در این کشور را از میان برده است. معلوم نیست مقام‌های پیونگ‌یانگ چگونه می‌خواهند به توسعه کشورشان بپردازند. دیپلمات‌های سابق کره‌شمالی می‌گویند این طرح برای کیم فوق‌العاده مهم است. وقتی «کیم جوان» در سال ۲۰۱۱ به قدرت رسید، اقتصاد در دست نظامیان بود اما مردم برای تامین مایحتاج خود همچنان به بازار سیاه اتکا داشتند. «تائه یونگ هو»، معاون سفیر کره‌شمالی در لندن که در سال ۲۰۱۶ با خانواده‌اش به این کشور پناهنده شد، می‌گوید اقتصاد کره‌شمالی یک اقتصاد دولتی - البته روی کاغذ- است اما حقیقت این است که ۷ نفر از هر ۱۰ کره‌ای برای گذران زندگی به تجارت خصوصی می‌پردازد که همان بازار سیاه است. این مقام سابق کره‌ای به رویترز می‌گوید: «کیم از سوی خارجی‌ها فردی قدرتمند تلقی می‌شود اما کسانی که در بازار آزاد کره‌شمالی دخیل هستند می‌گویند او بیش از آنچه به نظر می‌رسد آسیب‌پذیر است.»

اگرچه تسلیحات هسته‌ای یک ابزار برای بقای رژیم است اما با توجه به خشکسالی مالی در این کشور، پروژه‌هایی مانند ونسان روی دیگر ماجراست. او می‌خواهد آن پولی را که خرج ارتش می‌کند قطع کرده و در مقابل، بخش زیادی از این پول را به اقتصاد داخلی تزریق کند. بروشورهای منتشره از سوی منطقه ونسان اعلام کرده‌اند که کره‌شمالی درصدد جذب یک میلیون توریست در کوتاه مدت و ۵ تا ۱۰ میلیون توریست «در آینده‌ای قابل پیش‌بینی است.» با این حال، برخی آمارها در مورد تعداد توریست‌هایی که از این کشور دیدن می‌کنند، منتشر شده است. چینی‌ها اعلام کردند که در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۳۷ هزار چینی از این کشور دیدن کردند اما در سال ۲۰۱۳ دیگر آماری ندادند. برای مقایسه، کافی است گفته شود که در سال ۲۰۱۶ حدود ۸ میلیون چینی از کره‌جنوبی بازدید کردند. موسسه کره‌ای «Maritime Institute»- اندیشکده‌ای مستقر در کره‌جنوبی- تخمین می‌زند که صنعت توریسم برای کره‌شمالی درآمدی ۴۴ میلیون دلاری داشته باشد یعنی هشت دهم درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور. حدود ۸۰ درصد توریست‌های خارجی که از کره‌شمالی دیدن می‌کنند، چینی هستند. غربی‌ها و روس‌ها در مراتب بعدی هستند.

در نزدیکی‌های این شهر مکانی هست به نام «دائه سونگ» که به «دفتر ۳۹» نیز معروف است. این دفتر کالاهای لوکس برای خانواده کیم تهیه می‌کند. همچنین یک دپارتمان امنیتی به نام « Bowibu» هست که مسوول نظارت بر ۶ کمپ زندانیان است و نظارتی سراسری هم بر شهروندان دارد. در این شهر همچنین نهاد دیگری هست به نام «شرکت بیمه ملی کره» که یک شرکت بیمه دولتی است که به گفته اتحادیه اروپا در تقلب بیمه‌ای دست دارد. این سه نهاد مشمول تحریم شده‌اند چراکه در زمینه تامین مالی برای برنامه‌های موشکی- هسته‌ای کره‌شمالی دخیل بوده‌اند. با این حال، برای نیروهای امنیتی «کیم»، این شهر چیزی بیش از یک «تفریح در آفتاب» نیست.