دنیای اقتصاد: حماس روز شنبه اعلام کرد دولت خود را در غزه منحل و با برگزاری یک انتخابات عمومی موافقت کرده است تا به درگیری طولانی مدت خود با محمود عباس و جنبش فتح پایان دهد. به گزارش رویترز، آخرین انتخابات پارلمانی که در فلسطین برگزار شد مربوط به سال ۲۰۰۶ می‌شود که حماس در آن به یک پیروزی شگفت‌انگیز دست پیدا کرد. در سال ۲۰۰۷، حماس و فتح یک جنگ داخلی کوتاه‌مدت داشتند اما پس از آن حماس فقط اداره بخش کوچک ساحلی را به دست گرفت.

با این حال حماس روز شنبه به طور رسمی اعلام کرد که دولت غزه را منحل می‌کند و به برگزاری یک انتخابات عمومی رضایت داده است. پایگاه خبری این جنبش در این زمینه یک بیانیه صادر کرده و در آن آمده است: این جنبش کمیته اداری در نوار غزه را منحل و از دولت وفاق ملی خواسته است تا به وظایف و ماموریت خود در نوار غزه عمل کند. این اقدام در پاسخ به تلاش‌های دولت مصر برای تحقق آشتی در میان گروه‌های فلسطینی و پایان انشعاب میان این گروه‌ها صورت گرفته است. در ادامه بیانیه حماس آمده است: اقدام این جنبش برای منحل کردن کمیته اداری در غزه، به منظور تلاش‌های حماس برای تحقق آمال و آرزوهای مردم فلسطین و همچنین تحقق وحدت ملی انجام شده است.

حماس همچنین با برگزاری انتخابات عمومی در فلسطین موافقت کرده است. براساس بیانیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس برای گفت‌وگو با جنبش فتح درخصوص نحوه اجرای توافق ۲۰۱۱ قاهره و ضمائم آن و نیز تشکیل حکومت وحدت ملی اعلام آمادگی کرده است. پیش‌تر یک عضو دفتر سیاسی جنبش حماس اخبار مربوط به تلاش برای انحلال کمیته اداری و ارجاع مسوولیت‌های آن به «کمیته کفالت» را تکذیب کرده بود. حماس چند ماه پیش کمیته‌ اداری را برای نظارت بر مدیریت نهادهای دولتی در غزه تشکیل داده بود. هیات بلندپایه‌ای از حماس به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش از هفته پیش در قاهره به سر می‌برد و در دیدار با مقامات مصری و به‌ویژه سازمان اطلاعات این کشور تمامی مسائل دوجانبه و مسائل داخلی فلسطین از جمله آشتی ملی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

واکنش مثبت فتح

در حالی که بیانیه حماس روز شنبه صادر شد، سران فتح روز یکشنبه به آن واکنش نشان داده و این بیانیه مورد استقبال آنها قرار گرفت. محمد علول، یکی از سران فتح به رویترز گفت: اگر این بیانیه حماس باشد، این یک نشانه مثبت است. او افزود: ما در جنبش فتح آماده اجرای مفاد دولت وحدت ملی هستیم. محمود عباس پیش‌تر در اقدامی خصمانه برای اینکه کنترل غزه را به دست گیرد با فشارهای مالی سعی داشت تا کنترل غزه را از دست حماس خارج کند. در این زمینه اسرائیل وجوهی برای تامین برق به غزه اختصاص داده بود که محمود عباس مانع ارسال این وجوه شده بود. این به آن معنی بود که در غزه مردم روزانه کمتر از ۴ساعت برق داشتند و در بهترین حالت افزون بر ۶ساعت نمی‌شد. رویترز در این زمینه با نماینده محمود عباس در سازمان ملل تماس گرفته که وی حاضر نشده درباره این بیانیه اظهارنظر کند. همچنین نماینده فتح در مصر نیز حاضر به گفت‌وگو نشده است.

برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر انتخابات پارلمانی برگزار شود حماس هم در غزه هم در مناطق اشغالی می‌تواند پیروز انتخابات شود و صندلی محمود عباس را به خطر بیندازد. محمود عباس ۸۲ ساله برای مدت ۱۲ سال است که مدعی رهبری فلسطینی‌ها است که این به معنای ۴ دوره کامل است. محمود عباس همچنین از پشتیبانی کشورهای غربی برخوردار است. برخی می‌گویند آینده فلسطین معلوم نیست و هنوز مشخص نشده است که فلسطینی‌ها قصد برگزاری یک انتخابات دیگر را دارند یا نه. در صورتی که فلسطین قصد برگزاری انتخابات را داشته باشد، شانس پیروزی حماس بیشتر از فتح است.