دنیای‌اقتصاد: ماجرای روهینگیایی‌ها روزبه‌روز پیچیده‌تر از قبل می‌شود. سکوت آنگ سان‌سوچی برنده جایزه صلح نوبل هم انتقادها را در قبال کشتار مسلمانان در ایالت راخین بالا برده است. در این راستا قرار است اعضای شورای امنیت سازمان ملل امروز نشستی درباره خشونت‌ها در میانمار که باعث فرار بیش از ۳۰۰هزار تن از اقلیت روهینگیایی به بنگلادش شده، برگزار ‌کنند. به گزارش رویترز، این نشست به درخواست انگلیس و سوئد و در پی تشدید نگرانی‌های بین‌المللی از افزایش خشونت‌ها در ایالت راخین در غرب میانمار برگزار می‌شود. سفیر انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد: این نشست نشانگر نگرانی شدید شورای امنیت از وضعیت نابسامان بسیاری از روهینگیایی‌هایی است که برای فرار از ایالت راخین تلاش می‌کنند. زید رعدالحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه با ابراز نگرانی نسبت به این مساله اعلام کرد مساله اقلیت روهینگیایی‌ها در میانمار نمونه‌ای کلاسیک از عملیات پاکسازی نژادی است. وی مقامات‌ میانمار را به حملات روش‌مند به مسلمانان متهم کرد.

شورای امنیت در پایان اوت نیز نشستی محرمانه درباره میانمار برگزار کرد، اما هیچ بیانیه‌ای در این‌باره صادر نشد. سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت امیدوار است در نشست شورای امنیت سازمان ملل توافقی کلی در این‌باره حاصل شود. به گفته دیپلمات‌های سازمان ملل چین مخالف دخالت شورای امنیت در این مساله است.

چین و روسیه تاکنون در این زمینه موضعی قوی اتخاذ نکرده‌اند. با این حال پیش‌تر دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبت از میانمار خواست راهکار مسالمت‌آمیزی برای این مساله بیابند و از خشونت پرهیز کنند. پیش از وی ملاله یوسف‌زی و دزموند توتو، اسقف آفریقای جنوبی و برندگان صلح نوبل از میانمار درخواستی مشابه دالایی لاما را مطرح کردند. همچنین نوه ماهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها برای رهبر دموکراسی‌خواه میانمار نامه نوشت و به وی تاکید کرد تا از قدرتش برای توقف حملات علیه مسلمانان روهینگیایی در راخین استفاده کند.

به نوشته روزنامه تایمز، «الاگاندی»، نوه ماهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها در این نامه آورده است: ما به آنگ‌سان‌سوچی، رهبر دموکراسی‌خواه میانمار تاکید داریم تا از قدرت و نفوذش برای تضمین توقف حملات علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار استفاده کند تا دیگر شاهد این رفتارهای غیرانسانی نباشیم. وی نوشت: بر این باورم که رهبر دموکراسی‌خواه میانمار و برنده جایزه صلح نوبل از نفوذ خود برای پایان دادن به این رفتار خصمانه علیه مسلمانان بهره ببرد.

گفته می‌شود در روزهای اخیر بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیایی از میانمار گریخته‌اند. برخی اعلام کرده‌اند که ارتش این کشور برای اینکه این مسلمانان به میانمار بازنگردند در مرز با بنگلادش مین کار گذاشته است. گروهی از مسلمانانی که از میانمار فرار کرده‌اند در این ارتباط به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته‌اند هنگام فرار از خشونت‌های میانمار در اثر انفجار مین‌های کار گذاشته شده از سوی ارتش این کشور قطع عضو شده‌اند. یکی از آنها یک پسر ۱۵ ساله است که پاهایش قطع شده و در بنگلادش تحت درمان است. این درحالی است که ارتش میانمار این موضوع را تکذیب کرده، یک منبع آگاه نظامی میانمار به خبرگزاری رویترز گفت که مین‌ها در دهه ۱۹۹۰ در طول مرز کار گذاشته شده بود و ارتش از آن زمان سعی در پاکسازی آنها داشته است. او گفت در روزهای اخیر مرز مین‌گذاری نشده است.

روهینگیایی‌ها یک اقلیت عمدتا مسلمان بدون تابعیت در کشوری با اکثریت بودایی هستند و از دیرباز در میانمار سرکوب شده‌اند. میانمار آنها را مهاجران غیرقانونی می‌داند. بنگلادش از قبل میزبان صدها هزار روهینگیایی بوده که از بروز خشونت‌ها در ایالت راخین میانمار گریخته‌اند.