دنیای اقتصاد: استیو بنن، مشاور و استراتژیست سابق کاخ سفید بر این باور است که اخراج جیمز کومی از اف‌بی‌آی، یکی از بدترین تصمیماتی بوده که در تاریخ مدرن سیاسی گرفته شده است. به گزارش سی‌ان‌ان او که در برنامه «۶۰دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس حضور پیدا کرده بود، گفت اخراج کومی یک آتش‌بازی سیاسی بود که در نهایت منجر به استخدام بازرس ویژه شد تا بررسی کند که آیا روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ دخالت داشته است یا نه؟ برای همین بنن بر این باور است که این بزرگ‌ترین اشتباهی است که در تاریخ سیاسی صورت گرفته است. او می‌گوید که اگر کومی اخراج نمی‌شد هم‌اینک ایالات‌متحده شاهد تشکیلات رابرت مولر، بازرس ویژه نبود. او در این زمینه گفت: هیچ جای شک و شبهه‌ای نیست که اگر کومی اخراج نمی‌شد ما الان شاهد یک شورای ویژه نبودیم. ما الان بازرسی‌های رابرت مولر را نداشتیم. ما الان شاهد بازرسی‌های مولر و مسیری که در پیش گرفته است نبودیم. استیو بنن همچنین گفت: معتقد نیستم که منطق سازمانی و نهادی اف‌بی‌آی خصوصا درباره یک پرونده تحقیقات، با تغییر رئیس آن قابل تغییر باشد.

این در شرایطی است که سارا سندرز سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز دوشنبه این سیگنال را صادر کرد که ترامپ و کاخ سفید همچنان بر این باورند که اخراج کومی تصمیم درستی بوده است. سندرز گفت: این روزها ثابت شده است که اخراج کومی اقدامی درست بوده است، زیرا وی شهادت اشتباه داد و اخبار را به رسانه‌ها نشت می‌داد. با این حال بنن در این مصاحبه تاکید کرد که عواقب اخراج کومی به سود کاخ سفید نبوده است. بنن که در این مصاحبه در مورد مسائل مختلفی صبحت کرد گفته است که جنگ داخلی بر سر مهاجران می‌تواند به شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۱۸ مجلس نمایندگان آمریکا بینجامد. مشاور سابق دونالد ترامپ که دیدگاه‌های راست‌افراطی او درباره مهاجرت، تغییرات آب و هوایی و تجارت به شکل‌گیری کمپین این رئیس‌جمهور آمریکا و ماه‌های اول دولت او کمک کرد، ماه گذشته در تلاش برای خاتمه دادن به جنگ‌های جناحی در کاخ سفید از سوی او اخراج شد. بنن در این مصاحبه پیش‌بینی کرد که کنترل مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات ۲۰۱۸ کنگره از دست جمهوری‌خواهان خارج شود، چراکه چشم‌انداز کشمکش بر سر آنچه باید با حدود ۸۰۰ هزار مهاجر انجام داد، دیده می‌شود. برنامه‌ای موسوم به «قانون داکا» که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما اجرایی شد، حدود ۸۰۰ هزار مهاجر جوان را از خطر اخراج نجات داد و آنها را قادر ساخت تا برای دو سال قانونی کار کنند و مجوزهای کار آنها را تمدید می‌کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته گفت این برنامه را لغو می‌کند. استیو بنن از حامیان خاتمه این برنامه بود. ترامپ به کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان شش ماه زمان داده است تا یک جایگزین ارائه دهند. بنن به سی‌بی‌اس گفت: من الان نگران از دست رفتن کنترل مجلس نمایندگان آمریکا به همین دلیل هستم. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، در فوریه و مارس در داخل حزب جمهوری‌خواه جنگ داخلی می‌شود.

جمهوری‌خواهان بر سر این مهاجران اختلاف‌نظر دارند. برخی معتقدند که آنها غیرقانونی مهاجرت کردند تا شغل آمریکایی‌ها را بگیرند، درحالی که سایرین می‌گویند آنها متعلق به این کشورند و سزاوار شفقت و مهربانی هستند. بنن افزود: جمهوری‌خواهان ارشد برای لغو نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ تلاش می‌کنند و این یک راز سرگشاده در کنگره است که بسیاری از جمهوری‌خواهان از دستورکار ترامپ حمایت نمی‌کنند و می‌توان به مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا و پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد. آنها ترامپ پوپولیست را نمی‌خواهند و تمایلی ندارند که دستورکار ناسیونالیستی اقتصادی اجرا شود. او همچنین مقام‌های امنیت ملی جمهوری‌خواه را که در دولت جورج بوش کار می‌کردند «احمق» خطاب کرد؛ از جمله کاندولیزا رایس، کالین پاول و دیک چنی و به گفته بنن، این افراد مقصر مشکلات تجاری آمریکا با چین و مشارکت آن در عراق هستند. او گفت: آنها احمق هستند و ما را به این وضع انداختند، آن وقت مرد خوبی مثل ترامپ را زیرسوال می‌برند.