دنیای اقتصاد: همه خائنان در دنیای ترامپ لژیون هستند. سیاهه‌ای که در آن ترامپ نه تنها مایل، بلکه مشتاق است در ملاءعام به آنها حمله کند و این تنها محدود به میچ مک‌کانل، آخرین نفری که ترامپ به او حمله کرده است نمی‌شود و در آن افرادی همچون جف سشنز، چاک شومر، پل رایان، جان مک‌کین، هیلاری کلینتون، بیل کلینتون و باراک اوباما دیده می‌شوند. البته جیمز کومی هم نباید فراموش شود و در این راستا افراد دیگری همچون رابرت مولر، اندرو مک‌کیب، راد روزنتاین، جان پودستا، لیسا مورکوسکی، آرنولد شوارتزنگر، رزی اودانل، مریل استریپ، نانسی پلوسی، شهردار لندن و احتمالا مجری برنامه زنده «شنبه تا دیر وقت» هم گنجانده می‌شوند.

به کشورهایی هم که ترامپ با آنها دشمنی دارد می‌توان به کره‌شمالی، ایران و البته آلمان، کانادا، مکزیک، چین و سوئد اشاره کرد. اما در بین آن هم نفرت‌پراکنی و الفاظ نامناسبی که ترامپ برای افراد و سایر کشورها استفاده کرده نام یک نفر هرگز در لیست او نبوده است. او کسی جز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیست. از زمانی که ترامپ وارد فعالیت سیاسی شد، واشنگتن از سر کنجکاوی مدام سر خود را در برابر اقدامات مرد قدرتمند کرملین خارانده است. البته عزم رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه برای سخن نگفتن در مورد روسیه و پوتین خاتمه یافت و او در برابر اقدام روسیه در اخراج بیش از ۷۰۰ تن از کارکنان سفارت آمریکا در روسیه واکنش نشان داد اما به‌جای گلایه از او تشکر کرد. ترامپ در جمع خبرنگاران این‌گونه گفت: «من می‌خواهم که از او (پوتین) تشکر کنم که خرج و مخارج ما را کم کرد، زیرا من می‌خواستم برخی هزینه‌ها را کم کنم.» او سپس ادامه می‌دهد: باید قدردان وی باشیم که وی شمار زیادی از کارکنان را مرخص کرد و دیگر دلیلی وجود ندارد که آنها را به آنجا بازگردانم. پس باید به راستی از او تشکر کرد که هزینه‌های ایالات‌متحده را کاهش داد. ما می‌توانیم پول زیادی را این‌گونه حفظ کنیم. در توییتر ابتدا بسیاری فکر می‌کردند که این نقل قول از ترامپ مبنی بر تشکر از پوتین یک هجو دیگر از سوی منتقدان اوست که با صفحه‌ای جعلی او را مورد انتقاد قرار داده‌اند. کسانی که کارشان در توییتر اغراق در مورد ترامپ و کارهای اوست و بی‌رحمانه‌ترین انتقادها را علیه او روا می‌دارند. این کارها را معمولا کاربری به نام «پیاز» (The Onion) انجام می‌دهد اما مشخص شد که کار این کاربر طنزپرداز نبوده است. ترامپ روز جمعه اما دوباره در یک سخنرانی همان گفته‌هایی را که پیش‌تر توییت کرده بود بر زبان آورد و مشخص شد که این سخنان واقعا از آن اوست. اما آیا می‌توان این سخنان را در راستای نقد گنجاند. به اعتقاد بسیاری این سخنان نقد علیه پوتین محسوب نمی‌شود و حتی سارا هاکبی، سخنگوی کاخ سفید هم این سوال را که چرا ترامپ هیچ تمایلی ندارد علیه پوتین اقدام عملی انجام دهد، بی‌پاسخ گذاشت.

ترامپ به عکس سایر روسای جمهور آمریکا بیشتر مدح را به‌رغم حمایت پوتین از جدایی‌طلبان اوکراینی و ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه از رئیس‌جمهوری روسیه داشته است. با وجود اینکه روسیه متهم است که در پی بی‌ثبات کردن غرب است و در سوریه نیز حضور نظامی دارد با این حال ترامپ او را «بسیار مودب» و «رهبر قوی» خوانده و حتی گفته است که او کارهای بسیار جالبی انجام داده است. آخرین جمله ترامپ هم یک هفته پس از ارائه لایحه ضدروسی در کنگره بود که وی گفت این رابطه را بدتر خواهد کرد. هر چند او در نهایت این لایحه را امضا و به قانون تبدیل کرد اما وی هنوز انتقاد تندی علیه پوتین نداشته است. این در شرایطی است که رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به این اقدام ترامپ بیش از ۷۵۵ دپیلمات و از کارکنان آمریکا در مسکو را اخراج کرده و آنها تا اول سپتامبر فقط وقت دارند از روسیه خارج شوند. حتی اگر پاسخ ترامپ به این اقدام روسیه طنز باشد، سیاست‌های وی نشان می‌دهد که ترامپ چندان قائل به رویارویی با روسیه نیست.