دنیای اقتصاد: چندی است فتیله بحران در روابط آلمان- ترکیه بالا گرفته و روابط دو کشور را آتشین کرده است. به گزارش رویترز، روابط میان آنکارا و برلین که در سال‌های اخیر رو به وخامت گذاشته،‌ در چند روز گذشته به دلیل موج دستگیری‌ها از سوی مقام‌های ترکیه‌ای که شهروندان آلمانی هم در میان آنها بوده‌اند، بدتر شده است.

تنش اخیر میان دو کشور در پی حکم یکی از دادگاه‌های ترکیه برای بازداشت شش فعال حقوق بشری صورت گرفته که یکی از آنها «پیتر اشتویدتنر»، فعال حقوق بشری مستقر در برلین و دیگری «ادیل ایسر»، مدیر عفو بین‌الملل در ترکیه هستند. وزارت خارجه آلمان هشدار داده که دیگر نمی‌تواند امنیت شهروندانش را در ترکیه به‌دلیل دستگیری‌های اخیر در این کشور تامین کند. به گزارش ایندیپندنت، زیگمار گابریل، وزیرخارجه آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت:«ما خواهان ترکیه‌ای هستیم که بخشی از غرب باشد یا لااقل در شرایط فعلی‌اش باقی بماند، اما رهبران این کشور چنین نگاهی ندارند.» او هشدار داد که «شهروندان آلمانی در سفر به ترکیه دیگر امنیت ندارند و در معرض بازداشت‌های خودسرانه هستند.»

بازداشت پیتر اشتویدتنر نقطه عطفی در تنش میان دو کشور بوده است. نه تنها دولت آلمان خواستار آزادی فوری او شده بلکه آمریکا نیز این اقدام ترکیه را محکوم کرده است. به همین دلیل، وزارت خارجه آلمان سفیر ترکیه در برلین را برای پاسخگویی احضار کرد. مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، گفته است که دولت ترکیه باید «پیام کاملا روشن» آلمان را مستقیم و بی‌واسطه دریافت کند. دادگاهی در ترکیه روز سه‌شنبه حکم بازداشت شش فعال حقوق بشر را صادر کرد. این افراد که پنجم ژوئیه در استانبول دستگیر شده بودند، متهم به حمایت از یک سازمان تروریستی شده‌اند. یکی از این شش نفر پیتر اشتویدتنر، اهل برلین است که در استانبول به‌عنوان مربی، سرپرستی کارگاهی با موضوع امنیت دیجیتال و مدیریت اطلاعات را برعهده داشت و دیگری نیز ایدیل اسر، مدیر بخش ترکیه سازمان عفو بین‌الملل است.

مارتین شولتز، رقیب انتخاباتی مرکل برای صدراعظمی از حزب سوسیال دموکرات، از او خواسته است که با قاطعیت بیشتری با ترکیه برخورد کند. او گفته است در چنین شرایطی معنی ندارد که درباره توسعه اتحادیه گمرکی با اروپا با ترکیه مذاکره شود. او همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است به ترکیه برای آماده‌سازی خود برای ورود به اتحادیه اروپا کمک مالی نکند.

دو طرف اتهاماتی را روانه یکدیگر می‌کنند. اما علت اصلی تنش میان آنها در چیست؟ ظاهرا مشکل در این است که اردوغان که از فردای کودتای نافرجام خود را «رئیس‌جمهور قدر قدرت ترکیه» می‌داند، می‌گوید عوامل دخیل در کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه به آلمان گریخته‌اند. او آلمانی‌ها را متهم به دفاع از کودتاچیان می‌کند. همچنین یکی دیگر از دلایل تنش در روابط دو کشور ممانعت ترکیه از بازدید جمعی از نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک بود. ترکیه همچنین بارها آلمان را به پناه دادن به شبه‌نظامیان کرد متهم کرده است. این روابط مستعد بحران بود تا اینکه بازداشت استودتنر این تنش‌ها را به اوج رساند. بحث پناهجویان سوری که در ترکیه به سر می‌برند نیز یکی از علت‌های تنش میان دو کشور است، چراکه در قاموس آلمانی‌ها، ترکیه همچون کریدوری برای عبور مهاجران سوری به آلمان عمل می‌کند. با این حال، اردوغان هشدارهای مقام‌های آلمانی را بی‌پایه و ساختگی دانسته و این مساله را رد کرد که آنکارا ده‌ها کارخانه و کمپانی آلمانی را به ظن حمایت از گروه‌های تروریستی مورد بازرسی قرار داده است. اردوغان آن را «سیاه‌نمایی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اردوغان در یک سخنرانی در استانبول گفت: «آلمان نمی‌تواند با این تهدیدها ما را بترساند. آنها این را باید بدانند. شما آلمانی‌ها قدرت و اختیار این را ندارید که ترکیه را بترسانید.» اردوغان در واکنش به انتقادهای دولت برلین درباره وضعیت حقوق بشری در ترکیه نیز گفت دادگاه‌های ترکیه‌ای مستقل تر از دادگاه‌های آلمانی عمل می‌کنند. او افزود: «آلمان‌ها باید مسوول تروریست‌هایی باشند که در کشورشان مخفی شده‌اند.» با این حال، تنش میان دو کشور موجب ترس و ناامنی‌های روانی میان شهروندان ترکیه در آلمان شده است. شهروندان مهاجر ترکیه از این بیم دارند که ترکش‌های این تنش بر تن آنها نیز اصابت کند و موجب محدودیت‌هایی برای آنها در آلمان شود. در همین ارتباط، وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه شهروندان ترکیه‌ای مقیم آلمان در فضای تنش‌‌آلود با آنکارا از سوی برلین مورد هدف قرار نخواهد گرفت ،گفت:« آلمان در کنار سه میلیون شهروند ترکیه‌ای که در این کشور زندگی می‌کنند، ایستاده است.»

گزارشی در مورد فشار آلمان بر صنعت توریسم ترکیه نیز در صفحه ۱۷ امروز چاپ شده است.