دنیای اقتصاد- رفیعه هراتی: مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، طی چند ماه گذشته در یکسری از گردهمایی‌های خصوصی و مذاکرات رو در رو با متنفذترین اعطا‌کنندگان آمریکا، مدیران شرکت‌ها و رهبران سیاسی محافظه‌کار دیدار کرده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مرکز این گردهمایی‌ها میهمانی‌های شامی است که هر چند هفته یک‌بار در اقامتگاه رسمی پنس برپا می‌شود. پنس و همسرش کارن بیش از چهار میهمانی شام برگزار کرده‌اند و میهمانی‌های بیشتری در راه است. در هر میهمانی حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر حضور دارند. این افراد عبارتند از اعطاکنندگان ثروتمند کمک‌های مالی مانند کنت سی گریفین، مدیر صندوق مالی شیکاگو و چارلز شوآب، بنیانگذار شرکت کارگزاری سهام، به همراه جمهوری‌خواهانی که کمک‌های مالی داوطلبانه جمع‌آوری می‌کنند و مدیران شرکت‌هایی همچون یونایتد تکنولوژی.

این میهمانان و خانواده‌های‌شان در مجموع میلیون‌ها دلار برای حمایت از ترامپ-پنس در سال ۲۰۱۶ اعطا کردند و در محافل مالی جمهوری‌خواهان برخی از آنها به‌عنوان حامیان احتمالی دو گروه جدیدی که به منظور حمایت از ترامپ، پنس، برنامه‌های قانونی و متحدان‌شان در کنگره ایجاد شده است، شناخته می‌شوند.

فهرست میهمانان شام از سوی دو مشاور نزدیک پنس که در تاسیس گروه‌های سیاسی جدید، یعنی «آمریکا فرست پالیسیز» و «آمریکا فرست اکشن»، نقش مهمی داشته‌اند، تهیه می‌شود. پنس همچنین در مراسمی که به تازگی خارج از اقامتگاهش برگزار شده با این اعطاکنندگان دیده شده است.

این میهمانی‌ها از نفوذ معاون رئیس‌جمهوری بر اعطاکنندگان به دولت حکایت دارد، دولتی که رئیس آن علاقه‌ای به توجه کردن به اعطاکنندگان ندارد. این در شرایطی است که اعطاکنندگان اغلب در ازای حمایت‌هایشان انتظار توجه دارند. فعالیت‌های پنس این گمان را در میان جمهوری‌خواهان به وجود آورده که او درحال پی‌ریزی آینده سیاسی خود مستقل از ترامپ است.

مشاوران پنس به این مساله اشاره می‌کنند که او در اقامتگاهش علاوه بر اعطاکنندگان با گروه‌های دیگر مانند اعضای کنگره، رهبران جهان، خانواده‌های نظامی، رهبران مدنی و دوستانش شام خورده است. آنها این میهمانی‌های شام را تلاشی به منظور جلب حمایت برای برنامه‌های دولت می‌دانند نه اهداف شخصی پنس.

رابرت تی.گراند، وکیل اهل ایندیاناپولیس، می‌گوید: «مایک پنس اصلی‌ترین بازیکن تیم است و هر روز برای کمک به موفقیت رئیس‌جمهوری تلاش می‌کند.» گراند که خود از شرکت‌کنندگان در یکی از این میهمانی‌های شام است، می‌گوید: «افراد بسیاری هستند که اگر شما معاون رئیس‌جمهوری بودید، تمایل داشتید با آنها ملاقات کنید. مدیران شرکت‌ها، رهبران دیگر دولت‌ها، مقامات دولت‌های قبلی و نه فقط اعطاکنندگان.»

این در شرایطی است که دفتر پنس از انتشار فهرست افراد دعوت شده به این میهمانی‌های شام خودداری کرده است. مارک لوتر، معاون مطبوعاتی پنس، این میهمانی‌های شام را«خصوصی» می‌داند و می‌گوید معاون رئیس‌جمهوری در اقامتگاه خود هیچ‌گونه برنامه سیاسی برای جمع‌آوری پول برگزار نکرده است.

با این وجود برگزاری میهمانی‌های شام مطابق با سنت دولت‌های آمریکاست که از موقعیت خود برای پاداش دادن به حامیان وفادار یا جلب حمایت افراد بانفوذ استفاده می‌کنند. به گفته شرکت‌کنندگان در این میهمانی‌ها، پنس میهمانی را با شرح تاریخچه محل اقامت خود آغاز می‌کند، سپس به‌طور مختصر برنامه‌های قانونی و سیاست خارجی دولت را ارزیابی می‌کند و ساعاتی را به پرسش و پاسخ اختصاص می‌دهد. زمانی که میهمانان برای صرف شام دور پنج میز مجزا می‌نشینند، پنس به میهمانان سر می‌زند و دقایقی با هریک از آنها صحبت می‌کند.

تمایل پنس به میزبانی از اعطاکنندگان ثروتمند در اقامتگاهش قوت قلبی برای موسسات مالی و سیاسی جمهوری‌خواه محسوب می‌شود. جمهوری‌خواهان نگران هستند که اگر در دوران انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ با مشکلات مالی مواجه شوند، کاندیداهای آنها آسیب خواهند دید و این در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود کاهش محبوبیت ترامپ در این دوره مشکلات بزرگی ایجاد خواهد کرد. چارلز اسپایز، وکیل جمهوری‌خواه، می‌گوید: «میهمانی‌های شام روشی هوشمندانه است تا معاون‌ رئیس‌جمهوری و تیمش حامیان عمده برنامه‌های رئیس‌جمهوری را شناسایی و منابعی را ایجاد کنند که برای مبارزات آتی ضروری هستند.»

پنس تلاش کرده است حمایت اعطاکنندگانی را جلب کند که طی مبارزات انتخاباتی ترامپ، با او برخورد داشتند. در میان این افراد نام چارلز کوک، مدیرعامل میلیاردر صنایع کوک، به چشم می‌خورد. ماه گذشته پنس به‌طور خصوصی با کوک در هتل کلرادو ملاقات کرد. به گفته جیمز دیویس، یکی از مدیران گروه صنعتی کوک که در این ملاقات حضور داشت، پنس در این دیدار از ترامپ به دلیل انجام وعده‌های انتخاباتی و انتخاب افراد قدرتمند برای کابینه تمجید کرد.

پنس همچنین در تاریخ ۹ ژوئن از ده‌ها اعطاکننده عمده، ازجمله افرادی که طی مبارزات انتخاباتی از ترامپ حمایت نکرده بودند، دعوت کرد در جلسه‌ای که در اتاق روزولت در کاخ سفید برگزار شد، شرکت کنند. به گفته یکی از مقامات کاخ سفید، ترامپ نیز برای مدت کوتاهی به این افراد پیوست و با آنها احوالپرسی کرد. گفته می‌شود پنس درباره اهمیت ترغیب اعطاکنندگان به حمایت از بنیاد «آمریکا فرست پالیسیز»، با ترامپ صحبت کرده است. پنس حمایت خود را از این گروه با حضور در مراسمی که در واشنگتن به میزبانی جف میلر برگزار شد، نشان داد. این گروه بلافاصله پس از مراسم تحلیف ترامپ از سوی فعالان سیاسی خارج از دولت، ازجمله نیک آیرس و مارتی اوبست، دو مشاور نزدیک پنس، تاسیس شد. نیک آیرس و مارتی اوبست این میهمانی‌های شام را ترتیب داده‌اند و در برخی از آنها شرکت کرده‌اند.

در ماه مارس، اوبست، به نشریه پولتیکو اعلام کرد که «آمریکا فرست پالیسیز»، مبلغ ۲۵ میلیون دلار به‌صورت اعتبارات دریافت کرده و بیش از نیمی از این مبلغ را جمع‌آوری کرده است. در هفته‌های اخیر، «آمریکا فرست پالیسیز» برای یک کمپین تبلیغاتی پول خرج کرده است که حسن‌نیت کاندیدای دموکرات برای کسب کرسی کنگره جورجیا را زیر سوال برده است و در کمپین دیگری به شدت از سناتور دین هلر به دلیل مخالفتش با طرح بهداشت و درمان ترامپ، انتقاد کرده است.

در ماه مه اوبست و آیرس «کمیته آمریکای بزرگ» را به منظور تامین مالی فعالیت‌های سیاسی پنس، تاسیس کردند. این تشکل یک کمیته اقدام سیاسی است که به منظور دستیابی‌ به اهداف سیاسی از اعضای خود و دیگر اعطاکنندگان، پول جمع می‌کند. تشکیل چنین کمیته‌ای برای یک معاون رئیس‌جمهوری مستقر اقدامی غیرمتداول محسوب می‌شود. معمولا معاونان رئیس‌جمهوری برای چنین اقداماتی روی کمیته‌های حزب مطبوع خود حساب می‌کنند.

پنج‌شنبه گذشته «کمیته آمریکای بزرگ» در دفتر شرکت قدرتمند لابی‌گر بی‌جی‌آر واقع در واشنگتن یک میهمانی برای اعطاکنندگان بالقوه برگزار کرد. بنیاد «آمریکا فرست پالیسیز» که یک سازمان غیرانتفاعی است، باید اکثر بودجه خود را صرف کمپین‌های غیر مرتبط با مسائل سیاسی حزبی کند. بنابراین از کمیته اقدام سیاسی«آمریکا فرست اکشن» جدا شده است.

«آمریکا فرست اکشن» برای حمایت مستقیم از انتخاب متحدان ترامپ و شکست مخالفان او از انعطاف‌پذیری قانونی بیشتری برخوردار است. با این وجود، «آمریکا فرست اکشن» به‌عنوان یک کمیته اقدام سیاسی باید علنا فهرست اعطاکنندگان خود را منتشر کند، اما بنیاد «آمریکا فرست پالیسیز» ملزم به این کار نیست.

کتی والش، یکی از مشاوران ارشد بنیاد «آمریکا فرست پالیسیز» که در برخی از میهمانی‌های شام پنس شرکت کرده است، می‌گوید این بنیاد از این میهمانی‌ها برای جمع‌آوری کمک مالی استفاده نکرده است. والش معتقد است برخی از شرکت‌کنندگان در این میهمانی‌ها به زودی از گروه‌های حامی دولت حمایت می‌کنند، با این وجود به گفته او:«بسیاری از آنها هیچ پولی به گروه‌های مرتبط با ترامپ یا پنس پرداخت نکرده‌اند و رهبران کسب‌وکارها و صنایعی هستند که برای انجام امور با دولت همکاری می‌کنند.»

برخی از میهمانان شام، از جمله اندرو ان لیوریس، مدیرعامل شرکت داو و گریگوری جی هیز، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت یونایتد تکنولوژی، عمدتا به دموکرات‌ها یا ترکیبی از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کمک مالی کرده‌اند. دیگر میهمانان، ازجمله کنت سی گریفین و رونالد وایزر از میشیگان، لوئیس ایزنبرگ از فلوریدا، داگ دیزون، ری واشبورن و تام هیکس همگی از تگزاس، اعطاکنندگان برجسته برای کمپین انتخاباتی ترامپ و کمیته‌های حامی آن بودند. ترامپ از آن زمان واشبورن را به سمت رئیس «شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی در خارج» برگزیده است.