زمینه‌چینی «پنس» برای جانشینی ترامپ عکس: AFP

دنیای اقتصاد: روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش جدیدی فاش کرد، پسر ارشد دونالد ترامپ پیش از دیدار با یک وکیل روس (که او فکر می‌کرد اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون دارد)، در ایمیلی مطلع شده بود که این بخشی از تلاش دولت روسیه برای کمک به کمپین ریاست‌جمهوری پدرش است. این روزنامه روز دوشنبه به نقل از سه فرد مطلع از این ایمیل نوشت «راب گلدستون»، کارشناس روابط عمومی و فعال رسانه که برای انجام آن دیدار میان ناتالیا وسلنیتسکایا، یک وکیل روس و دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس‌جمهوری آمریکا وساطت کرده بود، در پیامی به پسر ارشد ترامپ گفته بود که دولت روسیه منبع احتمالی اطلاعات مخرب علیه هیلاری کلینتون است. نیویورک‌تایمز همچنین نوشت، افشای این ایمیل احتمالا به نفع بازرس‌هایی است که درباره احتمال همدستی وابستگان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با دولت روسیه با هدف پیروزی در انتخابات سال گذشته تحقیق می‌کنند. پسر ارشد ترامپ دوشنبه یک وکیل برای پرونده تحقیقات مرتبط با روسیه استخدام کرد. این در حالی است که جمهوری‌خواهان سرشناس نسبت به دیدار پسر ترامپ و یک روس ابراز نگرانی کرده‌اند. جنجال بر سر دیدار پسر ترامپ عصر دوشنبه با گزارش تازه نیویورک‌تایمز شدیدتر شد.

نیویورک‌تایمز همچنین نوشت پسر رئیس‌جمهوری آمریکا سال گذشته پس از آنکه یک وکیل مرتبط با کرملین قول ارائه اطلاعاتی زیانبار درباره کاندیدای دموکرات‌ها را داد، حاضر به دیدار با او شده بود. «دونالد ترامپ جونیور» تایید کرده است که با این وکیل به نام «ناتالیا وسلنیتسکایا» دیدار کرد اما می‌افزاید که «هیچ اطلاعات ارزشمندی» درباره «هیلاری کلینتون» رد و بدل نشد. «جرد کوشنر» داماد ترامپ و «پال مانافورت» مدیر وقت ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ هم در آن دیدار حضور داشتند.

ملاقات با وسلنیتسکایا روز ۹ ژوئن ۲۰۱۶ در برج ترامپ در نیویورک انجام شد که درست دو هفته پس از آن بود که دونالد ترامپ نامزدی حزب جمهوری‌خواه را به دست آورد. تصور می‌شود این اولین ملاقاتی میان یک شهروند روسیه و یک عضو حلقه داخلی کمپین دونالد ترامپ باشد که انجام آن تایید می‌شود. نیویورک‌تایمز ابتدا روز شنبه آن ملاقات را گزارش داده بود. در آن زمان، پسر ترامپ و وسلنیتسکایا آن را تایید کردند اما گفتند که در جریان آن درباره مبارزات انتخاباتی بحث نشد. نیویورک‌تایمز روز یکشنبه گزارش داد که دونالد ترامپ جونیور پس از آن با دیدار با وکیل روس توافق کرد که گفته شد اطلاعاتی بالقوه زیانبار در مورد هیلاری کلینتون به او ارائه خواهد شد.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود از سه مشاور کاخ سفید که در مورد ملاقات به آنها گزارش داده شده بود و دو مقام مطلع دیگر به‌عنوان منابع خود نقل قول کرد. دونالد ترامپ جونیور روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فرد آشنا از او خواسته بود «با شخصی که به من گفته شد ممکن است اطلاعات مفیدی درباره مبارزات انتخاباتی داشته باشد» ملاقات کند. وی ادامه داد: «این خانم گفت که اطلاعاتی دارد از اینکه افراد مرتبط با روسیه به کمیته ملی حزب دموکرات کمک مالی و از کلینتون حمایت می‌کنند.» او افزود: «اظهارات او مبهم و دوپهلو بود و معنی نمی‌داد. هیچ جزئیات یا اطلاعاتی در حمایت از این اظهارات ارائه نشد. به سرعت معلوم شد که او اطلاعات موثری ندارد.» ترامپ جونیور گفت که وسلنیتسکایا سپس گفت‌وگو را به برنامه معلق شده‌ای برای پذیرش کودکان روس از طرف آمریکایی‌ها به‌عنوان فرزندخوانده سوق داد. وی تاکید کرد: «برای من روشن شد که این از ابتدا دستور کار واقعی دیدار بوده و ادعای ارائه اطلاعات بالقوه مفید بهانه‌ای برای ملاقات بوده است.»

با این حال، اعضای کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا از هردو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، از کمیته اطلاعاتی سنا خواستند تا از پسر ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا و سایر اعضای کمپین ترامپ درباره دیدار با یک وکیل روس تحقیق کند. سناتور «سوزان کالینز»، ‌عضو جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی سنا، از این کمیته خواست تا از دونالد ترامپ جونیور و مانافورت تحقیقات به عمل آورد. او گفت: «کمیته اطلاعاتی ما باید از او و سایر افرادی که در آن جلسه حضور داشتند، سوال کند.» در واکنش به این درخواست، پسر ترامپ دوشنبه در توییتی نوشت: «با خوشحالی با این کمیته همکاری می‌کنم تا آنچه می‌دانم را منتقل کنم. تاکید می‌کنم که آن جلسه هیچ حاصلی نداشت.» پس از گزارش نیویورک‌تایمز، سناتور دموکرات «مارک وارنر»، معاون کمیته اطلاعاتی سنا در توییتی نوشت: «باورم نمی‌شود بتوان با یک وکیل خارجی که مدعی است اطلاعاتی برای تخریب یک مخالف دارد، دیدار کرد.» او بعدا به خبرنگاران هم گفت: «این اولین بار است که مردم مدارک واضحی از دیدار اعضای ارشد کمپین ترامپ با روس‌ها می‌بینند که هدفش جمع‌آوری اطلاعات احتمالی علیه کمپین هیلاری کلینتون بوده است.»