مذاکره طولانی ترامپ با پوتین

دنیای اقتصاد: اولین دیدار رسمی ترامپ با پوتین به درازا کشید؛ ملاقاتی که قرار بود ۳۰ دقیقه به طول بکشد، افزون بر ۲ ساعت زمان برد. بسیاری منتظر دیدار این دو بودند؛ زیرا این دیدار زیر سایه اتهامات موجود علیه ترامپ رخ داد. پوتین و ترامپ دیروز اما بسیار سرد در انظار عمومی ظاهر شدند. ترامپ به‌عنوان سیاستمداری تازه‌کار بسیار سفت و سخت در جای خود نشسته بود و به چهره پوتین زیاد نگاه نمی‌کرد. البته نتیجه این دیدار طولانی و سرد دو کشور آتش‌بس در جنوب غربی سوریه بود.

بالاخره پوتین و ترامپ با یکدیگر ملاقات کردند؛ ملاقاتی که قرار بود ۳۰ دقیقه به طول بکشد اما افزون بر ۲ ساعت شد. این دو رهبر در حالی با یکدیگر دیدار کردند که درست یک روز پیش از دیدار ترامپ، در یک سخنرانی آتشین در ورشو، روسیه را متهم کرده بود که در امور اوکراین و سوریه دخالت می‌کند. افزون بر این اهمیت دیدار این دو، در جنجال‌های چند وقت اخیر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا خلاصه می‌شد. به گزارش سی‌ان‌ان ترامپ و پوتین روز جمعه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار داشتند. اگر قرار باشد توصیفی از این دیدار داشته باشیم روند حرکتی روابط پوتین و ترامپ از مباحثه به سمت عدم توافق در حرکت است.بسیاری منتظر دیدار این دو بودند، زیرا این دیدار زیر سایه اتهامات موجود علیه پوتین رخ داده است. پوتین از سوی برخی نهادهای اطلاعاتی آمریکا متهم است که دستور حملات هکری را به سایت حزب دموکرات به منظور تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ داده است.

پوتین و ترامپ دیروز اما بسیار سرد در انظار عمومی ظاهر شدند. ترامپ به‌عنوان یک سیاستمدار تازه‌کار بسیار سفت و سخت در جای خود نشسته بود و به چهره پوتین زیاد نگاه نمی‌کرد و با انگشتان دستانش نیز مثلث می‌ساخت. اما ترامپ در حین دست دادن با پوتین گفت: بسیار مایه مباهات است که با شما هستم. آنها همچنین به خبرنگاران اعلام کردند که صحبت‌های بسیار خوبی داشته‌اند. پوتین هم به‌عنوان بازیگر قدرتمند جهانی که زبان بدن را به خوبی می‌شناسد به همان شکل همیشگی ظاهر شد: مبهم و نامشخص. با وجود این، او به خبرنگاران تاکید کرد خوشحال است که با ترامپ دیدار داشته است. البته در این دیدار طولانی و سرد دو کشور بی‌نتیجه هم از جلسه بیرون نیامدند و یک توافق بزرگ ناشی از دیدار این دو رهبر بوده است. آنها به خبرنگاران اعلام کردند که درباره آتش‌بس در جنوب‌غربی سوریه توافق کرده‌اند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ آمریکا هم روز جمعه در حاشیه‌ نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان گفت آتش‌بس در سوریه که اردن نیز در آن شرکت دارد، قرار است از روز یکشنبه (امروز) آغاز شود. تیلرسون افزود که این آتش‌بس شامل منطقه‌ بسیار مهمی در سوریه می‌شود و نخستین موفقیت در این زمینه است. وی ابراز امیدواری کرد که این آتش‌بس ادامه و به دیگر مناطق سوریه نیز گسترش یابد.

تیلرسون تصریح کرد که رویکرد ایالات‌متحده آمریکا نسبت به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، تغییری نکرده و ایالات‌متحده آمریکا برای خاندان اسد در آینده‌ سوریه جایی نمی‌بیند. به گفته‌ وزیر امور خارجه‌ آمریکا البته هنوز معلوم نیست که کناره‌گیری اسد از قدرت چگونه باید طرح‌ریزی شود. توافق‌های پیشین درباره‌ آتش‌بس در سوریه همواره نقض شده‌ و بی‌نتیجه مانده‌اند. از آغاز سال آتش‌بسی رسمی در سوریه با توافق و تضمین‌های روسیه، ترکیه ایران به تصویب رسیده و مناطقی ایجاد شده که غیرنظامیان آواره می‌توانند به شکل موقت به آنجا پناه ببرند.

بازگشت به دوران با شکوه

ترامپ در ارتباط با پوتین چند مشکل خواهد داشت. او باید درباره سوریه و اوکراین و بازگرداندن کریمه به کی‌یف با پوتین جدال داشته باشد. این در حالی است که پوتین در نظر دارد تا روسیه را مجددا به‌عنوان یک کشور تاثیرگذار و با نفوذ در عرصه بین‌الملل مطرح کند.

دیدار پوتین و ترامپ در حالی صورت گرفت که روابط این دو کشور بدتر از دوران سرد شده است. بسیاری بر این باورند که ادامه تنش‌ها بین آمریکا و روسیه می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای دو کشور قدرتمند اتمی پدید آورد. این در حالی است که رکس تیلرسون، تنها مقام رسمی حاضر آمریکایی در جلسه ترامپ با پوتین تصریح کرده که رئیس‌جمهوری آمریکا به‌طور مستقیم موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری را مطرح کرده است. پیش‌تر ترامپ ادعای نهادهای اطلاعاتی آمریکا را در این زمینه مورد شک و تردید قرار داده بود.

مقامات روسی اما در این جلسه به صراحت اعلام کرده‌اند که در انتخابات آمریکا هیچ دخالتی نداشته‌اند. لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز با تکرار همین مطلب گفت که ترامپ به پوتین گفته است شما در انتخابات دخالت کرده‌اید ولی پوتین گفته روسیه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در نتیجه انتخابات نداشته است. کارشناسان می‌گویند با این رویه از تنش‌ها کم نخواهد شد اما تیلرسون می‌گوید: چیزی که دو رئیس‌جمهوری فکر کنم به درستی به آن پی برده‌اند این است که چگونه از این حالت خارج شویم.

اختلافات در گروه 20

نشست دو روزه رهبران گروه بیست روز جمعه، در شهر بندری هامبورگ آغاز شد و روز شنبه به پایان رسید. نشست دو روزه رهبران گروه ۲۰ (بیست اقتصاد بزرگ جهان) روز جمعه، ۷ ژوئیه، در شهر بندری هامبورگ آغاز شد. تروریسم، تغییرات آب‌وهوایی و تجارت آزاد موضوع‌های اصلی مورد بحث رهبران است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پایان نخستین روز کاری نشست رهبران گروه ۲۰ گفت، کشورهای عضو این گروه بر آنند که مبارزه علیه تروریسم را گسترش دهند و بیش از پیش علیه تبلیغات تروریستی در اینترنت فعال شوند. مرکل گفت: نمایندگان قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان در این باره با ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی گفت‌وگو خواهند کرد. صدراعظم آلمان افزود که از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت انتظار می‌رود تبلیغات تروریستی هرچه زودتر از فضای مجازی حذف و از دسترس خارج شود. مرکل اضافه کرد که یکی از مسائل مهم در این زمینه شبکه‌های پیام‌رسان هستند که اطلاعات مرتبط با تروریسم به‌صورت رمزی در آنها رد و بدل می‌شود.

علاوه بر این، مرکل تاکید کرد که دولت‌های عضو گروه ۲۰ درصدد هستند که در عرصه مبارزه با تروریسم در چارچوب سازمان ملل با یکدیگر همکاری کنند. همچنین مبادله اطلاعات درباره تروریسم میان این کشورها تقویت خواهد شد. این موضوع شامل خشکاندن منابع تامین مالی تروریسم نیز می‌شود. صدراعظم آلمان گفت‌وگو درباره تغییرات آب‌وهوایی را مشکل‌ترین بحث روز نخست اجلاس گروه ۲۰ خواند. او گفت که اختلاف‌نظر درباره فرمول‌بندی موجب شد که نخستین دور گفت‌وگوها در این باره نتواند به نتیجه برسد. مرکل روز جمعه گفته بود که اغلب رهبران گروه ۲۰ توافق‌نامه پاریس درباره تغییرات آب‌وهوایی را به‌رسمیت می‌شناسند.