دنیای اقتصاد: پاسخ «نه» بود. یک پاسخ منفی از سوی قطر که دوباره اتحاد اعراب را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. حالا ۴ کشوری که با پاسخ منفی دوحه در برابر لیست سیزده‌گانه‌شان روبه‌رو شده‌اند، وعده برخورد متناسب با این پاسخ را می‌دهند. عربستان، امارات، بحرین و مصر پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفته‌اند، مخالفت قطر با درخواست کشورهای عرب برای حل مناقشه اخیر، اثبات می‌کند که دوحه با گروه‌های تروریستی مرتبط است.

به گزارش رویترز، این چهار کشور در بیانیه مشترک خود تاکید کرده‌اند که با توجه به خودداری قطر از پذیرش شروط سیزده‌گانه این خواسته‌ها پس گرفته می‌شود و این کشورها تصمیمات و اقدامات تازه سیاسی، اقتصادی و حقوقی علیه دوحه اتخاذ خواهند کرد. عربستان، امارات، بحرین و مصر می‌گویند، دولت قطر کوشیده است تا تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه بین کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را خنثی کند و این بیانگر تداوم تلاش‌های دوحه برای تخریب واز بین بردن امنیت و ثبات درمنطقه است. چهار کشور عرب همچنین اعلام کرده‌اند، هرگونه تصمیمات و اقدامات تازه‌ای که اتخاذ شود علیه مردم قطر نخواهد بود و فقط دولت این کشور را هدف قرار خواهد داد. روز پنج‌شنبه وزیران خارجه چهار کشور عربی که برای بررسی وضعیت بحران روابط خود با قطر در قاهره گرد هم آمده‌ بودند،‌ پاسخ «منفی» قطر به شروط سیزده‌گانه این چهار کشور را محکوم کردند. عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی ماه گذشته با قطر، به‌دلیل آنچه «حمایت از تروریسم» می‌نامیدند، قطع رابطه کردند. این کشورها نه تنها روابط خود را با قطر قطع، بلکه تحریم‌هایی سفت و سخت نیز علیه دوحه اتخاذ کردند. این در شرایطی است که قطر این اتهام را رد می‌کند. عربستان و متحدانش شروط سیزده‌گانه‌ای برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم قطر مطرح کرده‌ بودند.

براساس این شروط، از قطر خواسته شده است تا روابط خود را با ایران به‌شدت محدود و پایگاه نظامی ترکیه را در خاک خود تعطیل کند و همچنین ارتباط خود را با گروه‌های منطقه نظیر اخوان‌المسلمین، داعش، القاعده و نیز حزب‌الله لبنان قطع کند. تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر که برنامه‌های آن با مخالفت عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی روبه‌رو است، و همکاری قطر برای تعقیب مخالفان دولت‌های عربستان سعودی، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، آمریکا و دیگر کشورها، از دیگر شروط سیزده‌گانه برای بهبود روابط با قطر است. البته با پاسخ منفی قطر این ۴ کشور عربی گفته‌اند فعلا به بایکوت اقتصادی و سیاسی دوحه ادامه خواهند داد تا در وقت مقتضی اقدامات بیشتری علیه این کشور اتخاذ کنند. سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در واکنش به پاسخ منفی قطر گفت: این وضعیت نشان می‌دهد که قطر چقدر از خطرناک بودن این پاسخ بی‌اطلاع بوده است. قطر قرار بود تا روز یکشنبه پاسخ خود را به این درخواست‌ها ارائه دهد که با تمدید ۴۸ساعته روبه‌رو شد. این تمدید زمان موجب شده بود برخی ادعا کنند قطر موضع خود را در برابر این سیزده درخواست ملایم کرده است. قطر اعتقاد دارد این درخواست‌ها غیر عادی و غیرمشروع است. پیش‌تر وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کرده بود که قطر هر درخواستی را که نقض قوانین بین‌المللی باشد نمی‌پذیرد. شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی به سی‌ان‌ان می‌گوید: «اگر شما به درخواست‌ها نگاه کنید آنها قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند، در حالی که خود آنها فضای آزادی بیان را از بین برده‌اند، رسانه‌های مستقل را تعطیل‌ و مردم را تبعید کرده‌ یا می‌کنند».

منافع ایران از بحران عربی