آزمایش موشک بالستیک کره‌شمالی - ۱۴ تیر ۹۶

دنیای اقتصاد: کره‌شمالی مجددا دست به یک آزمایش موشکی زد، آن‌هم درست در روزی که آمریکا روز استقلالش را جشن گرفت؛ ۴ ژوئیه. بنا بر گزارش‌ها، کره‌شمالی یک موشک بالستیک میان‌برد را در این روز آزمایش کرده است. این موشک نسبت به موشک آزمایش‌شده قبلی مدت بیشتری پرواز کرده و سپس در آب‌های ژاپن فرود آمده است. به گزارش آسوشیتدپرس این آزمایش موشکی جدیدترین آزمایش در میان مجموعه تست‌هایی است که می‌تواند کره‌شمالی را قادر سازد موشکی با قدرت حمل کلاهک‌اتمی و با بردی تا خاک آمریکا بسازد.

آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ، هم‌زمان با جشن استقلال آمریکا و یک روز پس از ملاقات سران کره‌جنوبی و ایالات‌متحده و در آستانه برگزاری نشست کشورهای گروه ‌۲۰ انجام شده است. هنوز جزئیات دقیقی از این آزمایش موشکی از سوی کره‌شمالی منتشر نشده است اما هم‌زمانی آن با رویدادهای ذکرشده نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ با انجام این آزمایش موشکی قصد داشته یک هشدار سیاسی به واشنگتن و متحدان آسیایی‌ او، سئول و توکیو بدهد. علاوه بر آن دانشمندان کره‌شمالی با انجام این تست، یک قدم دیگر به تکمیل برنامه ناتمام موشکی خود نزدیک شده‌اند. مقامات دولت ژاپن اعلام کرده‌اند که موشک شلیک‌شده از شمال غربی این کشور شلیک شده و حدود ۴۰ دقیقه پرواز کرده است. این زمان طولانی‌تر از زمان پرواز موشک‌هایی است که کره‌شمالی پیشتر آزمایش کرده بود. دولت ژاپن گفته موشک آزمایش‌شده از سوی کره‌شمالی در منطقه اقتصادی دریای ژاپن فرود آمده اما آسیبی به کشتی‌ها یا هواپیماهایی که در این منطقه هستند، وارد نشده است.

فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه اقیانوس آرام نیز گفته یک موشک منفرد ساخت کره‌شمالی از نوع بالستیک میان‌برد ۳۷ دقیقه در آسمان بوده و سپس در آب‌های ژاپن فرود آمده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توییتی نوشته که بعید می‌داند کره‌جنوبی و ژاپن بیش از این بتوانند با این موضوع کنار بیایند. او همچنین در این توییت از چین خواسته است یکبار برای همیشه بحران کره‌شمالی را حل کند. متخصصان کره‌جنوبی معتقدند که موشک اخیر یکی از دو موشک بالستیک میان‌برد کره‌شمالی بوده که اولی در اوایل امسال آزمایش شد. رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفته این آزمایش از استان شمالی پیونگان انجام شده و مسافتی بالغ بر ۹۳۰ کیلومتر را طی کرده است. یک مفسر نظامی در سئول گفته موشک آزمایش ‌شده اخیر زمان طولانی‌تری را از زمانی که با این زاویه پرواز باید طی می‌کرده، پیموده است. موشک‌های این نوع ساخت کره‌شمالی بردی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر دارند و در صورتی که با زاویه پرواز ۴۵درجه شلیک شوند، ظرف ۱۰ دقیقه به هدف می‌رسند. یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن تایید کرده که توانایی این موشک جدید بیشتر از نوع اولی آن است. او تخمین زده که ارتفاع این موشک نیز بالاتر از ارتفاع موشک‌های قبلی بوده است. سوگا اما جزئیات بیشتری درباره ارتفاع پرواز و نیز محل دقیق فرود این موشک ارائه نداده است. هفته گذشته مون‌جائه-‌این رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش اعلام کردند که محور گفت‌وگوها و ملاقات آتی آنها برنامه نظامی اتمی کره‌شمالی و تهدید متحدان آمریکا از سوی پیونگ‌یانگ خواهد بود. شینزو آبه، رئیس‌جمهوری ژاپن آزمایش موشکی کره‌شمالی را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد که برنامه موشکی پیونگ‌یانگ یک تهدید بزرگ است. او همچنین افزود: «آزمایش موشکی اخیر نشان داد که این تهدید بزرگ‌تر شده است.» آبه در گفت‌وگوی تلفنی دوشنبه شب با ترامپ تاکید کرد که سران دو کشور قصد دارند تقاضای همکاری بیشتر سران سایر کشورها در نشست جی‌۲۰ در آلمان را مطرح کنند. سفیر چین در سازمان ملل نیز نسبت به تشدید تنشی که هم‌اکنون با کره‌شمالی وجود دارد هشدار داده و گفته ممکن است این تنش از کنترل خارج شود. لیو جیی گفته است: «پیامدهای چنین چیزی می‌تواند فاجعه‌بار باشد.» شبه‌جزیره کره از زمان جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. نگرانی‌های جدی و فزاینده‌ای وجود دارد نسبت به اینکه کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی برنامه اتمی این کشور را گسترش داده و موشک‌های بالستیکی تولید کند که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشند. آزمایش موشکی روز سه‌شنبه جدیدترین تست موشکی کره‌شمالی از ۸ژوئن تا به حال بوده است.