دنیای اقتصاد: تحقیقات نشان می‌دهد تصویر ایالات‌متحده در دوران دونالد ترامپ مخدوش شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز یک نظرسنجی از سوی «پیو» نشان می‌دهد که تصویر ایالات‌متحده به رهبری دونالد ترامپ به شدت خراب شده است و اکثر مردم سایر کشورها به توانایی رهبری وی اعتقادی ندارند.در پنج ماه ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ رتبه محبوبیت ایالات‌متحده به طرز فاحشی پایین آمده است. در پایان ۸ سال ریاست‌جمهوری باراک اوباما رقم به‌دست‌آمده از میزان محبوبیت آمریکا ۶۴ درصد بوده است و در حال حاضر این رقم با مدیریت دونالد ترامپ به ۴۹ درصد رسیده است. این سقوط اما در میان متحدان و همسایگان آمریکا از جمله مکزیک، کانادا و شرکای اروپایی ایالات‌متحده از جمله آلمان و اسپانیا شدیدتر بوده است.

ترامپ در حالی قدم به کاخ سفید گذاشت که شعار وی حاوی مضامین ناسیونالیستی از جمله «اول آمریکا» بود. با این شعار ترامپ قصد ساختن دیوار در مرز با مکزیک را دارد. همچنین او براساس این شعار توافق‌نامه بین‌المللی پاریس را کنار گذاشت و در نهایت نیز آلمان، چین و کانادا را متهم کرد که قراردادهای تجاری‌شان منصفانه نیست. او برای نخستین سفر خارجی‌اش هم عربستان را انتخاب و از آنجا نیز به سرزمین‌های اشغالی پرواز کرد. پس از این دو سفر نیز به اروپا رفت و در آنجا متحدان ناتویی‌شان را متهم کرد که هزینه‌های خود را به این سازمان نمی‌پردازند و آمریکا به تنهایی بار این سازمان را به دوش می‌کشد. همچنین با خروج از پیمان پاریس تیر خلاص را به متحدان اروپایی آمریکا زد. براساس تحقیقات موسسه پیو در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از مردم مکزیک به آمریکا علاقه دارند؛ درحالی‌که این رقم در دوران باراک اوباما ۶۶ درصد بود. در کانادا و آلمان نیز این رقم به ۲۲ درصد رسیده است؛ در حالی‌که در دوران باراک اوباما این ارقام به ترتیب ۴۳ و ۳۵ درصد بودند. در کشورهای اروپایی نیز ارقام به پاپان دوران جورج بوش در سال ۲۰۰۳ رسیده است. در گزارش پیو آمده است که سقوط محبوبیت آمریکا گسترده بوده است.

محبوبیت آمریکا در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و آسیایی افت کرده است. در تحقیقات دیگری که در حد فاصل ۱۶تا ۱۸ ماه مه سال‌جاری صورت گرفته از ۴۰ هزار و ۴۴۷ نفر پرسیده شده است که آیا به درستی سیاست‌های ترامپ را در عرصه بین‌الملل باور دارند که از میان آنها تنها ۲۲ درصد گفته‌اند ترامپ در امور بین‌الملل قدم درست بر می‌دارد. این در حالی است که این رقم برای باراک اوباما ۶۴ درصد بوده است. همچنین در مقایسه‌ای که این موسسه داشته است میزان اقدامات درست از سوی مردم برای پوتین و شی‌جیگ پینگ روسای‌جمهوری روسیه و چین به ترتیب ۲۷ و ۲۸ درصد بوده که باز هم بالاتر از دونالد ترامپ است. این رقم اما برای آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ۴۲ درصد بوده است. در میان کشورهایی که به اقدامات ترامپ باور داشته‌اند کمترین امتیاز را مکزیکی‌ها و اسپانیایی‌ها ‌داده‌اند. این دو کشور به ترتیب ۵ و ۷ درصد رای به درستی اقدامات ترامپ در امور بین‌الملل داده‌اند. در میان نظرسنجی‌های به‌دست‌آمده اما مشخص شده است رتبه آمریکا در بین اسرائیلی‌ها و روس‌ها بهبود پیدا کرده است. در سرزمین‌های اشغالی میزان اقدامات درست باراک اوباما ۷ درصد بود که هم‌اینک به ۵۶ درصد رسیده است. در روسیه نیز این رقم در دوران باراک اوباما ۱۱ درصد بود که در دوران ترامپ به ۵۳ درصد رسیده است. در یک نظرسنجی جهانی نیز ۷۵ درصد ترامپ را با عنوان «سرکش و گستاخ» توصیف کردند، ۶۵ درصد «غیر قابل تحمل» و ۶۲ درصد نیز وی را «خطرناک» توصیف کردند.