شورش خودی‌ها علیه ترامپ - ۴ تیر ۹۶

دنیای اقتصاد، رفیعه هراتی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از جمهوری‌خواهان سنا خواست برای حمایت از طرح بهداشت و درمان حزب جمهوری‌خواهان بسیج شوند و تصدیق کرد که این قانون برای تصویب در«مسیر بسیار بسیار باریکی» قرار دارد.

به گزارش رویترز، پنج سناتور جمهوری‌خواه اعلام کرده‌اند که از این طرح با شکل فعلی آن حمایت نخواهند کرد. این طرح قرار است طرح بهداشت و درمان اوباما موسوم به اوباما‌کر را ملغی کند و جایگزین آن شود. روز جمعه مقامات کاخ سفید اعلام کردند ترامپ با میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، در تماس بوده است و در روزهای پنجشنبه و جمعه با دیگر قانون‌گذاران تماس گرفته است. انتظار می‌رود در روزهای آتی و با نزدیک شدن زمان رای‌گیری، نقش ترامپ پررنگ‌تر شود. رهبران جمهوری‌خواه سنا برای متقاعد کردن سناتورهای محافظه‌کاری که از رای دادن به این طرح امتناع می‌کنند، روی دونالد ترامپ حساب می‌کنند. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «ما از حمایت‌های فراوانی که هم‌اکنون صورت گرفته است بسیار شگفت‌زده شده‌ایم و فکر می‌کنم می‌توانیم حمایت‌های بیشتری به دست آوریم به ویژه حمایت چهار نفری را که ایده‌ها و نگرانی‌هایی را عنوان کرده‌اند.» با توجه به این مساله که پیش‌بینی می‌شود همه دموکرات‌ها با این طرح مخالفت کنند، برای تصویب این طرح تنها دو جمهوری‌خواه از ۵۲ جمهوری‌خواه سنا می‌توانند با این طرح مخالفت کنند. پس از سخنان اسپایسر، دین هلر، سناتور جمهوری‌خواه، پنجمین سناتوری نام گرفت که با این طرح مخالفت کرد. او گفت از این طرح در شکل کنونی آن حمایت نخواهد کرد. هلر در یک کنفرانس خبری در لاس‌‌وگاس گفت: «این طرح که اکنون پیش روی سنا قرار دارد، پاسخ نیست.» این مساله موجب می‌شود نام هلر نیز در فهرست تماس ترامپ قرار گیرد. یکی از مقامات کاخ سفید می‌گوید ترامپ از تیم خود خواسته است با این افراد در تماس باشند و رئیس‌جمهوری قصد دارد قدرت مذاکره‌ای خود را افزایش دهد. این در شرایطی است که بنیاد «آمریکا فرست پولیسیز»، قصد دارد یک کمپین تبلیغاتی به راه بیندازد و هلر را به دلیل مخالفتش با این طرح مورد هدف قرار دهد. روز جمعه پس از اظهارنظر هلر ارزش سهام بخش بهداشت و درمان به شدت سقوط کرد، اما در پایان معاملات این کاهش تاحدی جبران شد و ارزش سهام بخش بهداشت و درمان افت ۱/ ۰ درصدی را تجربه کرد. طرح ۱۴۲ صفحه‌ای سنا که توسط گروهی به رهبری مک کانل آماده شده است، قرار است پاسخی باشد به وعده انتخاباتی ترامپ مبنی بر ملغی کردن قانون بهداشت و درمان اوباما. جمهوری‌خواهان معتقدند قانون بهداشت و درمان اوباما، مداخله‌ای پرهزینه برای دولت است و بازارهای بیمه‌ای به وجود آمده توسط آن درحال فروپاشی هستند.

روز پنج‌شنبه چهار تن از محافظه‌کارترین اعضای سنا گفتند این برنامه جدید نمی‌تواند نقش دولت فدرال را کاهش دهد. رند پال که این طرح را رد کرده است، می‌گوید مشکلات اساسی که باقی مانده است موجب خواهد شد مالیات‌دهندگان به شرکت‌های بیمه درمانی یارانه بدهند. تد کروز، مایک لی و ران جانسون از دیگر مخالفان جمهوری‌خواه این طرح هستند. ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز، این گروه از قانون‌گذاران محافظه‌کار را «چهار انسان بسیار خوب» نامید. او گفت: «آنها مخالف نیستند. بلکه خواهان تغییرات خاصی هستند و ما اگر بتوانیم، به این مساله رسیدگی می‌کنیم.» ترامپ گفت حصول تصویب این طرح نیازمند عبور از «مسیری بسیار بسیار باریک» است، اما ما می‌توانیم از این مسیر عبور کنیم. ترامپ در مصاحبه دیگری با فاکس نیوز گفت: «این طرح خوبی خواهد بود.» برای تصویب نسخه بهداشت و درمان مجلس نمایندگان، ترامپ جلسات منظمی را در کاخ سفید با نمایندگان برگزار کرد. او ماه گذشته در باغ رز کاخ سفید با حضور رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان تصویب طرح بهداشت و درمان خود را جشن گرفت. این طرح در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است و اکنون باید به تصویب سنا هم برسد. مک کانل ماه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری رویترز عنوان کرد در اوایل روند بررسی این طرح به ترامپ گفته است نیازی به کمک او ندارد، اما شاید بعدها نقشی برای او وجود داشته باشد. طرح سنا اغلب ساختار طرح مجلس نمایندگان را حفظ می‌کند، اما در روش‌های اصلی با این طرح متفاوت است.