دنیای اقتصاد: دوباره اوضاع در ونزوئلا متشنج شده است. اعتراض‌ها از نو سر گرفته شده و حتی روز پنج‌شنبه یک معترض هم به دست نیروهای امنیتی کشته شد. به گزارش رویترز، با تداوم اعتراضات ضد دولتی علیه دولت ونزوئلا، وزارت کشور اعلام کرد یک نیروی ارتش ونزوئلا روز پنج‌شنبه معترضی را که به شعاع امنیتی یک پایگاه هوایی این کشور وارد شده بود با شلیک گلوله کشته است. این اتفاق بار دیگر فشارها را بر دولت ونزوئلا درخصوص اعمال زور برای کنترل تظاهرات ضد دولتی که تاکنون دست‌کم ۷۶ کشته داشته، افزایش داده است. تصاویر تلویزیون دولتی ونزوئلا نشان می‌دهد که در دور جدید این اعتراضات دست‌کم دو سرباز ارتش با مسلسل از پشت یک حصار به سمت معترضانی که فاصله زیادی با آنها داشته و سنگ پرتاب می‌کردند، شلیک کردند.

یک شاهد عینی به رویترز گفت: یکی از معترضان روی زمین افتاده و معترضان دیگر او را از صحنه خارج کرده‌اند و دست‌کم دو معترض زخمی دیگر نیز به بیمارستان برده شدند. نستور رولول وزیر کشور ونزوئلا در توئیتر نوشت: این سرباز ارتش از سلاح غیرمجاز برای دفع حمله استفاده کرده و موجب مرگ یکی از مهاجمان شد. وی گفت‌ که این نیروی دژبانی پایگاه هوایی مذکور با محاکمه روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که این معترضان قصد حمله به حصار این پایگاه هوایی موسوم به پایگاه هوایی لاکارلوتا در منطقه اعیانی شرق کاراکاس را داشتند. البته معترضان قبل از آن هنگام درگیری با نیروهای امنیتی در حین راهپیمایی به مقصد دفتر دادستان کل، یک کامیون و یک موتورسیکلت را به آتش کشیدند.

معترض کشته شده یک فرد ۲۲ ساله به نام دیوید خوزه والنیلا بود که بعد از منتقل شدن به بیمارستانی در منطقه چاکائو جان خود را از دست داد. گروه کوچکی از معترضان نیز اقدام به پرتاب کوکتل مولوتف به سمت سربازان داخل این پایگاه هوایی کردند. رولول گفت: مواد منفجره پرتابی معترضان باعث زخمی شدن جدی دو سرباز شد. خوزه مانوئل اولیوارس قانون‌گذار اپوزیسیون ونزوئلا گفت: والنیلا با شلیک یک نیروی گارد ملی که گلوله‌های پلاستیکی شلیک می‌کرد، کشته شده است. همچنین اولیوارس که خودش نیز در اعتراضات از ناحیه دست زخمی شد، خواهان تحصن در اتوبان‌ها و پیگیری اعتراضات در نزدیکی پایگاه‌های ارتش در روز شنبه شد.

روز پنج‌شنبه گروهی از قانونگذاران اپوزیسیون ونزوئلا با برپایی تظاهراتی در مقابل مقر نیروهای گارد ملی این کشور در شهر کاراکاس، به کشته شدن مردم در اعتراضات ضد دولتی ماه‌های اخیر اعتراض کردند. فیلم‌های مربوط به یکسری اعتراضات که در روز دوشنبه هفته گذشته برگزار شد، نشان داد دست‌کم سه عضو گارد ملی ونزوئلا به‌عنوان یک واحد نظامی مسوول حفظ نظم عمومی کلت کمری خود را در درگیری‌ها در یک اتوبان مهم شهر کاراکاس به سمت معترضان نشانه گرفته و شلیک می‌کنند.

همزمان نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد: ژنرال مسوول نیروی گارد ملی به نام آنتونیو بناویدس تغییر پیدا کرده و یک مقام نظامی دیگر به نام سرخیو ریورو جایگزین او شده است. مادورو به ریورو گفت: شما باید پیروز صلح باشید و هدف ما هم همین است. رهبران مخالفان دولت ونزوئلا ریورو و دیگر رهبران نظامی را که از سوی مادورو منصوب شده‌اند متهم به نقض حقوق بشر در جریان اعتراضات اخیر کرده‌اند. این در حالی است که دادگاه عالی ونزوئلا روز سه‌شنبه راه را برای محاکمه لوییزا اورتگا دیاز، دادستان کل این کشور که در تصمیمی شگفت‌انگیز از دولت نیکولاس مادورو جدا شده و موضعی مخالف آن اتخاذ کرد، هموار کرد.

دادگاه عالی ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: درخواست یک قانونگذار حزب سوسیالیست ونزوئلا به منظور برداشته شدن مصونیت قضایی اورتگا دیاز را به اتهام ارتکاب اشتباهات فاحش در نقش خود به‌عنوان دادستان کل ونزوئلا پذیرفته است. مخالفان مادورو می‌گویند اورتگا دیاز به علت تصمیمش برای مقابله با طرح دولت ونزوئلا به منظور تعطیلی پارلمان تحت کنترل مخالفان و تلاش برای بازنویسی قانون اساسی هدف قرار گرفته است.