الیوم السابع/ روسیا الیوم: وزارت دفاع عراق از بازپس گیری حدود ۹۰ درصد شهر موصل خبر داد و تاکید کرد، آزادی کامل موصل بسیار نزدیک است. نخست‌وزیر عراق نیز از آغاز عملیاتی نظامی علیه داعش در استان‌های کربلا و الانبار خبر داد. العبادی تاکید کرد که نیروهای مسلح عراق عملیاتی نظامی را در حد فاصل دو منطقه «الرحالیه و النخیب» آغاز کردند.

وی افزود: «آزادسازی استان نینوا از کنترل داعش بستر لازم برای آزادسازی شهر الحویجه واقع در جنوب غرب استان کرکوک را فراهم خواهد کرد.» العبادی در ادامه از داعشی‌ها دعوت کرد خود را تسلیم کنند و به داعشی‌هایی که تسلیم شوند، وعده داد به شکلی عادلانه محاکمه شوند. از سوی دیگر، فرماندهی عملیات مشترک عراق از کشته شدن ۱۶ هزار و ۴۶۷ تروریست از زمان آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل خبر داد. این فرماندهی از آزادسازی تقریبا ۹۰ درصدی مناطق غرب موصل خبر داد.

یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق نیز اعلام کرد، نیروهای عراقی موفق شدند مساحت مناطق تحت کنترل داعش در موصل را تنها به ۱۲ کیلومتر مربع کاهش دهند، جنگنده‌ها نیز با انتشار بروشورهایی به غیرنظامیان اطمینان دادند که عملیات رو به پایان است. جان دوریان، سخنگوی ائتلاف ضد داعش نیز اظهار کرد: «داعش در شهر موصل به شکل کامل محاصره شده و منابعش در دست نابودی است، دشمن در موصل در آستانه شکست کامل است.» سامر علی، یکی از فرماندهان نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق گفت: «نیروهای امنیتی مشترک عراق وارد جنگ خیابانی شدیدی علیه داعشی‌ها در محله الرفاعی (غرب موصل) شده و توانستند در آن پیشروی کنند و دو مدرسه و یک پایگاه پلیس را پس بگیرند.» او افزود: ۸۰۰ خانواده از محله الرفاعی که تحت محاصره داعش بود، بیرون آورده شدند.