دنیای اقتصاد: سخنگوی فرماندهی نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام اعلام کرد که کره‌شمالی روز شنبه یک موشک بالستیک آزمایش کرد که در دریای ژاپن سقوط کرد. ارتش کره‌جنوبی نیز انجام این آزمایش موشکی را تایید کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، «دیو بنهام» فرمانده نیروی دریایی آمریکا نیز اعلام کرد که این موشک از حوزه سرزمینی کره‌شمالی خارج نشد. ارزیابی‌های نظامی آمریکا نشان می‌دهد که مهم‌ترین بخش این موشک تقریبا در ۳۵ کیلومتری (۲۲ مایلی) فرودگاه «پوکچانگ» سقوط کرد. از سوی دیگر، شبکه «ای بی‌سی نیوز» نیز گزارش داد که این موشک پس از شلیک، مسافتی بین ۲۹ تا۴۰ کیلومتر را بر فراز دریای ژاپن طی کرد. موشک احتمالا از نوع «کی ان -۱۷ » بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان مقام‌های آمریکایی می‌گویند این موشک از نوع موشک زمین به زمین بوده که با سوخت جامد و از روی پرتابگرهای متحرک پرتاب شده است. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی نیز به نقل از ارتش این کشور گفت که این موشک ظاهرا چند ثانیه پس از پرتاب منفجر شده است. رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفت این موشک از نقطه‌ای در استان پیونگان جنوبی در شمال پیونگ‌یانگ در ساعات نخست روز شنبه به وقت محلی پرتاب شد.

بازی با آتش

ناظران مسائل کره معتقدند پیونگ‌یانگ با آتش بازی می‌کند و تلاش دارد تا با تحریک آمریکا و کره‌جنوبی کاری کند که آنها آغازگر جنگ احتمالی باشند. مقام‌های کره‌جنوبی می‌گویند کره‌شمالی با «اقدام تحریک برانگیز» از قطعنامه‌های شورای امنیت تخطی کرده است. مقام‌های سئول می‌گویند پیونگ‌یانگ «آتش بازی می‌کند» و امنیت دنیا را به چالش کشیده است. در پی این آزمایش یک مقام آمریکایی به رویترز گفت:‌ «دولت دونالد ترامپ احتمالا به جدیدترین آزمایش موشکی کره‌شمالی با تعجیل در اعمال تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ که شامل تدابیر احتمالی علیه گروه‌های وابسته به کره‌شمالی و چین می‌شود، واکنش نشان خواهد داد.» این مسوول افزود: واشنگتن احتمالا همچنین دست به تمرینات دریایی جدید زده و کشتی‌ها و هواپیماهایی را به منطقه بفرستد تا قدرت خود را به نمایش بگذارد.

«جان کربی»، تحلیلگر نظامی و دیپلماتیک سی‌ان‌ان می‌گوید کره‌شمالی با این اقدام خود به آمریکا، چین و کره‌جنوبی دهن‌کجی می‌کند. او معتقد است کره‌شمالی با این کار می‌خواهد پیامی به کشورهای متخاصم ارسال کند. به گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا بر این باورند که کره‌شمالی «تحریکات» خود را افزایش داده و «دلایل زیادی برای نگرانی وجود دارد.» به نظر می‌رسد شلیک این موشک اخطاری به آمریکا باشد به‌دلیل مصاحبه‌ای که ترامپ با رویترز انجام داد و در آن از «یک مناقشه بزرگِ بزرگ» با کره‌شمالی سخن گفت. رکس تیلرسون، وزیر خارجه، طی دیداری با اعضای شورای امنیت در مورد «پیامدهای فاجعه بار» اقدام نکردن شورای امنیت اخطار داد و گفت که «احتمالا کره‌شمالی قادر به توسعه توانایی هدف گرفتن خاک آمریکا خواهد بود و تنها مساله زمان است.» او افزود که آمریکا در صورت لزوم از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد.

از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید، کره‌شمالی در ۶ نوبت مختلف اقدام به پرتاب موشک کرد. در این آزمایش‌ها، یک موشک هنگام پرتاب با مشکل مواجه شد و ۹ موشک به پرواز در آمدند. برخی از آنها به دریای ژاپن رسیدند؛ اما آزمایش روز شنبه عملا ناکام ماند. کربی در این رابطه می‌گوید: «اون از هر تلاش ناکام درس می‌گیرد و اطلاعات کسب می‌کند و در آزمایش‌های بعدی این درس‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد.»

کره‌شمالی «تهدید فوری» است

تقریبا از هر ۱۰ آمریکایی ۴ نفر معتقدند که کره‌شمالی تهدیدی فوری برای آمریکا است. سی‌ان‌ان در گزارشی به قلم «جنیفر آگیستا» می‌نویسد براساس نظرسنجی مشترک CNN/ ORC حدود ۳۷ درصد از پاسخ دهندگان آمریکایی کره‌شمالی را فوری‌ترین و اولین تهدید جهانی برای امنیت ملی آمریکا اعلام کردند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ این رقم حدود ۴۱ درصد بود. از سوی دیگر همین گزارش می‌افزاید: میان جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و مستقل‌ها یک اتفاق‌نظر وجود دارد؛ کره‌شمالی تهدید است. بر این اساس، ۳۹درصد از جمهوری‌خواهان، ۳۷ درصد از مستقل‌ها و ۳۶درصد از دموکرات‌ها همین احساس را دارند. حدود ۶۷درصد از آمریکایی‌ها هم اعلام کردند که حامی استفاده از نیروی نظامی علیه پیونگ‌یانگ در حمایت از کره‌جنوبی هستند. این رقم ۶درصد بالاتر از سال ۲۰۱۳ است. این نظرسنجی در مورد تحولات چند هفته اخیر نیز سوالاتی از مردم پرسیده و به این نتیجه رسیده است: ۴۲ درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که لشکرکشی آمریکا به شبه‌جزیره کره اعتبار آمریکا را خدشه‌دار کرده است، اما ۵۶ درصد این مساله را رد کرده‌اند. ۶۶ درصد از دموکرات‌ها، ۴۲ درصد از مستقل‌ها و ۱۵ درصد از جمهوری‌خواهان نیز با نظر دوم موافقند.

تئوری مرد دیوانه

رفتار ابهام‌آمیز و پنهان‌کارانه کره‌شمالی باعث شده نظریه‌پردازان و کارشناسان مسائل کره برای تحلیل تحولات شبه‌جزیره به تئوری‌های مختلف متوسل شوند. ظاهرا این رفتار بسیار به کار رهبران کره‌شمالی آمده است؛ زیرا پنهان کاری اساسا ریشه در ذات این کشور دارد. «دیوید سانجر»، در تحلیلی برای نیویورک‌تایمز می‌نویسد احتمالا ترامپ و دولت او به تئوری «مرد دیوانه» روی آورده‌اند و تلاش دارند تا مسیر ریچارد نیکسون را دنبال کنند.

این تئوری می‌گوید همان طور که نیکسون تلاش داشت تا «هوشی مین»، رهبر زیرک ویتنام شمالی را متقاعد سازد که اگر نتوانند جنگ را خاتمه دهند انداختن بمب کاری احمقانه است، ترامپ نیز تلاش دارد تا با مانور نظامی رهبر کره‌شمالی را ترغیب کند که دست از موشک‌پرانی بردارد. سانجر می‌نویسد ترامپ که تا به حال تلاش داشت تا در دام دستگاه تبلیغاتی کره‌شمالی - که دائم از جنگ قریب‌الوقوع سخن می‌گوید- نیفتد به همان عادت قدیمی روی آورده است: سختگیری مثل دیگر مقام‌ها. این رویکرد بر خلاف پیام دولت او است که می‌گفت هیچ حمله پیشگیرانه‌ای در کار نیست و زمان و فضای کافی برای دیپلماسی وجود دارد. دستیاران ترامپ از یک «استراتژی یکپارچه»ی افزایش فشار اقتصادی و نظامی برای رسیدن به دیپلماسی سخن می‌گویند.

به نظر می‌رسد تئوری «مرد دیوانه» برازنده دوگانه ترامپ- اون است؛ چرا که هر دو سیاست پنهان کاری یا استراتژی «مشت بسته» را در برابر یکدیگر به‌کار گرفته‌اند. مقام‌های آمریکایی ظاهرا برنامه‌هایی در ذهن دارند که به‌طور غیرمستقیم از زبان تیلرسون بیان شد. او در مصاحبه با NPR اعلام کرد که «ما به‌دنبال ساقط کردن این رژیم نیستیم؛ به‌دنبال اتحاد سریع دو کره نیستیم. فقط خواهان منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در شبه‌جزیره کره هستیم.» به همین دلیل برخی صاحب‌نظران بر این باورند که سخنان تیلرسون اشاراتی غیرمستقیم دارد به برنامه‌های آمریکا برای آینده کره‌شمالی.

سانجر بر این باور است که پیام‌های ضد و نقیض مخابره شده از سوی واشنگتن مبنی بر اینکه آمریکا به‌دنبال سقوط رهبر کره‌شمالی نیست، در کره‌شمالی درست بر عکس استنباط می‌شود. او می‌نویسد یک شباهت دیگر هم در تئوری مرد دیوانه میان ترامپ- اون وجود دارد: ترامپ از زمان روی کار آمدن لفاظی‌های بی‌سابقه‌ای به خرج داده و از برخی پیمان‌های منطقه‌ای خارج شده؛ اما اندکی بعد از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کند. «اون» هم با لفاظی توانسته حکومت خود را تا اینجا برساند؛ اصولا لفاظی یکی از ویژگی‌های نظام رهبری در کره‌شمالی است که باعث شده سلسله خاندان کیم تا امروز دوام آورد. با این حال، ترامپ یک نشانه بروز داده که عزم او را برای حمله نظامی جزم‌تر کرده است: حمله به یمن و سوریه. اگر آمریکا با عملگرایی می‌خواهد نشان دهد که از توانایی حمله برخوردار است، اما کره‌شمالی نیز در دوران کیم ایل- سونگ یک کشتی آمریکایی را در سال ۱۹۶۸ تصرف و فرمان ساقط کردن یک هواپیما را هم صادر کرد که ۳۱ کشته بر جا گذاشت. هفت سال پیش هم یک ناو کره‌ای به دست پیونگ‌یانگ غرق شد. «اون» تلاش دارد تا تئوری «مرد دیوانه» را جا اندازد.

او با کشتن برادر خود در مالزی، حمله سایبری به شرکت سونی و اقدامات دیگر می‌خواهد دیوانگی خود را نشان دهد تا احتمال حمله را کاهش دهد. ساقط کردن هواپیمای آمریکایی در دوران نیکسون به دست پیونگ‌یانگ اگرچه بزرگ‌ترین خسارت به آمریکا در دوران جنگ سرد بود، اما به‌دلیل ترس از مشتعل شدن جنگ کره به انتقام منجر نشد. با این حال، در کاخ سفید و محافل اطلاعاتی هنوز در حال بحث روی این گزینه هستند که واکنش به آزمایش هسته‌ای یا هر نوع حمله‌ای از سوی کره‌شمالی چه باید باشد. به‌دلیل همین بی‌تصمیمی است که صداهای متفاوت از واشنگتن شنیده می‌شود. تئوری مرد دیوانه نشانه‌های بی‌تصمیمی و بی‌خردی رهبران سیاسی را در بطن خود نهفته دارد.