«می» در تدارک پایان چند صدایی

دنیای اقتصاد: ترزامی، نخست‌وزیر بریتانیا در اقدامی شوکه‌کننده درخواست انتخابات زودهنگام را داده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نخست‌وزیر بریتانیا برای اینکه بتواند با قدرت «موضوع برگزیت» را اداره کند از انتخابات زودهنگام سخن گفته است.

تقریبا پس از دو ماه از امضای می ‌برای خروج رسمی از اتحادیه اروپا، نخست‌وزیر این کشور از اینکه محافظه‌کاران برتری اندکی در درون پارلمان دارند، عصبانی است. وی بر این باور است که این برتری اندک در مذاکرات دولتش با اتحادیه اروپا دست وی را می‌بندد. او گفته است که احزاب مخالف در پارلمان موقعیت دولت او را در مذاکرات مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ضعیف می‌کنند. قرار است که این انتخابات در تاریخ ۸ ماه ژوئن سال جاری برگزار شود. او در این مورد گفته است که برای پیشبرد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) باید در پارلمان این کشور هماهنگی برقرار باشد.

به گفته ترزا می، اما چنین هماهنگی در پارلمان بریتانیا بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا وجود ندارد و احزاب مخالف موضع دولت را در روند مذاکرات تضعیف می‌کنند. او گفته است که یک انتخابات زودهنگام می‌تواند به برقراری ثبات بیشتر در این زمینه کمک کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال پیروزی او در انتخابات بعدی بالا است. اگر او بتواند خواست انتخابات زودهنگام را به کرسی بنشاند و در آن آرای بیشتری بیاورد، آنگاه قادر خواهد بود استراتژی دلخواه خود را در خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا دنبال کند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت، گفته است که این حزب از انتخابات زودهنگام استقبال می‌کند و در پارلمان رای به برگزاری آن خواهد داد. تیم فرون، رهبر حزب لیبرال دموکرات هم از برگزاری انتخابات استقبال کرده و آن را فرصتی برای «تغییر مسیر» بریتانیا دانسته است. در این‌باره روزنامه دیلی تلگراف به نقل از جیمز کوربین می‌نویسد دبیر کل حزب کارگر بریتانیا امیدوار است انتخابات زودهنگام به برتری حزب متبوع وی در داخل پارلمان بینجامد، اما برخی کارشناسان تخمین می‌زنند که در انتخابات زودهنگام حزب کارگر حتی ۵۶ کرسی خود را در برابر توری‌ها (محافظه‌کاران) از دست بدهد.

با وجود این، احزاب مخالف دولت بر این باورند که چگونگی رابطه آینده این کشور با اتحادیه اروپا و جزئیات روند خروج آن از اتحادیه اروپا هیچگاه به رای گذاشته نشده است و این در حوزه اختیارات دولت نیست که یک‌تنه درباره آن تصمیم بگیرد. به‌دنبال اعلام خبر طرح تقاضای برگزاری انتخابات زودهنگام در بریتانیا، درباره احتمال استعفای ترزامی ‌گمانه‌زنی شد و نرخ پوند در بازار ارز افزایش یافت. کمیسیون اتحادیه اروپا فعلا از موضع‌گیری در این باره خودداری کرده است. دوره پارلمان فعلی تا سال ۲۰۲۰ طول می‌کشد و ترزا می ‌به دو سوم آرا برای برگزاری انتخابات زودهنگام نیاز دارد. اکثریت بریتانیایی‌ها سال گذشته به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و دولت فعلی ماموریت پیشبرد این خروج را بر عهده گرفته است.

روزنامه گاردین می‌نویسد: ترزا می ‌قصد دارد با برگزاری این انتخابات به طرف اروپایی هم نشان دهد که برگزیت به معنای واقعی برگزیت است و راه برگشتی از آن وجود ندارد. او می‌گوید برخی از طرف‌های اروپایی هنوز باور نکرده‌اند که بریتانیا پروسه خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کرده است.

واکنش دیگر کشورها به انتخابات زودهنگام

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به درخواست ترزا می ‌برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، برای انگلیسی‌ها آرزوی موفقیت کرد. وزیر خارجه آلمان هم ابراز امیدواری کرد انتخابات جدید بتواند شفافیت و مسوولیت‌پذیری بیشتری در مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا برای انگلیس فراهم کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از گفت‌وگوی تلفنی با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس درباره تلاش او برای برگزاری انتخابات زودهنگام در هشتم ژوئن بیانیه کوتاهی صادر کرد. در این بیانیه بدون ذکر جزئیاتی درباره تماس تلفنی آمده است: رئیس‌جمهوری ترامپ برای مردم انگلیس در روند انتخاباتی آنها آرزوی موفقیت کرد.

ترامپ پیش‌تر هم نتایج رفراندوم سال گذشته انگلیس را برای خروج از اتحادیه اروپا ستوده بود. ترامپ که اواخر ژانویه در کاخ سفید میزبان ترزامی ‌بود،‌ به او گفت که برگزیت می‌تواند چیز فوق‌العاده‌ای باشد.

ترزامی ‌سه‌شنبه به‌طور ناگهانی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد تا موضع خودش را در روند مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا تقویت کند. یکی از اهداف او این است که نهایتا به معاهده تجارت آزاد با ایالات‌متحده آمریکا برسد. از سوی دیگر زیگمار گابریل،‌ وزیر امور خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد انتخابات آتی در انگلیس بتواند شفافیت و مسوولیت‌پذیری بیشتری در روند مذاکرات خروج اتحادیه اروپا فراهم کند. گابریل در مصاحبه‌ای گفت: مسوولیت و اعتبار بیش از هر چیز دیگری پس از رای مردم انگلیس به برگزیت اهمیت دارد. عدم اطمینان، مناسبِ روابط اتحادیه اروپا - انگلیس نیست. همزمان شورای اتحادیه اروپا اعلام کرده است که به‌رغم برنامه ترزا می ‌برای برگزاری انتخابات زودهنگام طرح‌های اتحادیه اروپا برای پیش بردن برگزیت تغییری نمی‌کند.

سخنگوی دونالد تاسک رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت ۲۷ عضو دیگر اتحادیه برنامه قبلی برای خروج بریتانیا را دنبال می‌کنند. او گفت: انتخابات بریتانیا برنامه‌های «EU ۲۷» را تغییر نمی‌دهد.

او افزود: ما انتظار داریم دستور نحوه خروج بریتانیا روز ۲۹ آوریل تصویب شود و پس از آن دستور مذاکرات برگزیت تا روز ۲۲ مه آماده شود. این به کشورهای عضو EU ۲۷ اجازه خواهد داد مذاکرات را شروع کنند. دونالد تاسک گفت که پس از اعلام خبر انتخابات یک گفت‌وگوی خوب تلفنی با ترزا می ‌داشته است. پس از رای سال گذشته اکثریت بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، دولت بریتانیا کمتر از یک ماه پیش روند رسمی خروج و مذاکرات مربوط به آن را آغاز کرد.

احزاب مخالف می‌گویند هرچند خروج از اتحادیه اروپا رای آورده است، جزئیات و چگونگی رابطه آینده با اتحادیه اروپا به رای گذاشته نشده بود، بنابراین دولت اختیار آن را ندارد که مذاکرات را به هر ترتیب که می‌خواهد پیش ببرد. حال ترزا می ‌در صورت پیروزی در انتخابات زودهنگام می‌تواند آن را به مشروعیت استراتژی مورد نظرش برای خروج از اتحادیه اروپا تعبیر کند. پیش‌تر نخست‌وزیر بریتانیا گفته بود که با برگزاری انتخابات زودهنگام مخالف است، اما روز گذشته گفت که اخیرا با اکراه به این نتیجه رسیده که باید انتخابات زودهنگام برگزار شود. او گفت حزب کارگر می‌گوید ممکن است با توافق نهایی خروج مخالفت کند و لیبرال دموکرات‌ها و حزب ملی اسکاتلند هم مخالف دولت هستند و اعضای «غیرمنتخب» مجلس اعیان نیز می‌خواهند در قدم به قدم مذاکرات خروج، با دولت درگیر شوند.

ترزا می‌گفت: اگر اکنون انتخابات سراسری برگزار نکنیم، بازی سیاسی آنها ادامه پیدا می‌کند و مذاکرات ما با اتحادیه اروپا در آستانه انتخابات بعدی به دشوارترین مراحل خود می‌رسد.