سی‌ان‌بی‌سی: رهبری جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا برای پر‌کردن تنها کرسی خالی دیوان‌عالی فدرال با نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ از رویکردی موسوم به گزینه اتمی استفاده کرده و یکی از قدیمی‌ترین رویه‌های سنا به نام فیلی‌باستر را تغییر داده است.

بنا بر رویه فیلی‌باستر - که ابزار اعمال قدرت جناح اقلیت است - یک یا چند سناتور آنقدر در صحن سنا صحبت می‌کنند و رای‌گیری را به تاخیر می‌اندازند که طرح قانونا باید از دستور کار مجلس خارج شود. جمهوری‌خواهان روز پنج‌شنبه (ششم آوریل) اما توسل به فیلی‌باستر در مورد نامزدهای دیوان‌عالی را لغو کردند که دموکرات‌ها می‌خواستند از آن علیه نیل گورساچ استفاده کنند، قاضی محافظه‌کاری که دونالد ترامپ او را برای عضویت در دیوان‌عالی در نظر گرفته است. جمهوری‌خواهان برای گذشتن از سد فیلی‌باستر اقلیت دموکرات حد نصاب لازم برای تایید نیل گورساچ را از ۶۰ رای به۵۱ را کاهش دادند؛ اقدامی که به «گزینه اتمی» شهرت دارد و استفاده از آن می‌تواند شکاف سیاسی در واشنگتن را عمیق‌تر کند.

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا، رقبای دموکرات را مسوول دانست و گفت که در یک اقدام جناحی قصد کارشکنی داشتند. سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات ها، در واکنش گفت: جمهوری‌خواهان باید به جای تغییر یک رویه تاریخی، نامزد عضویت در دیوان‌عالی را تغییر می‌دادند. سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین که خواهان مصالحه طرفین بود امروز را یک روز بد برای نظام دموکراتیک آمریکا خواند. کمیته قضایی سنا روز دوشنبه (چهارم آوریل) صلاحیت نیل گورساچ را تایید کرد و زمینه را برای رای‌گیری نهایی در صحن این مجلس فراهم کرد. فعالان مدنی نیل گورساچ را به محافظه‌کاری می‌شناسند. رسیدن او به دیوان‌عالی می‌تواند در موضع‌گیری‌های آتی این عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری آمریکا تعیین‌کننده باشد.