دنیای اقتصاد: تصمیم ترامپ برای برکناری استیفن بانن، مشاور ارشدش از عضویت در شورای امنیت ملی ایالات‌متحده، برخی را به این صرافت انداخته است تا بگویند پایان عصر بانن کلید خورده است. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، گفته می‌شود که رقبای بانن در کاخ سفید بر این باورند که با این حرکت پایان عصر بانن رقم خورده است زیرا این حرکت موجب می‌شود تا میزان نفوذ و تاثیرگذاری بانن در کاخ سفید کمتر شود. این دسته بر این باورند که قدم‌های اولیه اشتباهی که به‌دلیل توصیه‌های بانن برداشته شد، دلیلی بر برکناری وی از پست مذکور بوده است.

احتمال می‌رود با برکناری بانن، کاخ سفید به دلایل دیوانسالارانه در پی اصلاح خودش باشد و قصد دارد تا به شکلی مداوم صدای سیاست افراطی را از منصب‌های مهم سیاسی کم کند. این امر موجب می‌شود تا یک رئیس‌جمهوری ناپخته بتواند از افراد باتجربه مشورت بگیرد. در این‌باره احتمال داده می‌شود شلیک موشک‌های آمریکایی به سوی سوریه در واکنش به ادعای استفاده نیروی هوایی ارتش سوریه از سلاح شیمیایی، بیانگر این امر باشد که ترامپ به سوی مشاوران نظامی خود چرخیده است.

در چند سال اخیر هیچ مشاوری مانند استیفن بانن تا این حد قدرت پیدا نکرده بود. بانن نه‌تنها توانسته بود ترامپ را به کنترل خود درآورد، بلکه دیگر پای خود را تا گلیم ریاست‌جمهوری دراز کرده بود.

یکی از نشانه‌های این ادعا، فرمان اجرایی ترامپ بود که پس از مراسم تحلیف مطرح شد و بانن به «کمیته مدیران» کاخ سفید که متشکل از معاون اول، وزرای امورخارجه و دفاع آمریکا و چند مقام ارشد دیگر بود، دعوت شد. گماشتن بانن در این سمت به‌شدت در آمریکا محکوم شد، نه‌تنها به این دلیل که وی تنها یک مشاور است، بلکه بانن به یک فرد مبارزه‌گر و خرابکار، در این کمیته بدل شده بود. فرمان جدید برکناری بانن، یک پیروزی برای ژنرال مک‌مستر محسوب می‌شود که در سیاست به‌دنبال دوری از تصمیمات جار و جنجال‌برانگیز، آن‌گونه که بانن بود، است. ژنرال مک‌مستر طرفدار راهبردهایی در عالم سیاست است که با ملاحظات سیاسی همراه بوده باشد. تصمیم جدید ترامپ همچنین برخی از رویه‌های کاخ سفید را اصلاح کرد و دوباره قدرت اصلی به مدیر اطلاعات ملی و رئیس ستاد مشترک بازگشت. اعضای کمیته مدیران همچنین پس از بانن گسترده‌تر شده و هم‌اینک وزیر انرژی، مدیر سیا و سفیر آمریکا در سازمان ملل به آن اضافه شده‌اند.

بانن اما در واکنش به این برکناری به سایت بریتبارت، سایت دست‌راستی افراطی که زمانی مدیر آن بود،گفته است که این یک تحول طبیعی در درون کاخ سفید بوده است. شایع شده است که بانن، چندی پس از ورود به کاخ سفید ارج و اعتبار خود را نزد برخی از مشاوران، به‌ویژه نزد کوشنر و ایوامکا ترامپ از دست داده بود زیرا این مشاوران شکست ترامپ را در فرمان اجرایی مهاجرت و قانون جایگزین اوباماکر متوجه بانن می‌دانند که در تهیه این دو مورد دست در دست ترامپ داشته است.

با وجود این، استفین بانن همچنان نقش مهمی در کاخ سفید دارد و چشم و گوش ترامپ به‌حساب می‌آید. این در حالی است که همین مقدار از نقش بانن همچنان می‌تواند اوضاع را برای کاخ سفید بدتر کند زیرا استیفن بانن همچنان با افراد دست راستی تندرویی مانند سباتسین گورکا همکاری می‌کند که وی متهم است طرفدار خشونت است و از طرفداران ضدیهودیت هم به‌حساب می‌آید. اگر چنین اتهاماتی در مورد گورکا درست باشد، کاخ سفید باید همکاری خود را با گورکا قطع کند. نیویورک‌تایمز بر این باور است که این تصمیم اما منجر به سردرگمی روسیه، کره‌شمالی، چین و به‌ویژه سوریه شده است. جدایی بانن که موجب شده تا قدرت مک‌مستر افزایش پیدا کند این احتمال را تقویت کرده است که با حضور وی خط‌مشی حرفه‌ای‌تری در کاخ سفید حاکم خواهد شد و ترامپ نیز باید به این رویه کمک شایانی کند.