دنیای اقتصاد: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در مصاحبه با رسانه‌های فرانسوی گفت که وی آماده مذاکره درباره تمامی مسائل است. وی گفت: «زمانی که از مذاکره درباره پایان درگیری در سوریه و آینده سوریه صحبت می‌کنیم به این معناست که همه چیز ممکن است و این مذاکرات حد و مرزی ندارد.» بشار اسد درباره آمادگی‌اش برای بررسی پستش در مذاکرات گفت: «بله اما پست من مربوط به قانون اساسی است و قانون اساسی درباره مکانیزمی که براساس آن رئیس‌جمهوری به قدرت می‌رسد یا از قدرت برکنار می‌شود، کاملا واضح است. اگر می‌خواهند این مساله مورد بررسی قرار گیرد پس باید قانون اساسی بررسی شود. قانون اساسی ملک دولت یا رئیس‌جمهوری یا مخالفان نیست، بلکه باید ملک مردم باشد درنتیجه باید درباره قانون اساسی همه‌پرسی برگزار شود. این یکی از نکاتی است که می‌توان در نشست صلح درباره آن صحبت کرد.» اسد گفت: «این مساله بر دو پایه استوار است که اولی اراده مردم سوریه و دومی این است که اگر من احساس کنم می‌توانم رئیس‌جمهوری باشم پس نامزد انتخابات می‌شوم اما این مساله به عامل اول بستگی دارد. اگر احساس کنم مردم سوریه مرا نمی‌خواهند مطمئنا رئیس‌جمهوری نخواهم شد. درنتیجه موضوع به من مربوط نیست بلکه به مردم سوریه مربوط است و اینکه آیا مرا می‌خواهند یا خیر.»

آمریکا: روی سخنان اسد حساب نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر بشار اسد مدعی شد: «دشوار است بخواهیم روی اظهارات اسد درباره انتخابات حساب باز کنیم.» به گزارش المیادین، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت:«سخت است که بتوان با اظهارات بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه درباره انتخابات با جدیت برخورد کرد. آنچه بشار اسد باید عملا انجام دهد توقف بمباران‌ها و اجازه دادن به آژانس‌های امدادرسان برای ورود بدون قید و شرط به مناطق سوریه و حل سیاسی بحران با مشارکت تمامی گروه‌ها است.» کربی در ادامه ادعاهای واهی خود عنوان کرد: «بشار اسد می‌گوید که کنترل کامل مناطق کشورش را به دست خواهد گرفت. ما روشی را که نظام اسد برای سیطره بر مناطق در پیش گرفته، دیدیم، در نتیجه به نظر می‌رسد سخت است تعهد وی درباره انتخابات را جدی گرفت.»

قزاقستان آماده میزبانی مذاکرات

از سوی دیگر به نظر می‌رسد شرایط برای مذاکرات در آستانه در حال فراهم شدن است. قرار است بیست و سوم ماه جاری میلادی با نظارت مسکو، آنکارا و تهران و با احتمال حضور استفان دی‌میستورا،‌ فرستاده سازمان ملل در سوریه مذاکرات در آستانه، پایتخت قزاقستان، از سر گرفته شود. به گزارش اینترفاکس، مختار تلیوبردی، معاون اول وزیر خارجه قزاقستان، اظهار کرد: «کشور ما از مذاکرات سوریه با نظارت روسیه، ترکیه، ایران و سازمان ملل استقبال کرده و برای ارائه فضای لازم برای این نشست‌ها آمادگی دارد. در این نشست‌ها روند مذاکره و موضوعاتی که مطرح خواهند شد بر شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها مبتنی است و ما از جانب خود برای میزبانی از مذاکره‌کنندگان آماده هستیم.»