دنیای اقتصاد: آیا سال ۲۰۱۶ حوادث مهمی داشت که رسانه‌ها بی‌خیال از کنار آن بگذرند چه چیزی به ذهن می‌رسد؟ انتخابات؟ حملات تروریستی به نیس؟ برگزیت؟ یا چیزهای دیگر. سی‌ان‌ان در گزارشی به چند حادثه مهم سال ۲۰۱۶ پرداخته و آنها را به شرح زیر معرفی کرده است:

۱- میانمار: جایی که نماد صلح در آنجا در مواجهه با قتل عام همگانی سکوت کرده است

روهینگایاها مردمی تحت ستم و بدون دولت هستند که به گفته گروه‌های حقوق بشری، به شکلی سیستماتیک از سوی ارتش میانمار در حال نابودی و پاکسازی هستند. اتهامات وحشتناک است. نیروهایی که روستاها را به آتش می‌کشند از هلیکوپترهای جنگی استفاده می‌کنند و رگبار گلوله را به سوی مردم می‌فرستند، زنان را مورد تجاوز قرار می‌دهند و کودکان را به‌صورت جمعی به قتل می‌رسانند. اقلیت بودایی میانمار پاکسازی قومی را نفی می‌کند هرچند رسانه‌های دولتی که تحت کنترل ارتش است روهینگایاها را مسلمانانی می‌نامد که همچون «حشرات نفرت‌انگیزی» هستند که «باید پاکسازی شوند.»

تمام اینها زیر نگاه «آنگ سان سوچی» رخ می‌دهد که برنده جایزه صلح نوبل بوده و بخش زیادی از عمر خود را صرف مبارزه با پایان دادن به نظامی‌گری در کشورش کرده است. او اکنون رهبر غیرمستقیم کشور است. او در قبال این توحش سکوت معناداری پیشه کرده است.

2- بوسنی: جایی که قصاب به نسل‌کشی متهم شد

در جنگ بوسنی، شهر سربنیتسا قرار بود به‌عنوان منطقه‌ای امن تحت کنترل سازمان ملل قرار گیرد آن هم در سرزمینی که در کنترل صرب‌ها بود. اما سربازانی که تحت امر رادوان کارادزیچ بودند خلف وعده کرده، شهر را گرفتند و بیش از ۷ هزار نفر را قربانی کردند، اجساد آنها را به‌صورت جمعی در گورها ریختند تا شواهد را پنهان کنند. کارادزیچ به دلیل نقشی که در این نسل‌کشی داشت به «قصاب بوسنی» معروف شد. در ماه مارس، او به دست عدالت سپرده شد: ۴۰ سال زندان. کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که در حکم کارادزیچ از وی چنین نام برده شده: «معمار نابودی و قتل‌های گسترده و دسته جمعی.» او عالی‌رتبه‌ترین فردی است که در جنگ به جنایت متهم شد و این حکم فصل پایانی بود برای کسانی که از قتل عام‌های او جان به در برده بودند.

۳- زندان‌های خصوصی که اکنون در حال تعطیلی هستند

تصمیم وزارت دادگستری آمریکا در ماه اوت برای متوقف کردن استفاده از زندان‌های خصوصی پیروزی مهمی برای فعالان و کنشگرانی بود که در زمینه حقوق زندان و زندانی فعالیت داشتند. این مساله به‌دلیل حساس بودن چندان مورد توجه رسانه‌های ملی قرار نگرفت. وزارت دادگستری اعلام کرد که زندان‌های خصوصی نه منابع بهتری دارند، نه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند و نه ایمنی و امنیت دارند. اعلام این مساله بر 195 هزار زندانی در زندان‌های فدرال تاثیر داشت. با این حال، اینها بخش کوچکی از 2/ 2 میلیون زندانی بزرگسال آمریکایی را تشکیل می‌دهند. البته تصمیم وزارت دادگستری بر زندان‌های مربوط به مهاجران تاثیر نداشت زیرا آنها در کنترل وزارت امنیت داخلی هستند. مدافعان اصلاح زندان می‌گویند این آغاز تعطیلی زندان‌های خصوصی خواهد بود.

4- تیراندازی پلیس به هیسپانیک‌ها که بازتاب چندانی نیافت

براساس پایگاه داده‌ای واشنگتن‌پست، سال ۲۰۱۶، ۱۵۵هیسپانیک تبار در تیراندازی‌های پلیس آمریکا کشته شدند. در حالی که بیشتر اخبار رسانه‌ها شامل تیراندازی‌های پلیس به آفریقایی- آمریکایی‌ها بود اما مساله هیسپانیک‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفت. دلایل آن پیچیده است. یک دلیل این است که معیارها برای نهادهای ضابط قانون در هر ایالت متفاوت است. دولت و سازمان‌های مرتبط با پلیس طبقه‌بندی متفاوتی از نژاد دارند. برخی اصلا مسائل نژادی را ثبت نمی‌کنند. برخی دیگر هیسپانیک‌ها را در زمره طبقه بندی «سفید» قرار می‌دهند.

فرانکلین کروز، از موسسه مدیریت عدالت که اندیشکده‌ای در واشنگتن است، می‌گوید: «داده‌ها در مورد لاتین تبارها در سیستم عدالت کیفری به شدت غایب است خواه آنها مدافع یا قربانی جرم باشند. ما واقعا نمی‌دانیم چه تعداد لاتین تبار متوقف شده و مورد خشونت پلیس قرار گرفتند یا چه تعدادی کشته شدند.»

۵- تغییرات آب و هوایی

سال 2016 سالی بود که - برای اولین بار- آمریکایی‌ها را واداشت به دلیل تغییرات آب و هوایی جابه‌جا شوند. آیا آنها اولین «پناهندگان وضعیت آب و هوایی» هستند؟ جزیره کوچک «آیل دو ژان چارلز» در جزیره لوئیزیانا از سال 1955 تا کنون 98 درصد از مساحت خود را از دست داده است. مرداب ساحل لوئیزیانا در حال ناپدید شدن است و هر سال مساحتی به اندازه یک زمین فوتبال از میان می‌رود.

رودخانه می‌سی‌سی‌پی با سدهای فراوان خود خاک مورد نیاز برای بازسازی این مرداب را با خود برده است. کانال‌ها و لوله‌های نفت و گاز آنچه را که باقی مانده آسیب پذیرتر کرده و آن را در برابر فروپاشی بی‌پناه گذاشته است. گرمایش جهانی مزید بر علت است زیرا هر چه مرداب‌ها از میان بروند، دریاها از ذوب یخ‌ها سرریز می‌شوند.