گروه خودرو: خبرهای مربوط به تهیه فرمول قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت طی دوهفته گذشته، بار دیگر مشتریان را نگران کرده؛ چراکه اظهارات ضدو نقیضی از تبعات ابلاغ این فرمول به گوش می‌رسد. هر چه هست اصرار خودروسازان بر اجرای فرمول مذکور این شائبه را به‌وجود آورده که فرمول شورای رقابت به‌طور حتم منجر به افزایش قیمت خودرو خواهد شد؛ چراکه تولید‌کنندگان در کنار حمایت‌های دولتی، افزایش قیمت محصولات تولیدی را گریزناپذیر و تنها راه برای خروج از رکود فعلی و بازگشت به روند عادی تولید می‌دانند.

در هر صورت اگرچه اخبار منتشر شده حکایت از این دارد که اجرای فرمول قیمت‌گذاری منجر به افزایش قیمت خواهد شد؛ اما در کنار این اخبار، برخی از اظهارنظر‌ها نیز از مخالفت جدی دولت با روند یاد شده خبر می‌دهد؛ به‌طوری‌که سخنگوی هیات دولت چهارشنبه گذشته بار دیگر اعلام کرد که دولت مخالف افزایش قیمت خودرو است.

اما اگر دولت به‌طور واقعی مخالف افزایش قیمت‌ها است با ابلاغ فرمول قیمت‌گذاری که ممکن است منجر به افزایش قیمت‌ها شود، چه تصمیمی برای حمایت از مشتریان خواهد گرفت؟ این سوال از آن جهت مطرح است که دولت یا می‌تواند بار خودروسازان را بر دوش مشتریان قرار دهد یا می‌تواند ضمن مخالفت با این امر به نوعی ضرر وزیان خودروسازان را خود جبران کرده و با برنامه ریزی صحیح مانع از روند صعودی قیمت‌ها شود.

در این بین خودروسازان نیز به خوبی می‌دانند که نه تنها خودروهای موجود دیگر ظرفیت افزایش قیمت دوباره را ندارند بلکه با تحقق این امر بار دیگر بازار خودرو با آشفتگی سال گذشته روبه‌رو خواهد شد؛ بنابراین ظاهرا تولید‌کنندگان نیز اگرچه بی‌صبرانه در انتظار فرمول قیمت‌گذاری خودرو هستند، اما عملا تمایل دارند که با دولت به توافق نهایی برسند تا اینکه مشتریان را تحت فشار قرار دهند.

در این زمینه دبیر انجمن خودروسازان نیز عنوان کرده که اگر دولت شش هزار میلیارد زیان خودروسازان را بپردازد، خودروسازان قیمت‌ها را افزایش نخواهند داد.