گروه خودرو- خودروسازان این روزها بسیار «پول لازم» شده‌اند؛ تا جایی که نه تنها ابایی از فروش اموال و دارایی‌هایشان ندارند، بلکه دست یاری به سمت مردم نیز دراز و از آنها طلب وام کرده‌اند. تا دیروز بحث بر سر فروش دارایی‌های خودروسازان (از املاک گرفته تا شرکت‌های زیرمجموعه) بود و حالا کار به جایی رسیده که جاده مخصوصی‌ها می‌خواهند از مردم پول در قالب وام بگیرند و در عوض به آنها سود بدهند، سودی البته شاید بیش از بهره بانکی.

آن طور که خبر می‌رسد، برخی خودروسازان از نمایندگی‌های فروش خود خواسته‌اند که مردم را برای سرمایه‌گذاری در خودروسازی ترغیب کنند. ظاهرا رقم درخواستی برای سرمایه‌گذاری نیز بسیار بالا است، به نحوی که خودروسازان روی حداقل «یک میلیارد تومان» حساب باز کرده‌اند. هر چند این اقدام خودروسازان بیشتر به بانکداری شبیه است، اما به نظر می‌رسد آنها پس از امتحان راهکارهایی دیگر، از روی ناچاری به این روش روی آورده‌اند که البته باید دید کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در جاده مخصوص می‌شود یا خودروسازان باید به دنبال راه دیگری باشند.

آنها پیش از اینکه چنین راهکاری را در نظر بگیرند، روش پیش فروش را به کار بستند که البته دیگر مثل گذشته جواب نمی‌دهد. گفته می‌شود پیش فروش‌های اخیر خودروسازان نه از سر افزایش تولید، بلکه به دلیل مشکل شدید مالی و به منظور تامین نقدینگی بوده است. در واقع آنها قصد داشته‌اند با پول دریافتی از مردم، پول بخشی از مشتریان را که موفق به دریافت خودرویشان نشده‌اند، بپردازند. این در حالی است که به دلیل خوش‌بینی مردم به آینده و احتمالی که بابت ارزانی خودرو می‌دهند و همچنین بالا بودن نرخ کارخانه‌ای خودروهای پیش فروش شده نسبت به بازار، استقبال اندکی از این طرح خودروسازان شده است. گفته می‌شود شرکت‌های خودروساز داخلی، فعلا نه توان تحویل خودروهای پیش فروش شده را دارند و نه می‌توانند پول ثبت‌نام‌کنندگان را پس بدهند که این موضوع اعتراض مشتریان را به همراه داشته است.