ایسنا- در شرایطی که برخی منابع از ابلاغ تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صنعت خودرو از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل خبر داده‌اند، اما هنوز اخبار رسمی در خصوص زمان تخصیص این تسهیلات، نحوه و درصد بهره آن منتشر نشده است. براساس آمارهای رسمی در سه ماه نخست امسال تولید در صنعت خودرو کشور حدود ۳۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. البته طبق آمارهای غیر رسمی تاکنون میزان کاهش تولید خودرو به ۵۰درصد رسیده است. در شرایطی که دلیل اصلی کاهش تولید خودرو بحران نقدینگی خودروسازان و قعطه‌سازان بوده است، حدود یک ماه پیش کارگروه حمایت از تولید تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی را جهت خروج صنعت خودرو از بحران تصویب کرد.

حدود دو هفته پیش نیز این مصوبه با امضای معاون اول رییس‌جمهور به رییس کل بانک مرکزی ابلاغ و مقرر شد که تسهیلات یاد شده حداکثر تا پایان مرداد ماه پرداخت شود. چند روز پیش نیز اخباری مبنی بر ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌های عامل در زمینه پرداخت تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صنعت خودرو منتشر شد. در این میان مشخص نیست این تسهیلات به‌طور مشخص چه زمانی پرداخت شده و میزان بهره آن چه مقدار خواهد بود.

کارشناسان معتقدند در این شرایط ضروری است که پرداخت یا عدم پرداخت این تسهیلات به‌طور رسمی اعلام و چگونگی و زمان پرداخت نیز مشخص شود تا خودروسازان و قطعه‌سازان بتوانند برنامه‌ریزی درستی را جهت عبور از بحران فعلی و جبران افت تولید صورت گرفته انجام دهند.