گروه خودرو- محمد سلیمانی وزیر سابق مخابرات و عضو فعلی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته در گفت‌و‌گویی با ایسنا در مورد وابستگی خودروسازان به تسهیلات بانکی و همچنین کیفیت خودروهای تولیدی انتقاداتی کرد که با واکنش دبیر انجمن خودروسازان مواجه شد. سلیمانی انتقاد کرده بود که چرا خودروسازان با وجود پیش فروش محصول و دریافت ودیعه از مشتریان، باز هم دست شان جلوی بانک‌ها دراز است و تسهیلات و وام می‌خواهند؟ حال در واکنش به این موضوع، دبیر انجمن خودروسازان طی گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان می‌کند که سیاست‌های بانکی و نامناسب بودن فضای کسب و کار را باید دلایل اصلی به وجود آمدن وضعیت فعلی برای صنعت خودرو کشور عنوان کرد.

احمد نعمت بخش تاکید کرده که در گذشته شورای پول و اعتبار سقف سود شرکت‌های لیزینگ خودرو را ۱۷ درصد تعیین کرده بود و به همین دلیل فعالیت تمام لیزینگ‌های خودرویی متوقف و خودروسازان ناچار شدند از منابع خود تسهیلات خرید اقساطی را در اختیار خریداران خودرو قرار دهند.

نعمت‌بخش افزود: سال گذشته حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی ایران خودرو و سایپا درگیر فروش اقساطی محصولات به خریداران شد، در حالی که در صورت فعالیت شرکت‌های لیزینگ، این مبلغ کلان می‌توانست صرف توسعه این صنعت شود.

وی با بیان اینکه وابستگی خودروسازان به منابع بانکی در سال‌های اخیر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: ‌تا چند سال پیش به دلیل پایین بودن تیراژ تولید خودرو، مشتریان خودروها را به صورت یکساله و بیشتر پیش خرید و از این راه منابع مالی مورد نیاز صنعت خودرو تامین می‌شد، اما در سال‌های اخیر به دلیل رشد قابل توجه تولید، دیگر شرایط پیش فروش یک ساله و بلندمدت وجود نداشته و به همین دلیل این منبع مالی خودروسازان نیز قطع شده است.

اما دیگر انتقاد وزیر سابق مخابرات به صنعت خودرو این بوده که خودروهای تولید داخل از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار نیستند. در این مورد نیز دبیر انجمن خودروسازان این گونه پاسخ داد که صنعت خودرو یکی از پیشرفته‌ترین صنایع کشور به حساب می‌آید و در سال‌های اخیر جهش زیادی در بخش کمیت و کیفیت محصولات داشته است.

نعمت بخش همچنین تاکید کرد که مگر در تهران به این بزرگی، موبایل‌ها درست و حسابی آنتن می‌دهند که حال وزیر سابق مخابرات از کیفیت خودروهای داخلی گله‌مند است؟