دنیای اقتصاد: به‌رغم آنکه بازار خودرو کشور روزهای بی‌رمقی را سپری می‌کند، اما بررسی آمار تولید نشان می‌دهد که خودروسازان در وضعیت مطلوبی در فروش به سر می‌برند.

بر این اساس بیشتر فعالان بازار امیدوار بودند با پایان ماه رمضان و آغاز سفرهای تابستانی بازار خودرو همچون سال‌های گذشته رنگ رونق به خود ببیند؛ این در شرایطی است که شیوه‌های متنوع فروش خودروسازان منجر به آن شده که سر نمایشگاه‌های خودرو بی‌کلاه بماند و فروش در بازار خودرو همچنان بی‌رمق باشد. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، عرضه زیاد و فروش اقساطی خودرو از سوی خودروسازان موجب شده که تمایل مشتریان به خرید مستقیم از شرکت‌های خودروساز افزایش پیدا کند؛ به‌طوری‌که آنها تمایل دارند خودرو را به‌صورت مستقیم از کارخانه خریداری کنند تا از شرایط متنوع فروش تولیدکنندگان بهره‌مند شوند.به این ترتیب از آنجا که خودروسازان همچنان بر تنوع ابزارهای فروش به‌منظور جذب منابع مالی تاکید دارند؛ بنابراین نمی‌توان امیدی به رونق معاملات در بازار خودرو داشت؛ در شرایطی نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت امید خود برای رونق فروش در فصل تابستان را از دست داده‌اند که قیمت‌ها در بازار نیز تغییراتی را به خود ندیده است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد عرضه متناسب خودرو از یکسو و نبود تقاضا از سوی دیگر موجب شده بازار روزهای آرامی را سپری کند.

ثبات در بازار داخلی‌ها

به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها در هفته جاری به‌چه شکل بوده و چه افت و خیزی در نمودار قیمتی خودروها رخ داده است. آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ۵ با قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از ثبات قیمت این خودرو طی هفته جاری دارد. از سوی دیگر مدل صندوقدار این خودرو نیز هم‌اکنون ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو ۲۰۷ نیز که فعلا تنها در مدل دنده‌ای روانه بازار شده، ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. نکته عجیب در مورد ۲۰۷ اینکه نام این محصول نه در لیست خودروهای تولیدی کشور به چشم می‌خورد و نه در گزارش کیفی.آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر پراید مدل ۱۳۱ که تغییر خاصی در قیمت آن طی هفته جاری ایجاد نشده، قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد. مدل ۱۱۱ (پرایدهاچ‌‌بک) نیز ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که از ثبات قیمت این خودرو حکایت دارد. از بازار تیبا هم خبر می‌رسد که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد؛ بنابراین تیبا ثبات قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده است. در این میان تندر-۹۰‌ها نیز هفته‌ای آرام را به انتها رسانده و تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده‌اند. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-۹۰ مدل E۲ پارس‌خودرو قیمتی برابر با ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد؛ این در حالی است که مدل ایران خودرویی آن حدود یک میلیون تومان ارزان‌تر به دست مشتریان می‌رسد. هر دو خودرو در مقایسه با هفته گذشته تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده‌اند.همچنین پارس تندر نیز قیمتی برابر با ۴۳ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول در مقایسه با هفته گذشته، تغییر قیمتی تجربه نکرده است. فعالان بازار اما در مورد تندر-۹۰ اتومات هم عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۹ میلیون تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن حاصل نشده است. همچنین ساندرو نیز که عضوهاچ‌‌بک خانواده تندر-۹۰ به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار دارد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی مدنظر در بازار حکایت می‌کند. اما به گفته فعالان بازار، پژو ۴۰۵ هم‌اکنون حدود ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده افزایش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو طی هفته جاری است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد کاهش عرضه این خودرو موجب افزایش قیمت اندک آن در بازار شده است. از بازار سمند EF۷ هم خبر می‌رسد این خودرو در حال حاضر حدود ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد، با این حساب، قیمت این خودرو طی هفته جاری تغییرات قیمت را به خود ندیده است.نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۳‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد؛ بنابراین تغییر خاصی در مقایسه با هفته گذشته نداشته است. از بازار پژو پارس نیز خبر می‌رسد که پارس معمولی قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و۸۰۰ هزار تومان دارد که نشان از افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت آن به‌دلیل کاهش عرضه دارد.

نگاهی به بازار وارداتی‌ها

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم که بعد از چند هفته ثبات قیمت با تغییرات قیمتی مواجه شده است؛ آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، برخی از خودروهای وارداتی طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شدند که دلیل مهم آن افزایش عرضه به بازار بوده است. به ‌این‌ترتیب، در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با ۲۴۵ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد محصول موردنظر ثبات قیمت خود را طی هفته جاری حفظ کرده است. همچنین مدل لکسوس NX نیز در حال حاضر ۳۷۲ میلیون تومان به فروش می‌رود که این موضوع از کاهش سه‌میلیون تومانی آن در این هفته حکایت دارد. تویوتا Rav۴ نیز بدون تغییر قیمت خاصی، ۲۶۰ میلیون تومان طی هفته جاری خرید و فروش شد؛ یاریس‌هاچ‌‌بک نیز هم‌اکنون ۱۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از آن‌سو کیاسراتو نیز به دلیل افزایش عرضه با افت قیمت پنج میلیون تومانی مواجه شده است؛ بر این اساس در حال حاضر قیمت این خودرو ۱۴۰ میلیون تومان است. اپتیما نیز با ثبات قیمت هم اکنون ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتا نیز طی هفته جاری با قیمت ۱۷۴ میلیون تومانی با کاهش قیمت یک میلیون تومانی مواجه شده است؛ النترا نیز ۱۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.