گروه خبر: ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی میلیاردر نفتی و «م.ش» و «ح.ف.ه» دو متهم دیگر این پرونده، در حالی در شعبه ۱۵ دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران دیروز برگزار شد که میلیاردر نفتی در ادامه دو جلسه پیشین، بخش‌هایی دیگر از دفاعیات در برابر اتهامات وارده را قرائت کرد.


به گزارش «ایرنا» بابک زنجانی در این جلسه که در شعبه ۱۵ دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران و به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به‌صورت علنی برگزار شد به ادامه دفاعیات خود پرداخت. بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی از جلسه چهارم شروع به قرائت دفاعیات ۲۰۰ صفحه‌ای خود کرد که قرائت این دفاعیات همچنان ادامه دارد. بابک زنجانی روز گذشته در ادامه دفاعیات خود در ششمین جلسه علنی دادگاهش با اشاره به اظهارات نوبخت، سخنگوی دولت درخصوص اینکه این شماره حساب‌ها قابلیت وصول و واریز وجه دارد، گفت: نوبخت ظاهرا اطلاع ندارد که این شماره حساب‌ها قابلیت وصول ندارند با این همه برای اثبات حرف‌هایم از وکلایم خواستم تا در سه کشور مختلف سه تا ۵۰ یورویی به این حساب‌ها حواله کنند که این بانک‌ها در نامه‌ای نوشتند این حساب‌ها محرمانه است و قابلیت برداشت هیچ وجهی را ندارد.بر اساس آنچه «ایرنا» از ششمین دادگاه میلیاردر نفتی گزارش داده است، متهم اصلی پرونده نفتی همچنین از وزارت نفت خواست تا بدون حاشیه‌سازی اجازه دهند کار انجام شود و گفت: اگر بخواهیم کار سیاسی کنیم، بگویید من دخالت نکنم؛ من محکوم و شما قدرتمند هستید و قدرت دارید. هر کاری که دوست داشتید انجام دهید. بابک زنجانی با اشاره به این جمله مطرح شده خود در دفاعیات قبلی «که شاید طرف مقابل قوی‌تر از شما باشد»، اظهار کرد: منظور من کار سیاسی نبود بلکه منظور من این بود کسی که به اندازه هزاران میلیارد کار می‌کند، عقلش هم نیز به همین اندازه بزرگ است و اگر بخواهیم دعوا را شروع کنیم، بدانید که نسبت به من برنده نخواهید شد.متهم اصلی پرونده نفتی همچنین از محکوم کردن بانک مسکن خبر داد و گفت: درخصوص بانک مسکن نیز وضع مانند شرکا اچ‌کی است؛ یک میلیارد یورو حکم توقیف برای این بانک گرفتم؛ در حالی که این بانک مجموع سرمایه‌اش ۲۴۰ میلیون یورو است.

او ادامه داد: از آنها خواستم مشکلات را حل کنیم، اما آنها گفتند جواب دندان‌شکن برای زنجانی داریم؛ اگر پول من را برنگردانند، حتما برای آنها اتفاقات نادرستی پیش می‌آید و اینها را واضح می‌گویم؛ اگر بخواهند مرا اذیت کنند من نیز اذیت می‌کنم.وکیل‌مدافع متهم اصلی پرونده نفتی با اشاره به اظهارات موکلش مبنی‌بر پرداخت یک میلیارد و 427 میلیون و 500 هزار یورو به وزارت نفت در فاز نخست، گفت: وزارت نفت دو حساب با من داشته است. حساب نخست یک و نیم میلیارد پولی بود که از بانک مرکزی در حساب‌های HK واریز شد و دومی نیز حساب‌های نفتی بود. به گفته وی، 660 میلیون یورو پرداخت شده است و بعدها نیز بازپرس پرونده پرداخت 40 میلیون یورو را تایید کرد و در مجموع 700 میلیون یورو شد.زنجانی در ادامه و پس از قرار گرفتن در جایگاه اعلام کرد دچار افت فشار خون شده و به همین دلیل قاضی صلواتی 15 دقیقه تنفس اعلام کرد.پس از تنفس، زنجانی در ادامه دفاعیات خود، از انتقال پیام‌های سوئیفتی توسط بانک انصار برای خرید جرثقیل‌ها گفت و تاکید کرد: بانک انصار پیام‌های سوئیفتی‌ام را برای خرید جرثقیل انجام داد. زنجانی در پاسخ به سوال قاضی مبنی‌بر حجم پیام‌ها و مبلغ آن گفت: الان یادم نمی‌آید شاید حدود 300 یا 400 میلیون دلار بوده است.زنجانی با اشاره به بخشی از کیفرخواست مبنی‌بر ارتباط او با وزارت اطلاعات گفت: معتقدم برای به نتیجه رساندن پرونده نمی‌شود به همه دنیا تهمت بزنیم، کار واحد اقتصادی وزارت اطلاعات صیانت از کسانی است که کارهای بازرگانی می‌کنند و مجموعه من هم جدا از این نبوده است. وزارت اطلاعات بارها به من خبر می‌داد که ایمیل‌ها از بیرون چک می‌شود و من اطلاعاتم را به‌صورت گزارش با آنها رد و بدل می‌کردم در واقع با ایمیل مشترک با وزارت اطلاعات هر 15 روز گزارش کاری اقتصادی به آنها می‌دادم. قاضی صلواتی با بیان اینکه معاون وزارت اطلاعات در یک نامه محرمانه به این دادگاه، هرگونه ارتباط ایمیلی یا دسترسی مشترک با آدرس اینترنتی مشخص با شما را تکذیب کرده است. متهم گفت: اشتباه می‌کنند؛ آدم‌هایی که ارتباط داشتند زنده و موجود هستند.