نتیجه‌گیری آژانس بی‌طرفانه باشد عکس: ایرنا
گروه دیپلماسی: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران طی سخنانی در نشست عمومی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی ایران گفت ایران متعهد به اجرای برجام و نقشه راه است، ما انتظار داریم که نتیجه‌گیری (گزارش) آژانس بی‌طرفانه باشد و تحریم‌ها برداشته شوند. علی‌اکبر صالحی همچنین خواستار اقدام متقابل 1+5 و آژانس در عمل به تعهداتشان طبق مفاد برجام و نقشه راه شد و گفت ایران با تحقق اقدامات اعتمادساز داوطلبانه خود و گام‌های عملی که برداشته، نشان داده که به انجام تعهدات خود پایبند است. همزمان مدیرکل آژانس نیز گفت که ایران قبول کرده اقدامات شفاف‌ساز بیشتری را براساس برجام انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی که برای شرکت در پنجاه و نهمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس در وین به‌سر می‌برد، روز گذشته طی سخنانی در کنفرانس مزبور با تاکید بر عدم مشروعیت هرگونه اقدام به ساخت، انباشت و کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی به‌عنوان یکی از اصول مهم سیاست جمهوری اسلامی ایران منبعث از فتوای رهبر معظم انقلاب، بر لزوم رفع کلیه تحریم‌های ناعادلانه اعمال شده علیه ایران تاکید کرد. صالحی با بیان اینکه پیام این توافق به جهان این است که نه تحریم‌های اعمال شده و نه تهدیدات نظامی هیچ اثری بر اراده ملت ایران نخواهد داشت، گفت: «این توافق افق فرصت‌هایی جدید را می‌گشاید و گامی به پیش توسط طرف‌های درگیر در این روند برای پایان بخشیدن به یک بحران ساختگی و غیر‌ضروری است که به عمد برای مدتی بیش از یک دهه به درازا کشانده شده بود.» او افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق اساسنامه آن وظیفه اصلی ارتقای کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در سراسر جهان را به عهده دارد و جمهوری اسلامی ایران در پرتو فتوای مقام معظم رهبری، پیوسته و به شکلی تغییرناپذیر مسیر دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای مبتنی بر مشارکت سازنده و احترام متقابل را پی گرفته است.» معاون رئیس‌جمهوری در ادامه بیانات خود ابراز کرد که علاوه بر برجام، امضای یک نقشه راه بین ایران و آژانس براساس همکاری و گفت‌وگو در تاریخ 14 ژوئیه 2015 (23 تیر) 1394 نشانه دیگری از عزم راسخ ایران برای اقدام در زمینه حل‌وفصل موضوعات حل‌نشده است.


او در این زمینه خواستار اقدام متقابل طرفین در عمل به تعهداتشان طبق مفاد برجام و نقشه راه شد و گفت: «همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران با تحقق اقدامات اعتماد ساز داوطلبانه خود و گام‌های عملی برداشته شده، نشان داده که به انجام تعهدات خود طبق برجام و نقشه راه متعهد است، در مقابل این انتظار مشابه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۵ داریم تا از طریق جمع‌بندی منصفانه و عینی روند جاری و برداشتن تحریم‌های ناعادلانه به اقدام متقابل دست بزنند.» صالحی ادامه داد: «به این ترتیب نیت خیر و وفای به عهد آنان بر جامعه بین‌المللی آشکار می‌شود. بی‌شک، حمایت گسترده همه ملت‌های صلح‌دوست سراسر جهان این فرآیند را سرعت خواهد بخشید.»


صالحی در عین حال بر حق مسلم ایران در حفظ دستاوردهای ملت ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید و ابراز کرد: «براساس قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران به‌عنوان کشوری شناخته شده که دارای فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله چرخه کامل سوخت و حق غنی‌سازی است و در عین حال همه زیرساخت‌های هسته‌ای موجود خود را حفظ می‌کند.» او در تشریح بخشی از پیشرفت‌های کشور در این زمینه گفت که ایران براساس برنامه‌ریزی انرژی‌های مختلط و با در نظر گرفتن تقاضاهای ملی و پدیده تغییرات آب و هوایی گام‌های مهمی در زمینه توسعه فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز برداشته است. در این خصوص راه‌اندازی همراه با امنیت و ایمنی نیروگاه بوشهر با عنایت به کمک‌های موثری که از همکاری فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دریافت شده، شایان ذکر است. علی‌اکبر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکوم کردن حملات سایبری علیه تاسیسات هسته‌ای، بار دیگر نگرانی ایران را درباره درز احتمالی اطلاعات محرمانه ارائه شده به آژانس تکرار کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با ذکر ایران به‌عنوان حامی خلع سلاح هسته‌ای، از کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای خواست که به تعهدات خود برای انجام تکالیف مندرج در ماده 6 ان‌پی‌تی عمل کنند. صالحی در بخش دیگری از بیانات خود اهمیت ابتکار ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه را گوشزد کرد و ضمن تذکر اینکه ایده مزبور در سال 1974 میلادی از سوی ایران مطرح شد، رژیم صهیونیستی را که به معاهده عدم اشاعه نپیوسته است، به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع اجرای این برنامه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه معرفی کرد. پنجاه و نهمین کنفرانس بین‌المللی آژانس انرژی اتمی با حضور 164 کشور عضو روز دوشنبه در مقر این نهاد سازمان ملل در وین آغاز به کار کرد. صالحی در این سفر ۴ روزه علاوه بر سخنرانی در این کنفرانس، با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس دیدار و همچنین ملاقات‌هایی نیز با روسای هیات‌های شرکت‌کننده در کنفرانس خواهد داشت. همچنین نشست سه‌جانبه ایران، چین و آمریکا در حاشیه نشست آژانس با محوریت برجام و باز طراحی اراک برگزار شد.


اقدامات شفاف‌‌ساز

همزمان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت که ایران قبول کرده اقدامات شفاف‌ساز بیشتری را براساس برجام انجام دهد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یوکیا آمانو در پنجاه و نهمین نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «اجرای پروتکل الحاقی برای اینکه آژانس بتواند در زمان لازم به نبود مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران اطمینان پیدا کند، لازم است.» یوکیا آمانو در روز افتتاحیه این نشست گفت: «براساس برجام، آژانس راستی‌آزمایی تعهدات را پذیرفته است.» او همچنین درباره اجرای پروتکل الحاقی توسط تهران نیز افزود: «ایران پروتکل الحاقی را به منظور ارائه دسترسی بیشتر به بازرسی‌های آژانس به سایت‌ها اجرا می‌کند.» آمانو گفت: «علاوه بر این، ایران قبول کرده اقدامات شفاف‌ساز بیشتری را براساس برجام انجام دهد.» مدیرکل آژانس ادامه داد: «روز ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) ایران و آژانس نقشه راهی امضا کردند تا مسائل باقیمانده برنامه هسته‌ای ایران از گذشته و حال تا آخر سال جاری میلادی روشن شود. طبق توافق موجود در نقشه راه، ایران توضیحاتی به‌صورت مکتوب به همراه اسناد مربوطه در اختیار آژانس قرار داد تا مسائل باقی‌مانده را روشن سازد. ما این اطلاعات را مرور کردیم و هفته گذشته سوالات خود را به ایران ارسال کردیم.» آمانو همچنین درخصوص بودجه آژانس گفت: «در زمینه اجرای برجام علاوه بر بودجه معمولی آژانس، به کمک کشورهای عضو نیز نیازمند هستیم.»