گروه دیپلماسی: در شرایطی زمزمه‌های دستیابی به توافق سیاسی در ماه مارس (اسفند) در حال شنیده شدن است که کمیته بانکی سنای آمریکا روز پنج‌شنبه، ۹ بهمن، با اکثریت آرا طرحی را به تصویب رساند که براساس آن، اگر مذاکرات هسته‌ای تا پایان ماه ژوئن (تیر) به نتیجه نرسد، تحریم‌های تهران تشدید خواهد شد. در واکنش به این موضوع، سخنگوی کاخ سفید گفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، لایحه سناتور لیندزی گراهام و باب کورکر که براساس آن، هرگونه توافق جامع با ایران را منوط به تصویب کنگره می‌کند وتو خواهد کرد. همزمان و در اتفاقی کم‌سابقه در آمریکا، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا با سخنرانی نتانیاهو در کنگره این کشور مخالفت کردند. به گزارش «ایرنا»، جاش ارنست روز پنج‌شنبه در نشست خبری به خبرنگاران گفت: «این لایحه یک «سابقه زیانبار» ایجاد می‌کند که «تاثیر بسیار منفی» بر مذاکرات هسته‌ای ایران بر جای خواهد گذاشت.» اظهارات سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پس از آن بیان می‌شود که کمیته بانکی سنای آمریکا لایحه مشابهی را درباره برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رساند که براساس آن، در صورتی که تهران و شش قدرت جهانی تا پایان ماه ژوئن (تیر) به توافقی جامع دست پیدا نکنند، تحریم‌ها علیه ایران تشدید خواهد شد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این طرح با ۱۸ رای موافق در مقابل چهار رای مخالف به تصویب اعضای کمیته بانکی سنای آمریکا رسید. این گزارش می‌افزاید: «با این حال انتظار نمی‌رود که طرح یادشده حداقل تا روز ۲۴ مارس(اوایل فروردین ۹۴) در سنا به رای گذاشته شود.» باراک اوباما پیش‌تر گفته بود که در صورت تصویب طرح تشدید تحریم‌های ایران در سنای آمریکا آن را وتو خواهد کرد. همچنین نایب رئیس مجلس ایران هشدار داد کوچک ترین اقدام «ضدایرانی» کنگره آمریکا، واکنش مجلس را در پی خواهد داشت.

مخالفت دموکرات‌ها با سخنرانی نتانیاهو

از سوی دیگر و در اتفاقی کم‌سابقه در آمریکا، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا با سخنرانی نتانیاهو در کنگره این کشور مخالفت کردند. به گزارش «عصرایران» به نقل از «رویترز»، نانسی پلوسی گفت سخنرانی نتانیاهو در کنگره به مذاکرات هسته‌ای با ایران آسیب می‌زند. همچنین سه وزیر خارجه اسبق آمریکا روز پنج‌شنبه با حضور در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا، به صحبت در مورد چالش‌های پیش‌روی سیاست خارجی آمریکا پرداختند. در بخشی از این نشست مادلین آلبرایت وزیر خارجه دولت «بیل کلینتون» به اظهارنظر پرداخت و از تلاش برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، انتقاد کرد. آلبرایت در این رابطه خطاب به سناتورهای حامی این طرح، گفت: «اعمال هزینه‌های بیشتر بر ایران، پیش از شکست مذاکرات، اقدامی اشتباه خواهد بود.»

توافق سیاسی اولیه روی کلیات

روز پنج‌شنبه پس از هشت ساعت و نیم رایزنی معاونان و کارشناسان ایرانی و سه کشور اروپایی در گروه ۱+۵ در شهر استانبول، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم هسته‌ای ایران، با بیان اینکه اگر واقع‌بینی و اراده سیاسی در طرف مقابل باشد، معتقدیم رسیدن به توافق خیلی دور نیست، گفت: «تلاش می‌کنیم تا پایان مارس حتی‌الامکان روی کلیات، یک توافق سیاسی اولیه صورت گیرد.»