باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای شش ماه دیگر تعلیق تحریم‌های نفتی علیه ایران را تمدید کرد. این در شرایطی است که اواخر هفته گذشته، نشست کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین اتریش برگزار شد، نشستی که به گفته حمید بعیدی نژاد، رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران، به بررسی طیفی از مسائل مربوط به هسته‏ای در ابعاد کارشناسی و فنی اختصاص داشت. در عین حال پس از گزارش اخیر آژانس، جوزف مک مانوس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استقبال از این گزارش گفت که گام‌های برداشته شده خوب است اما کافی نیست. مطابق برنامه اقدام مشترک ایران و گروه ۱+۵، آمریکا باید گام‏هایی در قبال ایران بردارد که از جمله تعلیق تحریم‎های نفتی علیه ایران است. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری پرس‌تی‌وی، جی کارنی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور بار دیگر تلاش‌های خود را برای کاهش بیشتر خرید نفت خام ایران برای یک دوره شش ماهه تعلیق کرد. کارنی می‏گوید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به دنبال بررسی این است که آیا ایران به تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک عمل می‌کند یا خیر؟

استقبال آمریکا از همکاری‎های ایران

از دیگر سو، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۱۲ خرداد با استقبال از همکاری حساس ایران با آژانس اعلام کرد این تلاش‌ها کمک کرده است که آژانس درک بهتری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشد. در گزارش اخیر آژانس درباره ایران، این کشور تمام تعهدات خود را اجرا کرده و بر اقدامات اخیر توافق شده پایبند است و برای اولین بار حتی مسائل مشکوک مربوط به انحراف در برنامه هسته‌ای مورد گفت‌وگو قرار گرفته است. در این رابطه، آمریکا روز چهارشنبه از تلاش‌های اخیر ایران برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش استقبال کرده و درخواست کرد که سرعت همکاری‌ها را با آژانس افزایش دهد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، جوزف مک مانوس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: «گام‌های برداشته شده خوب است، اما کافی نیست. این راه بلندی است که باید پیموده شود تا به نتیجه برسد؛ اما هر گامی به مثابه یک پیشرفت است.» او با اشاره به پایبندی ایران به توافقات اخیر گفت: «این تنها یک گام اولیه است. باید این روند تسریع یابد و همکاری‌های کاملی در مورد مسائل دیگر مانند ارائه اطلاعات درباره مسائل مرتبط با فعالیت‌های احتمالی تسلیحاتی، شفاف شود.» همچنین نماینده چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همکاری‌های ایران و آژانس را مثبت ارزیابی کرده و از این همکاری‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد. به گزارش «ایسنا»، چنگ جینگ، نماینده چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از نشست شورای حکام با اشاره به گزارش اخیر آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت: «چین حرکت مثبت اخیر و تلاش دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای ایران را تایید کرده و از آن استقبال می‌کند. چین خواهان حفظ مشورت‌ها و گفت‌وگوهای ایران و آژانس درباره شفافیت در مورد برنامه هسته‌ای است.»

اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر با وجود استقبال کشورهای مختلف از گزارش اخیر آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، رژیم صهیونیستی، ایران را متهم به ارائه اطلاعات غلط درباره برنامه هسته‌ای‌اش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، رژیم صهیونیستی بار دیگر در اظهارات بی‌اساس ایران را متهم کرد که همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای‌اش کند و آهسته است و مدعی شد که تهران اظهارات غلطی درباره فعالیت‌هایش ارائه می‌دهد. مراو ظفری اودیز، نماینده رژیم صهیونیستی مدعی شد ایران از رویکرد گام به گام برای حل مسائل هسته‌ای‌اش سوءاستفاده می‌کند. روند بازرسی‌ها غیرقابل قبول است. ایران به ارائه اظهارات و اطلاعات غلط ادامه می‌دهد و ماهیت حقیقی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را پنهان می‌کند.

مخالفت روسیه با طرح مساله موشکی

با وجودی که همچنان پرداختن یا نپرداختن به برنامه موشکی ایران در مذاکرات هسته‎ای، محل اختلاف دو طرف است، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‏ای روسیه می‏گوید طرح مساله برنامه موشکی در مذاکرات جایز و به نفع روند گفت‌وگوها نیست. معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: «مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین در سطح کارشناسان بسیار فشرده بود و دو طرف موضع سرسختانه‏ای را در مذاکرات اتخاذ کردند و ما معتقدیم که طرح مساله برنامه موشکی در مذاکرات جایز و به نفع روند گفت‌وگوها نیست.» سرگئی ریابکوف روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اینترفاکس همچنین افزود: «دور کنونی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به‌طول انجامید و در مسائل اصلی مواضع دو طرف به قدری سرسختانه بود که شرکت‌کنندگان در آن پرداختن به موضوعات حاشیه‎ای را صلاح ندانستند.» او با تاکید بر لزوم تعیین نیازهای هسته‎ای ایران گفت: «ماهیت طرح ژنو برای حل مسائل هسته‎ای ایران به این صورت است که علاوه‌بر اعتمادسازی نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران باید به‌طور مشترک نیازهای واقعی این کشور در عرصه هسته‎ای تعیین شود.»

نجفی: در مورد ۵ موضوع با آژانس توافق شد

از دیگر سو در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در وین، بر این موضوع تاکید داشت که در هشت ماه گذشته ایران ۱۳ اقدام عملی را در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای‎اش اجرایی کرده و دیگر موضوعی بین آن کشور و آژانس باقی نمانده است. به گزارش «ایسنا»، نجفی در این نشست گفت: «گزارش جدید آژانس بار دیگر نشان می‎دهد که تمام فعالیت‏های هسته‎ای ایران صرفا صلح‌آمیز بوده و تحت پادمان جامع آژانس قرار دارد و هیچ انحرافی در آن دیده نمی‌شود.»به گفته نجفی، ایران و آژانس در نشست اخیر در تهران همچنین درباره گام‎های عملی احتمالی برای ادامه فرآیند به بحث پرداختند. ایران و آژانس پنج گام عملی دیگر را که سه گام آن مربوط به مسائل کنونی و دو گام مربوط به مسائل گذشته است، شناسایی کردند. نماینده ایران در آژانس، درباره جزئیات این اقدامات و توافق‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیحی نداده، اما گفته است که همکاری‌های کنونی طبق توافق و زمانبندی‌ها انجام می‌شود. او درزمینه موضوعات مربوط به گذشته نیز خاطرنشان کرد که ایران ادعاهای بی‌اساس مطرح شده درخصوص به اصطلاح «ابعاد نظامی احتمالی» را به رسمیت نمی‌شناسد و در ادامه افزود: «در این زمینه هرگز اسناد تایید شده‎ای برای این ادعاها ارائه نشده است.»