گروه بین‌الملل: بهاراتیا جاناتا، حزب ملی‌گرای هندو به رهبری نرندرا مودی به موفقیتی چشمگیر در انتخابات پارلمانی هند دست یافته است. بر‌اساس ارزیابی برخی رسانه‌ها، این حزب احتمالا اکثریت مطلق آرا را به دست خواهد آورد. اگرچه نتیجه دقیق انتخابات پارلمانی هند هنوز رسما اعلام نشده، اما از پیش مشخص شده که حزب حاکم کنگره ملی هند، بازنده‌ این انتخابات است. اپوزیسیون هند در مقابل به پیروزی چشمگیری دست پیدا کرده است. انتظار می‌رود، بهاراتیا جاناتا که حزب ملی‌گرای هندو و بزرگ‌ترین حزب عضو گروه موسوم به «ائتلاف دموکراتیک ملی» است، اکثریت لازم را برای تشکیل دولت آتی کسب کند.

در این راستا این حزب اکثریت مطلق آرا را به دست آورد و به این ترتیب تا لحظه تنظیم گزارش ۳۳۶ کرسی از ۵۴۳ کرسی پارلمان را از آن خود کرده بود. این در شرایطی است که برای دستیابی به اکثریت مطلق نیاز به کسب ۲۷۲ کرسی در پارلمان هند است.

حزب کنگره ملی هند که تاکنون زمام امور را در این کشور بر عهده داشت، تا کنون تنها به ۴۷ کرسی دست یافته که این بدترین نتیجه‌ انتخاباتی در تاریخ این حزب است. از زمان استقلال هند تاکنون حزب مزبور در اکثر دوره‌ها در رأس قدرت بوده است. با این وجود رویترز گزارش داد که مان موهان سینگ نخست‌وزیر هند در تماسی تلفنی پیروزی قاطع نرندرا مودی را به وی و حزبش تبریک گفت. نرندرا مودی نیز در واکنش به پیروزی حزب خود گفت که باید به دیدن مادر خود برود.

بزرگ‌ترین انتخابات آزاد در جهان

انتخابات پارلمانی در هند بزرگ‌ترین رای‌گیری دموکراتیک در جهان محسوب می‌شود. حدود ۵۵۱ میلیون شهروند هند در انتخاباتی پنج‌هفته‌ای شرکت جسته و آرای خود را در ۹۳۰ هزار حوزه اخذ رای به صندوق‌ها ریختند.

برگزاری انتخابات هند در ۵ هفته و در ۹ مرحله صورت گرفت. علت به درازا کشیدن و ۹مرحله‌ای بودن انتخابات وسعت خاک هند و شرایط بومی این کشور و همچنین شمار بسیار بالای رای‌دهندگان بود. طبق اعلام رسمی، میزان مشارکت مردم در انتخابات بسیار بالا بوده و بالغ بر ۵/۶۶ درصد ‌شده است. این میزان در تاریخ انتخابات پارلمانی هند نیز بی‌سابقه است.

نرندنرا مودی، رهبر ۶۳ ساله حزب بهاراتیا جاناتا که زمانی چای‌فروش بود، توانست خود را آرام‌ آرام به رأس رهبری این حزب برساند. بازرگانان و قشر کاسب‌کار هند به او و برنامه‌هایش امید بسته‌اند. کم‌توانی و ناکارآیی دولت حاکم در رسیدگی به معضلات اقتصادی و سیاسی و حل آن از دلایل مهم پیروزی مودی است. حزب کنگره هند و دولت این کشور به نخست‌وزیری مان‌موهان سینگ اگر چه در واپسین ماه‌های مانده به برگزاری انتخابات در جهت سر و سامان دادن به اقتصاد کشور کوشید، اما تلاش‌هایش چندان نتیجه‌بخش نبود. حزب بهاراتیا جاناتا که وظیفه تشکیل دولت آتی را عهد‌ه‌دار خواهد شد، به هواداری از اکثریت هندو و کم‌توجهی به سایر مذهب‌ها و قوم‌ها شهرت دارد. مخالفان نیز رهبر آن، یعنی نرندنرا مودی را افراط‌گرای دینی می‌دانند.

در این راستا خبرگزاری‌ها گزارش دادند که اعضای ستاد مرکزی حزب بهاراتیا جاناتا در دهلی، پایتخت، با برگزاری مراسم دینی هندو، جشن پیروزی در انتخابات را برگزار کردند و پیشاپیش به استقبال از دولت آینده به رهبری نرندرا مودی، رهبر حزب رفتند. مودی در ژوئن سال گذشته به رهبری حزب رسید و کسب پیروزی چشمگیر در این انتخابات موفقیت قابل توجهی برای این سیاستمدار ۶۳ ساله هندی است. در مقابل، شکست سنگین حزب کنگره می‌تواند آینده راهول گاندی، معاون رهبر این حزب را به مخاطره اندازد. راهول گاندی فرزند راجیو گاندی و نوه ایندیرا گاندی، نخست وزیران پیشین هند است که هر دو در عملیات تروریستی جان خود را از دست دادند و مادر ایتالیایی تبار او، سونیا گاندی، رئیس کنونی حزب است، اما پیش‌بینی می‌شد که این سمت دیر یا زود به راهول واگذار شود. انتقال قدرت از حزب کنگره به حزب بهاراتیا جاناتا با استقبال بازارهای ارز و سهام مواجه شده و در آغاز معاملات روز جمعه در بازار بورس بمبئی، شاخص ارزش سهام حدود ٤ درصد رشد کرد و نرخ برابری روپیه در برابر ارزهای معتبر نیز افزایش یافت. ظاهرا بازارهای پولی و مالی انتظار دارند دولت جدید به اصلاحات اقتصادی مورد‌نظر سرمایه‌گذاران مبادرت ورزد، اما به گفته کارشناسان اقتصادی، چنین تغییراتی احتمالا برای توده مردم به خصوص طبقات کم‌درآمد هند چندان خوشایند نخواهد بود. به گفته آنان، انتظار می‌رود دولت بهاراتیا جاناتا دست کم در چند سال اول زمامداری، به اتخاذ تدابیری برای مقابله با کسری تراز پرداخت و مبارزه با تورم مبادرت ورزد که قطعا شامل سختگیری در مورد هزینه‌های دولتی و تحمیل ریاضت اقتصادی بر مردم خواهد بود.