اصرار مرتضوی باعث اعزام افراد به کهریزک شد

دنیای اقتصاد- اسماعیل احمدی‌مقدم که ۹ سال است فرماندهی نیروی انتظامی کشور را بر عهده دارد، در گفت‌وگویی تفصیلی درباره مسائلی سخن گفت که با وجود گذشت بیش از چهار سال همچنان در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد. فرمانده ناجا در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با افشاگری درباره حادثه کهریزک، از مخالفت خود با اعزام افراد به این بازداشتگاه گفت و در این میان اصرارهای سعید مرتضوی را مهم‌ترین دلیل اعزام این افراد به کهریزک معرفی کرد. او در این گفت‌وگو با اذعان بر سوء‌رفتار برخی ماموران کهریزک تاکید می‌کند که «اگر آن زمان به من می‌گفتید با مسوولیت خودم همه را رها می‌کردم چون که اینها جانی و قاتل نبودند.»

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در کهریزک حادثه بسیار بدی رخ داد و باید کاری کنیم که از این حوادث پیشگیری شود، به افشاگری درباره پرونده کهریزک پرداخت و در توضیحات خود گفت که کهریزک اساسا بازداشتگاه نبود؛ بلکه سوله‌ای بود که هنگامی که محله خاک سفید معروف به «جزیره» پاکسازی شد، اولین بار از کهریزک در آنجا استفاده شد.

او در ادامه با اشاره به اینکه در این منطقه چند انبار متعلق به یگان‌های ویژه بود که برخی زاغه‌ای مهمات بود که متروکه هم شده بود گفت: «با برق‌کشی ساده و آوردن آب با تانکر، این محل تا حدودی سر و سامان گرفت و اراذل را به اینجا منتقل می‌کردند.» احمدی‌مقدم با بیان اینکه قرار نبود بازداشتگاه کهریزک جای خیلی راحتی برای اراذل و اوباش باشد، چون آدم‌های شرور و خطرناک را آنجا می‌فرستادیم یادآوری کرد: «کهریزک اما فضا و ظرفیت کافی نداشت و یکسال قبل از حادثه کهریزک درصدد آن برآمدیم تا بازداشتگاه مدرن و مجهزی با ظرفیت ۱۰۰۰ تن ایجاد کنیم که در اردیبهشت‌ماه سال ۸۸ پیش از اینکه حادثه کهریزک اتفاق بیفتد، سردار رادان و جمعی از مهندسان برای بازدید از روند ساخت این بازداشتگاه جدید، با بالگرد به این منطقه سفر کردند تا از نزدیک در جریان پیشرفت کار قرار بگیرند و این سفر زمینه‌ای شد تا شایعاتی مطرح شود که سردار رادان با بالگرد به کهریزک رفته و دستور داده که «همه را بزنید و بکشید» و از آنجایی که سردار رادان قبل‌تر نیز این بازداشتگاه را درست کرده بود و چون نماد اقتدارگرایی ناجا محسوب می‌شود، به راحتی نقش ایشان در افکار عمومی ثبت شد.» او در ادامه به حساسیت نشان دادن رهبری درباره این ماجرا اشاره کرد و گفت: «صحبت‌ها درباره نقش رادان در کهریزک به اندازه ای بود که مقام معظم رهبری عنوان کردند که من این‌طور شنیده‌ام و اگر سردار رادان هم‌ قصور و تقصیری در این ماجرا دارد، مبری از رسیدگی قضایی نیست و باید اگر اتهامی دارد، پاسخگو باشد. من به ایشان توضیح دادم که چگونه بوده، اما ایشان فرمودند که من قاضی نیستم، پرونده‌ای مطرح شده و باید رسیدگی شود».

احمدی‌مقدم همچنین در توضیح حادثه کهریزک با تاکید بر اینکه «احمدرضا رادان کلا از مساله اطلاعی نداشت» گفت: «رادان عصر پنج‌شنبه ۱۸ تیرماه با من تماس گرفت که بچه‌ها نتوانستند شما را که در ورزشگاه در حال ورزش کردن بودید، پیدا کنند، اما می‌گویند که تعدادی را به کهریزک برده‌اند. او درباره عزیزالله رجب‌زاده فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ که از دیگر متهمان این پرونده بود گفت: «او تا مرحله محاکمه رفت، اما تبرئه شد. درباره او حداکثر قصور مطرح بود، چون این اتفاق در حوزه مسوولیت او رخ داده‌ بود و باید پاسخگو باشد».

فرمانده ناجا در ادامه با اشاره به مهم‌ترین بخش این اتفاق، با بیان اینکه من تاکنون در هیچ محفلی عنوان نکرده‌ام که صبح روز جمعه جلسه‌ای پیرامون اتفاقات آن زمان برگزار شد، قاضی مرتضوی را مصر بر انتقال دستگیرشدگان به کهریزک خواند و گفت: «من مخالفتم را به صراحت اعلام کردم و گفتم آنجا نه تنها جا نداریم؛ بلکه آن مکان جای خطرناکی است، اما مرتضوی اصرار داشت که این افراد دستگیر شده چاقو، قمه و زنجیر داشته‌اند و از همین حیث اراذل و اوباش محسوب می‌شوند.» احمدی‌مقدم با تاکید بر اینکه من در آن جلسه عنوان کردم که ضبط کنید و بنویسید که من مخالف هستم و مخالفت ناجا نیز ثبت شد گفت: «با این حال من در آن جلسه به یک نفر عنوان کردم که به بچه‌های کهریزک بسپارید اولا حواسشان باشد که این افراد در بند جداگانه و میان اراذل و اوباش فرستاده نشوند و در ثانی بدرفتاری با آنها نکنید، اما همین دهان به دهان گشتن و این به آن بگو، باعث شد که این تاکیدات من به مرحله اجرا نرسد». او منتقدانه ادامه داد: «آمده بودند در هر بند که ظرفیت ۵۰ تن را داشت، ۱۷۰ تن را جا دادند و قبول کنید در گرمای تابستان کهریزک آن هم در یک مکانی که استاندارد نیست، اگر کاری هم صورت نگیرد، این تراکم آدم در این محل با امکانات کم، مساله‌دار است».

فرمانده ناجا با یادآوری این نکته که با مسوول کهریزک برخورد هم شد، دلیل این برخورد را اینگونه تشریح کرد که «اگر اطلاع می‌داد و حتی عقل داشت می‌توانست با مراجعه به مقر یگان ویژه که کمی پایین‌تر از آن بود، افراد دستگیر شده را در مسجد این یگان جای دهد یا حتی می‌توانست این افراد را در بازداشتگاه جدید که هر چند آب و برق نداشت، جای دهد تا این مشکلات به وجود نیاید».

احمدی‌مقدم با اذعان به اینکه برخی ماموران بند سوء رفتار داشتند گفت که «ماموران بند که سوء رفتار از آنها ناشی می‌شد، محکوم هم شدند» او در ادامه با بیان اینکه به مسوولان بازداشتگاه متذکر شدیم چطور چهار روز اینجا بودند اما یک روز هم برای سرکشی اقدام نکردند، یادآوری کرد: «حتی منتقد بودم که اگر آن زمان به من می‌گفتید با مسوولیت خودم همه را رها می‌کردم، چون که اینها جانی و قاتل نبودند.»

فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه در کهریزک اتفاق خیلی بدی رخ داد و باید کاری کنیم که از این حوادث پیشگیری شود، گفت: «اما این اتفاقات هیچ‌گاه صفر نمی‌شود چون هیچ کس نمی‌تواند چنین تضمینی بدهد.» او همچنین تاکید کرد: «البته با خانواده‌های آسیب دیدگان نیز صحبت شد و آنها هم متوجه شدند خط مشی ناجا این نیست و یک حادثه بود که اساسش نیز به یک تصمیم غلط بازمی‌گشت.»

ماجرای حوادث عاشورای ۸۸

فرمانده ناجا درباره حوادث عاشورای ۸۸ نیز گفت: «در آن زمان یک خبرنگار گفت که ماشین نیروی انتظامی از روی یک نفر عبور کرده و من گفتم باید اثبات کنید. البته ایشان اسناد و مدارک را آورد و متوجه شدم که فیلمش در شبکه‌های مجازی پخش شده و کاملا مشخص بود که ساختگی نیست». او با یادآوری اینکه هر چه گشتیم نتوانستیم خانواده آن جان باخته را پیدا کنیم گفت: «سالم نبودن صورت او و مجهول الهویه دانستن جسدش از سوی بیمارستان دلیل این امر بود، اما چند ماه پیش ماموران پلیس امنیت عنوان داشتند که یک نفر مراجعه کرده و مدعی است که از اعضای خانواده این فرد است که تحقیقات صورت گرفت و متوجه شدیم که این خانواده همان فردی است که جان خود را از دست داده است و ما نیز نسبت به دلجویی و حل مشکلات اقتصادی و ارائه دیه اقدام کردیم».

نحوه دستگیری ستار بهشتی بسیار خشن بود

احمدی‌مقدم در شرح مرگ ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا با بیان اینکه نیروی انتظامی صحنه وسیعی با ماموریت‌های زیاد است که میزان خطا هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد، با اذعان به اینکه نحوه دستگیری این وبلاگ‌نویس بسیار خشن و تند بود، ادامه داد: «اما قسمت بد این داستان، برخورد غیرمحترمی بود که با این فرد داشتند؛‌ او را با اینکه جرم چندان با اهمیتی نداشت در حضور مادرش دستبند زده و روی زمین کشانده بودند که علائم کبودی‌ این را ثابت می‌کند». فرمانده ناجا با طرح این سوال که اصلا چه لزومی داشت که برخورد خشن با این فرد شود؟ گفت: «این فرد نه قاتل بالفطره بود و نه جانی خطرناک که اینگونه با او برخورد شود. حالا در وبلاگش توهین، فحاشی و فراخوانی زده بود که شش تن هم آن مطلب را نخوانده بودند. نکته‌ای که باید در این پرونده رعایت شود، نگه داشتن «حد» است.»

احمدی‌نژاد طرح عفاف و حجاب را قبول نداشت

فرمانده نیروی انتظامی در شرح پشت پرده طرح امنیت‌اخلاقی با بیان اینکه احمدی‌نژاد این طرح را از ابتدا قبول نداشت، گفت: طرح «عفاف و حجاب» در ابتدای سال ۸۴ و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و برای اجرای به دوره اول دولت احمدی‌نژاد منتقل شد که ظاهرا آقای احمدی‌نژاد طرح را نخوانده؛ ابلاغ کرد، چون اصلا قبولش نداشت و تا آخر هم می‌گفت این مصوبه را قبول ندارد، اما مشکل ما چه بود؟ ما با مصوبه‌ای که امضای خاتمی پایش بود و توسط احمدی‌نژاد ابلاغ شده بود، کار داشتیم و این قضیه روشن بود.