دنیای‌اقتصاد- محمدجواد ظریف که همچنان مشغول رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک است، در دیدار با همتایان خود از کشورهای مختلف پیرامون روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت. دیدار با وزیر امور خارجه آرژانتین و رایزنی در خصوص پرونده آمیا که مدت‌ها بر روابط ایران و آرژانتین سایه افکنده است، از اهمیت دوچندانی در این رابطه برخوردار بود. به گزارش «ایسنا»، در دیدار ظریف با هکتور مارکوس تیمرمن وزیر امور خارجه آرژانتین پیرامون نحوه اجرای یادداشت تفاهم منعقده میان دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر شد و توافق شد ادامه مذاکرات دو کشور در نیمه اول نوامبر در ژنو ادامه پیدا کند. در همین زمینه خبرگزاری رسمی آرژانتین اعلام کرد که ایران توافق با آرژانتین برای تحقیق درباره بمب‌گذاری یک مرکز یهودی در بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۴ را که دادگاه‌های آمریکای جنوبی تهران را به دست داشتن در آن متهم کرده‌اند، تایید کرد. خبرگزاری تلام، گزارش داد که هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین روز شنبه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش دیدار کرد و ظریف به وی اطمینان داد که ایران به همه نکات توافقنامه‌ای که هدف از آن روشن کردن بمب‌گذاری در این مرکز یهودیان و کشته شدن ۸۵ نفر بود، احترام خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تیم‌های تحقیقاتی ایران و آرژانتین قصد دارند در ماه نوامبر در ژنو برای تحقیق در این زمینه ملاقات کنند. کنگره آمریکا در ماه فوریه توافقنامه‌ای با ایران تصویب کرد که براساس آن قرار شد یک «کمیسیون حقیقت‌یاب» برای شفاف‌سازی بمب‌گذاری مرکز آمیا تشکیل شود. یادداشت تفاهمی که برای تشکیل این کمیسیون امضا شده به تصویب در تهران نیازمند است و خبرگزاری تلام به نقل از تیمرمن گزارش داد که وزیر امور خارجه ایران تضمین کرد که پروسه حقوقی آن کامل شده است. تهران تاکید دارد که ارتباطی با بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ ندارد، ولی در سال ۲۰۱۱ پیشنهاد گفت‌وگو با آرژانتین را برای شفاف‌سازی این پرونده داد. همچنین در ادامه رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی ایران، وزیر امور خارجه با وزرای امور خارجه رومانی، سوریه، ترکمنستان، امارات و ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه در دیداری جداگانه آخرین تحولات جاری در سوریه و تلاش‌ها در جهت خاتمه این بحران را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند. ولید معلم در این دیدار آخرین وضعیت بحران سوریه و تلاش‌های جاری در محافل بین‌المللی برای خاتمه این بحران را تشریح کرد و طرفین پیرامون راه‌های کمک به خاتمه بحران از طریق گفت‌وگوهای سیاسی رایزنی کردند.وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان نیز در یک دیدار جداگانه روابط دوجانبه و همکاری‌های چندجانبه به‌ویژه همکاری در حوزه ترانزیت و حمل و نقل را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند. ظریف در این دیدار با اشاره به سفر اخیر رییس مجلس شورای اسلامی به ترکمنستان و مذاکرات اخیر وزیر نفت کشورمان و وزیر انرژی ترکمنستان زمینه‌های دیگر همکاری را یادآور شد. وی همچنین بر اهمیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تنظیم همکاری‌های فیمابین تاکید کرد.

دیدار معاونین خارجه ایران و انگلیس برای بررسی و ارتقای روابط به منظور بررسی ابعاد و ارتقای روابط ایران و انگلیس، معاونین وزیران خارجه دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش «ایسنا»، مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه در این دیدار با بررسی ابعاد مختلف روابط ایران، راهکارها و شرایط کنونی را برای ارتقای روابط ایران و انگلیس تشریح کرد. دو طرف در این دیدار تصمیم گرفتند که رایزنی با یکدیگر را ادامه دهند. مکان و محل دور بعدی گفت‌وگو بین معاونان وزیران خارجه در رایزنی‌های بعدی مشخص خواهد شد. محمدجواد ظریف پس از دیدارش با ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگار ایسنا گفته بود دیدار و گفت‌وگویش با وزیر خارجه انگلیس سازنده بوده است و دو طرف علاقه‌مند به ارتقای روابط هستند. همچنین ظریف و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزرای امور خارجه ایران و امارات در دیداری جداگانه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. در این دیدار که مسائل مربوط به ایرانیان مقیم امارات مطرح شد، طرفین توافق کردند که مسائل مربوطه در کمیته کنسولی مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد. وزیر امور خارجه امارات نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد به مناسبت انتصاب دکتر ظریف به سمت وزیر امور خارجه، به اهمیت روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: برای ما ایران با ثبات، پیشرفته و شکوفا بسیار مهم است. در این دیدار وزرای امور خارجه دو کشور متقابلا از یکدیگر برای سفر به کشورهای متبوع خود دعوت کردند.