توافق جلیلی و اشتون برای ادامه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای

عکس: AFP جلیلی و اشتون در پایان ماه رمضان دوباره مذاکره می‌کنند

توافق برای ادامه گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵

جلیلی و اشتون آخرین بار یک‌ماه و نیم قبل با یکدیگر دیدار کردند

دنیای اقتصاد- «گفت‌و‌گوی دوباره جلیلی و اشتون پس از ماه مبارک رمضان» توافق تازه مذاکره‌کننده ارشد ایران و نماینده ۱+۵ است.

توافقی که در جریان یک تماس تلفنی در عصر پنج‌شنبه حاصل شد. اگرچه تماس تلفنی تازه سعید جلیلی و کاترین اشتون و همچنین توافق آنها برای ادامه گفت‌و‌گو در پایان ماه رمضان نشانه‌ای مثبت در فرآیند مذاکرات ایران و غرب به شمار می‌رود، اما طی روزهای پایانی هفته دولت و کنگره آمریکا تحریم‌های جدید یکجانبه‌ای را علیه کشورمان تصویب کرده و به مورد اجرا گذشته است. تحریم‌هایی که همواره با مخالفت قدرت‌هایی همچون روسیه و چین به شمار می‌رود و می‌تواند روند مثبت مذاکرات را با مخاطره مواجه کند.

در تازه‌ترین تحول اما، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در تماس تلفنی با اشاره به برخورد سازنده، موثر و مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو‌ها تصریح کرد: پاسخ روشن و مشخص به ایده‌های واقعی جمهوری اسلامی ایران یک انتظار منطقی است.

به گزارش ایسنا به نقل از بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگو‌های گروه ۱+۵ با ایران نیز در این تماس تلفنی ، با استقبال از ایده‌های مطرح شده از سوی طرف ایرانی در گفت‌وگو‌های اخیر در استانبول، اظهار کرد: برای جمع‌بندی دیدگاه‌های ۱+۵ درباره ایده‌های جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا با ۶ کشور گفت‌وگو کرده و تا پایان ماه رمضان جمع‌بندی را به دکتر جلیلی اعلام کند. برای این مبنا توافق شد پس از ماه مبارک رمضان مجددا اشتون با جلیلی گفت‌وگو کند. کاترین اشتون هم در بیانیه‌ای پس از این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرده است: «من راهکارهای دیپلماتیک را برای حل نگرانی‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران بررسی کرده‌ام.» به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: «من بر اینکه ایران باید روی مواردی کار کند که اعتمادسازی می‌کند، تاکید کردم. دکتر جلیلی هم موافقت کرد که گفت‌وگوها به زمانی دیگر و پس از واکنش‌های آتی در پایان ماه موکول شود.»

ایران و ۱+۵ طی بهار سال‌جاری در سطح مذاکره‌کنندگان ارشد سه بار در استانبول (۲۶ فروردین)، بغداد (۳و۴خرداد) و در نهایت در مسکو (۲۹ و ۳۰ خرداد) دور میز مذاکره نشستند. مذاکراتی که بیش از پیش اختلافات طرفین را آشکار کرد و در عین حال، اراده طرفین برای تداوم مذاکرات را در قالب برگزاری نشست در سطح کارشناسی و معاونان به نمایش گذاشت. طی سه دور مذاکره یادشده، ایران و ۱+۵ پیشنهادهایی را به یکدیگر ارائه کردند. «به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ۵/۳ درصد و ۵ درصد» در راس پیشنهادهای پنج گانه ایران قرار دارد. «توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم و انتقال این مواد به خارج از ایران» نیز مهم‌ترین پیشنهاد طرف غربی به مقامات تهران به شمار می‌رود.

ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده است: دو طرف نتوانستند در سه دور مذاکرات اخیر به دستاوردی دست یابند، اما هیچ یک مایل نیستند زنجیره مذاکرات گسسته شود، چون این نگرانی وجود دارد که این امر به وقوع یک جنگ جدید در خاورمیانه بینجامد. بر اساس این گزارش، هر گونه توافقی احتمالا تنها در طول مذاکرات سیاسی بین ایران و ۱+۵ اتفاق خواهد افتاد، اما دو طرف هنوز نتوانسته‌اند درباره زمان ملاقات با یکدیگر به توافق برسند. به دنبال به بن‌بست رسیدن مذاکرات در پایان خردادماه در مسکو، کارشناسان دو طرف مذاکراتی فنی با هدف روشن‌سازی جنبه‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران برگزار کردند، اما به گفته دیپلمات‌ها مذاکرات فنی نتایج چندانی به دنبال نداشت. ناظران می‌گویند که ایران بر این عقیده است که اگر باراک‌اوباما به دور دوم ریاست‌جمهوری برسد، واشنگتن ممکن است تمایل بیشتری به مصالحه درباره تحریم‌ها داشته باشد.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در ۳ بخش

در حالی که راه‌های دیپلماتیک میان ایران و غرب هنوز متوقف نشده و جریان دارد، کنگره آمریکا در ادامه خصومت ورزی‌های خود با جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه به وقت محلی، تحریم‌های جدیدی را علیه تهران تصویب کرد. پیش از آن، در روز سه شنبه باراک اوباما، رییس جمهورآمریکا نیز تحریم‌های تازه‌ای را علیه صنعت نفت کشورمان اعمال کرده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه بخش‌های انرژی، کشتیرانی و مالی ایران تصویب کرد. همانند همیشه دلیل آمریکا برای تصویب این تحریم‌ها بازداشتن ایران از ادامه فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خود بوده است.

بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۲۱ رای موافق در برابر شش رای مخالف این تحریم‌ها را تصویب کرد و سنا نیز به‌صورت شفاهی آن را تصویب کرد و مصوبه کنگره به کاخ سفید ارسال شد تا امضای «باراک اوباما» را نیز دریافت کند. به موجب این تحریم‌ها تمامی طرف‌های قرارداد با بانک مرکزی ایران مورد تنبیه آمریکا قرار گرفته و علاوه بر آن واشنگتن در این تحریم‌های جدید درآمدهای نفتی ایران را نیز مورد هدف قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، این مصوبه برخی راه‌های گریز موجود در قانون تحریم‌های فعلی را می‌بندد و اقدامات تنبیهی جدیدی را برای افرادی که به بخش‌های نفت، پتروشیمی، بیمه، کشتیرانی و مالی ایران کمک می‌کنند، در نظر می‌گیرد. این مصوبه جدید علاوه بر آن فهرست برنامه‌هایی را که تحت آنها تحریم‌ها می‌‌تواند علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی اعمال شود؛ گسترده‌تر می‌کند. این مصوبه‌ همچنین تحریم‌هایی را بر شرکت‌های وابسته به شرکت‌های خارجی که تحریم‌ها را زیرپا می‌گذارند اعمال می‌کند. مصوبه یادشده تکمیل‌کننده مصوبه‌ای است که سال گذشته با امضای رییس‌جمهور آمریکا به یک قانون تبدیل شد و همه کسانی که با بانک مرکزی ایران معامله می‌کنند، هدف قرار می‌دهد.